În regiunea nord-est jumătate din ţigările vândute sunt de contrabandă, cele mai multe din Ucraina

Directorul Companiei de Cercetare Novel Research, Marian Marcu, a declarat, joi, că în regiunea nord-est s-a înregistrat în luna noiembrie cea mai mare creştere a comerţului ilegal cu ţigări şi s-a ajuns ca aproape jumătate din ţigările vândute să fie de contrabandă.

colete tigari contrabanda (6)

„În noiembrie, în nord-est s-a înregistrat cea mai mare creștere a comerțului ilegal cu țigarete: plus 16,1 p.p. comparativ cu luna septembrie. Piața neagră a atins, astfel, în această regiune, 47,5%, cea mai ridicată pondere din ultimii cinci ani. Nord-est rămâne, și în 2015, la fel ca în anul precedent, regiunea cea mai afectată de piața neagră, urmată de nord-vest care continuă o tendință ascendentă, ajungând  în luna noiembrie la 30,3% (+5,3 p.p. comparativ cu valul precedent). Din punct de vedere al provenienței, crește vertiginos ponderea produselor cu timbru de Ucraina, cu 11,9 p.p., până la 17%. Așa numitele „cheap whites”, deși se află în scădere (minus 7,9 p.p. față de septembrie), continuă să dețină cea mai mare cotă (58,5%) din totalul pieței negre. Ponderea produselor provenite din Moldova se află în scădere (cu 6 p.p. până la 13,9%), iar a celor din Serbia este relativ constantă (2,8%)”, a declarat Marcu, citat de Curierul Naţional.

În aceeaşi conferinţă, directorul de comunicare al JTI România Moldova şi Bulgaria, Gilda Lazăr, a spus că este îngrijorată de această escaladare a contrabandei cu ţigări.

contrabanda tigari colete (5)

„În noiembrie, am sprijinit lansarea, de către Direcția Generală a Vămilor din cadrul ANAF şi Poliţia Română a celui de-al doilea val al campaniei anti-contrabandă «Aparențele înșală», care se derulează în județele de graniță, inclusiv cele din nord-estul țării, zonă care a devenit polul pieței negre din România. Campania este difuzată în parteneriat cu TVR, are o componentă de afișaj stradal, iar cele mai importante materiale de comunicare sunt postate pe www.faracontrabanda.ro. Spotul video «Aparențele înșală» a devenit viral pe internet, cu peste 700.000 de vizualizări și mii de distribuiri. Vom continua și în cursul anului viitor să sprijinim campaniile publice anti-contrabandă derulate de autorități. Acțiunile de acest tip au, însă, rezultate doar în perioadele și în regiunile în care se desfășoară. Ne îngrijorează această escaladare a contrabandei, care este în bună măsură rezultatul acordului de mic trafic de frontieră cu Ucraina și a lipsei unui sistem integrat de control al traficului. Așa cum am declarat în mai multe rânduri, este nevoie de o Strategie Națională de combatere a comerțului ilegal, cerută public de autoritățile de aplicare a legii, precum și de Consiliul Concurenței, potrivit căruia contrabanda e principalul factor perturbator pe piața țigaretelor”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI România, Moldova și Bulgaria.