Distanța până la rețeaua europeană de autostrăzi se reduce cu 50 de kilometri. Proiectul din care face parte și Autostrada Nordului (Satu-Mare- Suceava), ajunge la granița României

Proiectul inițiat în anul 2006 de reprezentanţi ai regiunilor componente Euroregiunii Carpatica, din care face parte şi judeţul Suceava pentru construcția unei șosele rapide care să facă legătura între vestul și estul Europei, pe traseul Nyiregyhaza – Satu Mare- Suceava- Chișinău- Odessa se va finaliza în scurt timp pe teritorul Ungariei.

 

Politicieni ai UDMR din Satu Mare au avut, joi,  o întâlnire cu Viktor Orban, premierul Ungariei și Seszták Miklós, ministrul Dezvoltării în Guvernul ungar în cadrul căreia premierul ungar a vorbit în discursul său și despre o parte a proiectelor de infrastructură menite să faciliteze condițiile de trai ale oamenilor care locuiesc pe ambele părți ale frontierei.

Potrivit unui comunicat al UDMR, premierul Ungariei a dat asigurări că în acest an se finalizează prelungirea autostrăzii M3 până la granița cu România.

„Am primit asigurări din partea Guvernului ungar că se începe proiectarea prelungirii tronsonului autostrăzii M3 până la granița cu România, iar execuția proiectelor va fi finalizată chiar în acest an”, a declarat Kereskényi Gábor, primarul orașului Satu Mare.

El a explicat că prin acest proiect conectarea la rețeaua de autostrăzi din Europa se va face  imediat după trecerea frontierei.

Prin finalizarea acestui tronson de autostradă partea ungară își onorează partea din înțelegerea semnată în aprilie 2006 la Nyiregyhaza de reprezentanţi ai unor regiuni din Ungaria, ai județelor Satu Mare, Maramureş, Suceava, Botoşani, Iaşi, ai administraţiei regionale din Odessa şi de ambasadorul Republicii Moldova la Budapesta privind construcţia unei şosele rapide pe traseul Nyiregyhaza-Odessa prin Suceava şi Chişinău, drum care se va conecta cu coridorul pan european V.

Acordul a fost semnat în 2006 pentru județul Suceava de Gavril Mîrza care a declarat la vremea respectivă că s-a stabilit ca fiecare regiune implicată în proiect să facă demersuri la guvernul ţării din care provine pentru avizarea acestui program şi semnarea unui acord inter-guvernamental în acest sens.

Ținând cont de acest acord, în anul 2006, Guvernul României a decis un plan de transport, aprobat prin Legea nr. 363 din 21 septembrie 2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea I – Reţele de transport în care se propune autostrada Petea – Satu Mare – Baia Mare – Mireşu Mare – Dej – Bistriţa – Vatra Dornei – Suceava.

Astfel, în Strategia pentru transport durabil a Guvernului României, Ministerul Transporturilor, pe perioada 2007-2013 şi 2020, 2030, anexa nr.7, din martie 2008, proiectul de autostradă Petea – Satu Mare – Baia Mare – Mireşu Mare – Dej – Bistriţa – Vatra Dornei – Suceava, este înscris cu mentiunea: “Tabel de concordanta privind proiectele prioritare in domeniul rutier, identificate de România împreună cu Uniunea Europeană, care urmează a fi realizate până în anul 2015 (şi în continuare).

Această autostradă nu a fost însă inclusă în noul Master Plan General de Transporturi a României deși a fost inițiată, în luna martie 2015 din partea reprezentanților celor cinci județe implicate și o acțiune publică  ”Vrem Autostrada Nordului!” (Satu Mare-Baia Mare-Dej-Bistriţa-Vatra Dornei-Suceava).

Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, a declarat, anul trecut în cadrul  unei întâlniri cu reprezentanți ai diasporei sucevene,  că va trebui să reia discuțiile pentru autostrada nordului Satu Mare-Suceava-Chișinău-Odessa.

El a răspuns astfel unei întrebări a unui membru al diasporei care consideră că o investiție necesară ar fi o autostradă est-vest prin nordul țării, autostradă care ar fi folosită și de cei din regiunea Cernăuți.

„Va trebui reluat proiectul. E ruta cea mai scurtă spre Budapesta și Viena”, a spus Flutur care a arătat că va trebui să reia discuțiile despre această autostradă.

El a adăugat că va fi nevoie de mai mult lobby la Bruxelles pentru că discuțiile vor fi reluate de la zero pentru această autostradă est-vest.

Finalizarea tronsonului de autostradă M3 până în granița cu România va face ca accesul spre rețeaua europeană de autostrăzi să se reducă circa 50 de kilometri în condițiile în care, în prezent, de la Petea până la intrarea pe M3, în apropierea localității Mateszalka sunt circa 50 de kilometri de străbătut.

Astfel, din Suceava, distanța cea mai scurtă până la autostrada M3 va fi de circa 360 de kilometri prin Iacobeni-Cârlibaba-Sighetu Marmației-Satu Mare- Petea, dar acest drum este aproape impracticabil pe o lungime de circa 80 de kilometri, între Iacobeni și Moisei, fiind în curs de modernizare.

Pe traseul DN 17, Suceava-Dej și apoi pe DN 1 C spre Satu Mare, distanța până al Petea este de 400 de kilometri.(N.B.)