Reglementari europene adoptate in 2007 necunoscute de CJ Suceava. Autospeciala Aeroportului comandata nu respecta EURO 6

O sumă de 11,7 milioane de lei dintr-un credit de 14 milioane de lei obţinut de CJ Suceava de la Unicredit Ţiriac Bank şi care avea ca termen de utilizare până în 30 septembrie 2014, necesară pentru dotarea Aeroportului Suceava şi modernizarea exterioară a aerogării nu a putut fi cheltuită din cauza procedurilor de achiziţii, dar şi a necunoaşterii legislaţiei europene de cei care se ocupă cu achiziţiile.

În şedinţa Consiliului Judeţean Suceava de vineri urmează să fie aprobată recontractarea sumei de 11,7 milioane de lei care nu a fost cheltuită astfel încât să se poată face trageri şi în cursul anului 2015.

În expunerea de motive semnată de preşedintele CJ Suceava, Cătălin I  Nechifor, se arată că în cazul modernizării exteriorului aerogării, contractul de execuţie în valoare de 4 milioane de lei, a fost semnat în 12 septembrie, iar termenul de realizare este de 120 de zile.

În aceeaşi expunere de motive, în cazul achiziţionării autospecialei de stingere a incendiilor de mare perfomanţă necesară pentru un aeroport internaţional, contractul a fost semnat tot în 12 septembrie, cu termen de livrare în 60 de zile.

După semnarea contractului autorităţile sucevene au constatat că nu pot înmatricula în România această maşină de pompieri pentru că în caietul de sarcini era prevăzută motorizare EURO 5.

Cătălin I Nechifor explică în expunerea de motive că normele europene prevăd pentru echipamentele noi furnizate către aeroporturi necesitatea respectării standardelor de emisii EURO 6, iar producătorul acestor echipamente şi-a adaptat linia de fabricaţie pentru a îndeplini normele EURO 6, ceea ce va întârzia livrarea echipamentului cu patru-cinci luni, ceea ce înseamnă anul 2015.

La data semnării contractului, în conferinţa de presă organizată de CJ Suceava, preşedintele instituţiei a fost atenţionat de ziarişti că motorul prevăzut în contract este EURO 5 şi că maşina de pompieri nu va putea fi înmatriculată, iar răspunsul a fost că această autospecială nu va trebui înmatriculată întrucât nu circulă pe drumurile publice, ci doar în incinta aeroportului.

În acest caz se constată că specialiştii în achiziţii ai CJ Suceava nu cunosc Regulamentul CE nr.715 din 2007, al Parlamentului European şi al Consiliului, din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale (Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor

 

Acest Regulament a fost adoptat în 2007 pentru a fi aplicat peste câţiva ani pentru ca sectorului industrial să-i fie furnizate informaţii clare cu privire la viitoarele valori-limită la emisii, motiv pentru care regulamentul cuprinde, pe lângă Euro 5, şi valorile-limită la emisii pentru etapa Euro 6.

 masina pompieri aeroport

„Pentru a îmbunătăţi calitatea aerului şi a respecta valorile-limită la emisii, este necesară, în special, o reducere considerabilă a emisiilor de oxizi de azot ce provin de la vehiculele diesel. Acest lucru necesită atingerea unor valori-limită ambiţioase în etapa Euro 6, fără a se renunţa la avantajele motoarelor diesel în ceea ce priveşte consumul de carburant, respectiv emisiile de hidrocarburi şi monoxid de carbon. Stabilirea unui astfel de obiectiv de reducere a emisiilor de oxizi de azot într-o etapă timpurie oferă producătorilor de vehicule siguranţa planificării pe termen lung la nivel european”, se arată în Regulament.

În articolul 10 al regulamentului, ce prevede omologarea de tip, la alineatul (4) de prevede „ Începând de la 1 septembrie 2014, respectiv de la 1 septembrie 2015 în cazul vehiculelor din categoria N1 clasa II şi III şi din categoria N2, autorităţile naţionale refuză, din motive privind emisiile sau consumul de carburant, să acorde omologarea de tip comunitară sau omologarea de tip naţională tipurilor noi de vehicule care nu respectă prezentul regulament şi măsurile sale de punere în aplicare şi, în special, valorile-limită Euro 6 prevăzute în tabelul 2 din anexa I”.