Iohannis, la Suceava: Moldova se definește prin zero kilometri de autostradă, iar slaba infrastructură rutieră și-a arătat efectele negative

Președintele României, Klaus Iohannis, a declarat, miercuri, la Suceava, în cadrul dezbaterii „Administrația publică locală vorbește”, inițiată de Consiliul Județean Suceava că slaba infrastructură rutieră și-a arătat efectele negative, iar Moldova se definește prin zero kilometri de autostradă.

Iohannis le-a spus celor prezenți că administrațiile locale au beneficiat de fonduri publice, cât și de fonduri europene.

„Ați construit sau refăcut spitale, dispensare, școli, drumuri. În ultimii ani, multe dintre aceste obiective s-au realizat printr-un instrument binecunoscut, aşa-numitul PNDL, Programul Național de Dezvoltare Locală. Şi în ciuda beneficiilor certe, Programul a avut aproape întotdeauna o mare problemă de transparență, a împărțit țara în două categorii: primari fericiți și primari nefericiți, beneficiari ai Programului sau eliminați de pe lista Programului, de multe ori din criterii politice”, a spus președintele.

El a adăugat că este timpul să se conștientizeze faptul că e nevoie de politici coerente şi responsabile, care să transceadă culoarea politică, şi că s-a înțeles faptul că toate măsurile adoptate se răsfrâng, înainte de toate, asupra milioanelor de români.

În ceea ce privește infrastructura de transport, Iohannis a spus că Moldova se definește, în prezent, prin zero kilometri de autostradă, fapt ce ține departe, în continuare, o serie de oportunități economice și investiții străine.

„Este o realitate tristă că regiunea de Nord-Est absoarbe doar circa 6% din totalul investițiilor străine directe realizate în România. La fel ca multe dintre județele țării, slaba infrastructură rutieră și-a arătat efectele negative, care se resimt în toate sectoarele economice, inclusiv în planul exporturilor. De exemplu, exporturile regiunii de Nord-Est s-au situat în mod sistematic sub 5% din totalul exporturilor României. Apreciez însă că Suceava, asemenea multor județe din regiune, are un potențial de dezvoltare. Însă absența infrastructurii este un impediment serios în dezvoltare, atragerea de investiții, promovarea turismului și a culturii”, a declarat președintele.

El a spus că dacă ar fi existat un plan coerent și nu întocmit doar pentru patru ani, contracte respectate și termene de finalizare onorate, nu am fi ajuns acolo unde suntem astăzi.

Totodată, președintele a explicat că proiectarea de autostrăzi începe de la studiul de fezabilitate care este executat în baza unui studiu de trafic, apreciind că aici este prima problemă, pentru că nu se poate estima un trafic care va fi adus de o autostradă care generează dezvoltare în funcție de traficul înregistrat pe un drum național.

Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, i-a spus acestuia că este nevoie de începerea lucrărilor la drumul expres Siret-București pentru că traficul rutier este în creștere și că după liberalizarea vizelor pentru cetățenii ucraineni acesta va exploda.

Totodată, el a vorbit și despre necesitatea autostrăzii care să lege Moldova de Ardeal, iar primarul Ion Lungu a spus că șoseaua de centură a Sucevei, realizată 85 la sută, este blocată deși sunt bani europeni pentru realizarea proiectului.