CL Suceava a votat strategia culturală în care stabileşte ce face Consiliul Judeţean cu obiectivele sale

Strategia culturală a municipiului Suceava pentru perioada 2015-2025 a fost aprobată în unanimitate, în ședința extraordinară de Consiliu Local, de joi, 8 octombrie, însă concret nu se precizează ce se va întâmpla în cei zece ani. Documentul redactat de o firmă de consultanță, ce a încasat din bugetul municipalității circa 10.000 de euro, va fi depus împreună cu documentaţia pentru intrarea în competiţia Capitală Culturală Europeană 2021, la Ministerul Culturii vineri, 9 octombrie, cu o zi înainte de termenul-limită.

Strategia culturală a Sucevei pentru desemnarea „Capitalei Culturale Europene 2021” a fost elaborată de firma Genesis Management Consulting din Suceava, în 15 zile. În fapt, documentul face o trecere în revistă a obiectivelor culturale, muzeale și a festivalurilor din Suceava și nicidecum nu conturează un plan cultural care să scoată în evidență orașul.

Mai mult, obiectivele culturale şi muzeale vizate de strategia adoptată de Consiliul Local Suceava sunt de fapt în administarea Consiliului Judeţean Suceava.

consiliul local

Întrebat de consilierul local Vasile Mocanu ce se va întâmpla în viitor cu strategia culturală dacă proiectul nu va trece de preselecții, managerul firmei de consultanță, economistul Radu Bores, a susținut că echipa de proiect a redactat strategia ca și cum nu ar exista un concurs, tocmai pentru putea fi util și în viitor documentul.

„Spre deosebire de alte orașe, unele foarte bine cotate, care au elaborat o strategie doar formal, cu scopul de a-și depune candidatura, echipa noastră a proiectat din start acest document ca și cum nu ar exista concursul. Am scris toate elementele pe care le-am considerat esențiale, ca un document de lucru, pentru toți cei implicați în domeniul cultural, să-i ajute să gestioneze programe, să creeze, să atragă și finanțare”, a declarat Radu Bores.

La rândul său, primarul Ion Lungu a punctat faptul că strategia va fi pusă în practică indiferent dacă candidatura va fi selectată sau nu în următoarea perioadă, apreciind că „este o strategie culturală foarte bine creionată”.

„Da, această strategie va fi pusă în practică pe partea de evenimente culturale și infrastructură de cultură, indiferent dacă vom fi selectați sau nu la titlul de <<Capitală Culturală Europeană>> ”, a declarat Ion Lungu.

Odată cu aprobarea strategiei cultrale, deliberativul local a votat și bugetul proiectului „Suceava – Capitală culturală europeană”, de 25 de milioane de euro, municipiul Suceava urmând a participa cu 10 milioane de euro, Guvernul României cu 10 milioane de euro, iar Consiliul Judeţean Suceava cu o cofinanţare de 2 milioane de euro. De asemenea, suma de 2 milioane de euro urmează a fi accesată prin proiecte culturale finanţate din fonduri nerambursabile europene, iar alta de 1 milion de euro va fi atrasă de la sponsori.

După cum se arată în documentul strategic, măsurile prioritare în Strategia de Dezvoltare Culturală și Creativă a municipiului Suceava 2015 – 2025 sunt următoarele:

„1. Abordarea problematicii dezvoltării culturii într-o formulă instituționalizată și depolitizată.

  1. Reformarea ofertei culturale pentru a marca trecerea de la un sistem dependent de subvenții la unul care generează valoare și venituri și se autosusține.
  2. Alocarea din bugetul local a resurselor necesare pentru dezvoltarea obiectivelor propuse în prezenta strategie și realizarea de investiții rentabile în sectorul cultural în baza potențialului evidențiat în acest document strategic.
  3. Crearea unei structuri operaționale care să se ocupe de implementarea strategiei culturale a orașului Suceava 2015 – 2025 și internaționalizarea orașului Suceava.
  4. Crearea unei structuri non-profit care să stimuleze implicarea tuturor entităților prezente la nivel local în vederea stimulării vieții culturale și creative a municipiului.
  5. Identificarea de formule de finanțare și demararea lucrărilor pentru infrastructuri esențiale orașului: Sală Polivalentă, Curtea Domnească, amenajarea Parcului Zamca, a Parcului Șipote, a râului Suceava, Muzeu de Artă.
  6. Reabilitarea infrastructurii culturale existente: Cetatea de Scaun a Sucevei, Casa de Cultură a Sindicatelor, Muzeul Satului, Sala de spectacole „Dom Polski”, Biblioteca „I. G. Sbiera” – digitalizarea acesteia.”

De remarcat este că din proiectele vizate de strategie, Cetatea de Scaun a Sucevei tocmai a fost reabilitată,  Casa de Cultură a Sindicatelor aparţine centralelor sindicale, Muzeul Satului e administrat de Consiliul Judeţean, Sala de spectacole “Dom Polski” e a Uniunii Polonezilor din Româna, iar Biblioteca “I.G. Sbiera” e a Consiliului Judeţean, iar Consiliul local adoptă decizii în locul acestor instituţii.

Mai mult, Muzeul de Artă prevăzut în strategie ca obiectiv prioritar este în prezent în amenajare în locul Arhivelor Naţionale în clădirea Muzeului Bucovinei, parcul Şipote este în proprietatea RNP Romsilva, amenajarea râului Suceava depinde de Apele Române.

Pe scurt, strategia culturală are în vedere doar obţinerea de finanţare pentru o sală polivalentă.

De remarcat este că strategia nu include cele două instituţii de cultură ale municipalităţii: fanfara şi viitorul teatru “Matei Vişniec”

Sala polivalentă inclusă în strategie este un proiect mai vechi al primarului Ion Lungu care nu a reuşit până acum să identifice finanţare pentru această construcţie şi speră că prin acest proiect să fie aprobată finanţarea.