Intră acum și în grupul de
- La nivelul anului anterior, 33,8% dintre copiii din România trăiau în risc de sărăcie sau excluziune socială, dar fenomenul afectează în mult mai mare măsură copiii ai căror părinți au un nivel redus de educație (75,8%).
- 17,2% dintre copiii români se confruntă cu deprivarea materială sau socială severă, în condițiile în care media UE 27 este 6,4%.
- Aproape 4 din 5 (78%) dintre respondenții cu un nivel redus de educație au avut mame care, la rândul lor, se aflau în aceeași situație.

Aproape trei din cinci (58%) dintre familiile ai căror copii sunt integrați în programele educaționale Salvați Copiii România nu pot acoperi cheltuielile legate de participarea copiilor la educație, în absența unui sprijin extern, procentul crescând dramatic, la 87%, în rândul celor care se află în stare de sărăcie subiectivă, precum și în rândul celor cu nivel educațional scăzut – 70%, arată datele unei recente anchete a Salvați Copiii România.
În contextul noilor măsuri economice anunțate de Guvern, organizația atrage atenția asupra riscului de a expune suplimentar copiii vulnerabili, pentru sprijinul cărora e nevoie de politici sociale integrate. În acest sens, pentru al 28-lea an consecutiv, Organizația Salvați Copiii România anunță deschiderea grădinițelor estivale și a programelor de educație remedială, în care copiii aflați în situații de risc primesc sprijin social și educațional susținut, încă din etapa crucială a educației timpurii. De asemenea, Școala mobilă a organizației va ajunge la copiii din București și Iași, cu acces redus sau inexistent la educație, care trăiesc în zone izolate sau în comunități profund afectate de sărăcie. Grădinițele estivale sunt parte a programului complex de restabilire a accesului egal și nediscriminatoriu al copiilor vulnerabili la educație, prin măsuri de sprijin socio-educațional pe termen lung, atât în ceea ce privește incluziunea școlară și socială, cât și asistența socială acordată familiei.
Ancheta Salvați Copiii România în rândul părinților sau reprezentanților legali ai copiilor care beneficiază de sprijinul centrelor de zi ale Organizației Salvați Copiii arată că aproape 4 din 5 (78%) dintre respondenții cu un nivel redus de educație au avut mame care, la rândul lor, se aflau în aceeași situație. Situația pare a fi ușor mai bună în cazul taților. Astfel, 48% dintre respondenți (și 68% dintre cei cu un nivel educațional redus) aveau tați care absolviseră cel mult gimnaziu.

Capacitatea de a sprijini participarea copiilor la educație
Aproape 3 din 5 respondenți (58%) au indicat că nu pot acoperi cheltuielile legate de participarea copiilor la educație, în absența unui sprijin extern (”Fără sprijin din altă parte, reușiți să cumpărați/asigurați copilului/copiilor dumneavoastră tot ceea ce trebuie pentru a frecventa școala?”). Jumătate din întregul eșantion se află în această imposibilitate din motive financiare, în timp ce 8% dintre respondenți se confruntă cu această problemă din alte motive.

