Medicii de familie spun că nu pot răspunde satisfăcător pacienților care le solicită programarea pentru vaccinare împotriva COVID-19: În aceasta etapă câteva zeci sau sute de locuri de programare apar noaptea și se ocupă în câteva minute

Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie a transmis mai multe precizări având în vedere informațiile eronate, chiar defăimătoare, transmise privind implicarea medicilor de familie în campania de vaccinare împotriva COVID-19.

Astfel, potrivit Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de Familie programarea prin medicul de familie este doar una din cele 5 modalități de programare disponibile.

„Cea mai recomandată modalitate este cea prin aparținători (rude, prieteni apropiați) pentru a alege centrul de vaccinare cel mai apropiat sau accesibil, ziua și ora dorite. Persoanele vârstnice și cele cu probleme de sănătate au frecvent nevoie de însoțitor, de exemplu pentru a fi transportate cu mașina, astfel încât programarea conține mai multe variabile, care depășesc cadrul discuției pacient-medic”, se arată în comunicat.

Totodată, se subliniază că în această etapă competițională a programării la vaccinare, în care câteva zeci sau sute de locuri de programare apar noaptea și se ocupă în câteva minute, medicii de familie nu pot răspunde satisfăcător solicitărilor pacienților sau aparținătorilor, de multe ori chiar agresive.

„Medicul de familie și personalul existent în număr extrem de mic în cabinet – adesea doar o asistentă medicală cu normă redusă – pot să se implice în activitatea extrem de consumatoare de timp de programare în platforma STS a pacienților pentru vaccinare în general doar în afara programului obișnuit de cabinet. Amintim că programul de lucru a fost deja prelungit începând cu luna octombrie pentru monitorizarea pacienților bolnavi de COVID-19 izolați la domiciliu. Consultațiile obișnuite nu pot fi întrerupte sau amânate pentru a efectua câte o programare exact atunci când sună un pacient sau un aparținător și solicită ca programarea să fie făcută imediat, eventual pentru că au apărut locuri pe platformă în acel moment”, mai arată sursa citată.

Totodată, se menționează că platforma de programare a devenit parțial funcțională la finalul săptămânii de lucru, vineri seară, iar introducerea pacienților ca beneficiari pentru a putea fi programați de medicii de familie a fost cvasi-imposibilă timp de mai multe zile.

„Platforma a prezentat numeroase erori pentru utilizatorii de tip “medic”, fiind practic depanată pe tot cuprinsul weekendului de echipa STS împreună cu câțiva medici de familie voluntari care au semnalat erorile. Platforma continuă să nu aibă o serie de funcționalități, fiind astfel mult îngreunată utilizarea sa de către medici și personalul cabinetului care trebuie să gestioneze nu doar între 1 și 9 beneficiari ca orice utilizator obișnuit ci sute, uneori mii de beneficiari”, se precizează în comunicat.

Mai mult, se subliniază că medicii de familie accesează aceleași centre de vaccinare și văd aceleași locuri libere de programare pe care le vede orice pacient sau aparținător.

„Nu există centre speciale sau locuri dedicate fiecărui medic de familie pentru pacienții săi astfel încât șansele obținerii unei programări direct de către un pacient sau aparținător care urmăresc continuu, zi și noapte, apariția unor noi centre și locuri de programare în orașul dorit, în ziua și la ora dorite sunt mult mai mari decât prin intermediul medicului de familie”, arată sursa citată.

Federația explică totodată că instruirea medicilor de familie și a personalului cabinetului s-a făcut începând cu seara zilei de vineri prin aceeași pagină ROVaccinare, cu aceleași tutoriale video și manuale de utilizare disponibile publicului larg care accesează pagina și că aproape nici o Direcție de Sănătate Publică nu a trimis informări medicilor.

„Pe măsură ce au descoperit cum se utilizează platforma, medicii de familie s-au informat între ei și prin intermediul organizațiilor medicilor. Indiferent de vârstă și mediul de activitate – urban sau rural – medicii de familie și/sau personalul din cabinet utilizează calculatorul și internetul de peste un deceniu, astfel încât orice comentarii ale unor moderatori TV pe această temă sunt complet deplasate și nu le fac cinste”, adaugă Federația.

Mai mult, se mențioenază că plata medicilor de familie, în valoare de 30 lei/pacient, pentru activitatea de informare, programare la vaccinare, vaccinare (atunci când va fi posibilă în cabinet), monitorizare și raportare a reacțiilor adverse pentru persoanele aflate pe listele proprii nu este efectuată de casele de asigurări decât dacă programarea este realizată de medicul de familie sau de personalul cabinetului, iar pacientul efectuează ambele doze ale vaccinului. Medicul nu este plătit deloc dacă programarea este realizată direct de pacienți, aparținători sau asistenți sociali prin call-center sau platformă sau dacă pacientul nu efectuează ambele doze de vaccin.

„Vaccinarea împotriva COVID-19 nu se realizează în această etapă în cabinetele medicilor de familie. Vaccinarea se realizează în centre de vaccinare organizate de autoritățile publice. Majoritatea pacienților care apelează în aceste zile medicii de familie cred că vaccinarea se face în cabinet”, se continută în comunicat.

Totodată se mai arată că pacienții cu boli cronice, indiferent de vârstă, nu trebuie să prezinte adeverințe de la medicul de familie nici la angajator și nici la centrul de vaccinare. Pacienții cu vârsta sub 65 de ani care nu s-au regăsit în baza de date furnizată de CNAS și nu au putut fi validați în platformă nici de medici pot prezenta, atunci când se prezintă la programare în centrul de vaccinare, orice document medical cu diagnosticul (de ex. scrisoare medicală, bilet de externare, raport medical, rețetă ș.a.). Alte precizări vor fi oferite de Ministerul Sănătății în perioada următoare.

“Campania de vaccinare abia a început de trei săptămâni și nu se încheie luna aceasta sau luna viitoare. Ne vom vaccina, toți cei care vom dori, pe tot parcursul acestui an. Medicul de familie nu vă poate ajuta să fiți primul vaccinat, dar vă poate ajuta să vă programați dacă nu puteți apela la celelalte 4 modalități de programare. Cel mai important, însă, este că medicul dvs. de familie vă poate ajută să vă informați corect despre vaccinul împotriva COVID-19 și vă poate răspunde la întrebările medicale pe această temă. Solicităm autorităților competente o mai clară și eficientă informare a publicului larg despre rolul medicului de familie în campania de vaccinare, pentru a evita situațiile tensionate între pacienți și medici”, a declarat dr. Raluca Zoițanu, președintele Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de Familie.