Transportul electric in comun revine in atentia autoritatilor publice locale


Intră acum și în grupul de

Sala de Consiliu a Primăriei municipiului Suceava a fost vineri gazda unei întâlniri care a readus în atenţia municipalităţii un proiect lansat iniţial în luna aprilie a anului 2010, proiectul “EVUE – Mijloace de transport electrice în zonele urbane din Europa” prin care se urmăreşte revenirea la transportul public electric, o metodă ecologică, însă destul de costisitoare.

Proiectul face parte din Programul de cooperare interregională URBACT II, un program European care facilitează schimbul de informaţii în vederea dezvoltării urbane durabile. Programul oferă oraşelor posibilitatea să conlucreze în scopul obţinerii de răspunsuri la provocările urbane majore, confirmând rolul crucial pe care îl au centrele urbane în confruntarea cu schimbările tot mai complexe prin care trece societatea. În proiect sunt implicate 185 de oraşe, 29 de ţări şi 5000 de participanţi activi, iar finanţarea este asigurată în cadrul Obiectivului de Cooperare Teritorială Europeană al Politicii de Coeziune a Uniunii Europene, prin Fondul European de Dezvoltare Regională.

Metoda reintroducerii transportului electric, odinioară utilizat prin intermediul troleibuzelor, se doreşte a fi reluat în vederea combaterii emisiilor rezultate în urma combustiei, emisii care aduc un aport esenţial în poluarea aerului. La categoria emisiilor datorate traficului rutier care constituie un pericol major asupra sănătăţii mediului, implicit a calităţii vieţii intră: dioxidul de sulf şi azot, plumbul, compuşii organici volatili ş.a.

Întâlnirea propusă vineri de iniţiatorii proiectului a avut ca scop elaborarea unui plan local de acţiune care se doreşte a fi un început pentru implementarea vehiculelor electrice.

La masa rotundă au participat şi reprezentanţi ai organizaţiilor nonguvernamentale ce promovează transportul electric, care au apreciat că pentru a introduce troleibuzele la nivelul municipiului Suceava şi pentru a avea un număr mic de mijloace de transport, cheltuielile de întreţinere a reţelei ar fi mult mai mari decât sunt în momentul de faţă la transportul Diesel.

Pe de alt parte, reprezentanţi ai Protecţiei Mediului Suceava sunt de părere că principala problemă o constituie accesarea de fonduri europene arătând faptul că Gevernul ar trebui să dea nişte hotărâri în acest sens.

Gabriel Petruţ, reprezentant al Autorităţii Locale de Transport a Muncipiului Suceava, susţine că a încercat să facă paşi concreţi în implementarea acestui proiect discutând în primul rând cu şoferii de taxi. „Există un model special realizat pentru taxi electric pentru piaţa italiană, însă costă foarte mult.

Taximetriştii din Suceava nu îşi permit să dea mai mult de 10 mii de euro pe o maşină care are nevoie de o întreţinere relativ scumpă, mai ales că acumulatorul trebuie schimbat odată la aproximativ doi ani”, asta având în vedere că obiectivul principal al proiectului este schimbarea mentalităţii cetăţenilor, referitor la traficul rutier şi transportul în comun şi încurajarea folosirii mijloacelor de transport ecologice, în special a celor electrice, pentru reducerea poluării.

Bugetul total al proiectului este de 74.825 Euro, din care municipiul Suceava va beneficia de 12.500 Euro.


Intră acum și în grupul de