Observăm însă că această incapacitate de a face față cheltuielilor legate de educație atinge niveluri mult mai ridicate în rândul respondenților care se confruntă cu vulnerabilități specifice: astfel, 87% din cei aflați în stare de sărăcie subiectivă nu pot acoperi cheltuielile legate de educația copiilor, 70,3% din cei cu nivel educațional scăzut sunt în aceeași situație și 67% din respondenții cu situație ocupațională vulnerabilă se află și în imposibilitatea de a răspunde acestor nevoi.
„Vulnerabilitățile socio-economice se transmit de multe ori de la o generație la alta, iar veriga principală prin care aceste dezavantaje se propagă este educația. De aceea este crucială integrarea educațională a copiilor încă din etapa educației timpurii, pentru că școala este singura soluție de a rupe cercul vicios al sărăciei educaționale. În absența unor eforturi susținute de sprijinire a copiilor din familii vulnerabile, astfel încât aceștia să-și continue sau să-și reia cu succes participarea la educație și să-și atingă potențialul, este foarte probabil să observăm, din nou, cum vulnerabilitatea și dezavantajele familiilor defavorizate vor fi preluate de generația copiilor lor. ”, e explicat Gabriela Alexandrescu, Președinte Salvați Copiii România.
La nivelul anului anterior, 33,8% dintre copiii din România trăiau în risc de sărăcie sau excluziune socială, dar fenomenul afectează în mult mai mare măsură copiii ai căror părinți au un nivel redus de educație (75,8%).
Mai mult, 17,2% dintre copii se confruntă cu deprivarea materială sau socială severă, în condițiile în care media UE 27 este 6,4%.
Printre acești copii se află și Ianis, Antonio și Armando, trei frați care trăiesc în condiții de sărăcie severă și care vor merge pentru prima dată la grădiniță, în programul Salvați Copiii România. Mama lor, Maria, nu a mers niciodată la școală. Mama locuiește împreună cu cei trei fii ai săi în sectorul 1, fără forme legale, într-o cameră pentru care plătește 800 de lei chirie. Niciunul dintre ei nu a fost vreodată la grădiniță sau la școală. Nu pentru că mama nu ar fi vrut, ci pentru că nu a știut cum sau unde. Totul s-a schimbat când echipa Organizației Salvați Copiii a identificat și a observat nevoile familiei. Vara aceasta, cei trei frați vor merge pentru prima dată la grădinița estivală. Un nou început pentru ei, dar un început în care ei vor fi acceptați așa cum sunt, un loc unde vor învăța să se adapteze la cerințele școlare, să țină corect un creion, să deseneze și să-și spună numele corect. Maria spune cu speranță și recunoștință: „Măcar copiii mei să aibă o viață mai bună, dacă ei merg la școală”.
Salvați Copiii România dă startul celei de-a 28-a ediții a Grădinițelor estivale și duce Școala mobilă în comunitățile vulnerabile
În data de 7 iulie 2025, Salvați Copiii România dă startul celei de-a 28-a ediție a Grădinițelor estivale. Totodată, Școala mobilă a organizației va ajunge la copiii cu acces redus sau inexistent la educație, care trăiesc în zone izolate sau în comunități profund afectate de sărăcie. În anul școlar 2023-2024, doar 75,7% din copiii de vârstă preșcolară erau înscriși la grădiniță, mult sub media EU de 94,6% .
Programul Grădinița estivală se derulează din anul 1998 și se adresează copiilor de vârstă preșcolară care nu au mers la grădiniță sau care au frecventat sporadic grădinița și care se pregătesc să intre la clasa pregătitoare sau să urmeze cursurile unor gradinițe de stat, obiectivul fiind de a sprijini integrarea copiilor în sistemul de învățământ de masă.
În cei 27 de ani de activități estivale au fost sprijiniți pedagogic, precum și socio-economic, 17.478 de copii – 11.316 copii la Gradinița estivală și 6.171 de elevi în programul estival de educație remedială.
Impactul programului:
• dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii: de la 14% la intrarea în program la peste 60% la finalizarea programului;
• dezvoltarea limbajului, a comunicării și a premiselor citirii și scrierii: 8% la intrarea în program, 54% la finalizarea programului;
• 93% dintre copii au fost înscriși în învățământul de masă, restul de 7% sunt în monitorizare și vor fi înscriși în anul școlar următor.
În anul 2025 vor fi organizate activități estivale pentru peste 1.500 de copii, dintre care 300 de preșcolari, organizați în 17 grupe (în București și 11 județe) și 1.200 de elevi din grupuri vulnerabile (copii afectați de sărăcie, copii cu părinții plecați la muncă în străinătate, copii romi) din București și localitățile Roșia Montana (Alba), Pitești (Argeș), Reșița (Caraș Severin), Constanța și Mangalia (Constanța), Tureni(Cluj), Târgoviște și Aninoasa (Dâmbovita), Craiova (Dolj),Petrila, Lupeni și Petroșani (Hunedoara), Ion Roată(Ialomița), Iași (Iași), Tg. Mureș și Sighișoara (Mureș), Corabia (Olt), Timișoara(Timiș), Tulcea (Tulcea), Negrești (Vaslui), Suceava (Suceava).
Intră acum și în grupul de