Timbrul de mediu, contestat in instanta de sute de soferi suceveni

trafic 3

Aproape 400 de solicitări de pretenţii, prin care proprietari de automobile din Suceava atacă noile prevederi privind plata timbrului de mediu, au fost înregistrate la Tribunalul Suceava, începând cu 15 martie, când a intrat în vigoare OUG9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule. Totodată, au fost înregistrate şi dosare legate de vechile prevederi ale legislaţiei româneşti vizând taxa de primă înmatriculare.

Răzvan Viorescu, avocatul sucevean specializat în asemenea acţiuni, a declarat, luni, că în cazul OUG 9/2013 privind timbrul de mediu o lege care încălcă legislaţia comunitară a fost înlocuită cu o altă lege, la fel de necomunitară. „Acţiunile intentate pentru recuperarea sau evitarea acestei taxe, se câştiga în instanţele din toată ţară întrucât şi noua lege încălcă principii fundamentale ale legislaţiei naţionale dar şi comunitare”, a spus avocatul sucevean.

El a mai apreciat că dosarele de acest tip ar trebui soluţionate prin mediere pentru a se evita cheltuieli suplimentare din partea statului, dar şi ale petenţilor. „Tinând cont de derularea greoaie a proceselor, a modalităţii în care DGFP face recurs la toate dosarele soluţionate pe fond, o variantă prin care Guvernul României prin Administraţia Fondului de Mediu să evite plăţile pentru cheltuielile de judecată şi dobânzile fiscale aferente taxei de mediu, de poluare şi timbrului de mediu, ar fi mult mai eficace soluţionare dosarelor prin mediere”, a spus Viorescu.

El consideră că în acest mod sute de dosare ar putea fi soluţionate într-un termen rezonabil, prin acorduri de mediere între petent şi Administraţia financiară, ce pot face obiectul unor tranzacţii în faţa instanţei de judecată, hotărârile de expedient constituind titlu executoriu. Avocatul consideră că este nedrept că populaţia, oricum sărăcită de greutăţile şi criza economică ce a marcat ultimii ani, să fie nevoită să suporte plata timbrului de mediu, o taxă discriminatorie, ce, sub pretextul “poluatorul trebuie să plătească”, sancţionează orice act de vânzare cumpărare a unei maşini, descurajând achiziţionarea de astfel de bunuri.

El susţine că prin timbrul de mediu se ajunge din nou într-o situaţie asemănătoare cu cea generată de celelate acte normative prin care se introduceau taxe de primă înmatriculare faţă de care Curtea Europeană de Justiţie de la Luxemburg s-a pronunţat că nu respectă normele comunitare pentru că descurajează importul unor vehicule de ocazie din alte state membre.

Avocatul sucevean a mai arătat că potrivit unei jurisprudente constante, această interdicţie trebuie să se aplice de fiecare dată când un impozit fiscal este de natură să descurajeze importul de bunuri provenind din alte state membre favorizând produsele nationale. El a mai spus că, prin stabilirea acestei taxe pe poluare, legea încalcă dreptul de proprietate, iar prin faptul că se impune o taxă care este foarte mare îl determină pe proprietar să nu poată vinde autoturismul achiziţionat  şi să dispună de acesta potrivit atributelor conferite.

Viorescu a arătat că prin dreptul de proprietate privată, titularul are dreptul de a poseda, folosi şi dispune de un bun în mod exclusiv, absolut şi perpetuu, în limitele stabilite de lege, însă prin stabilirea acestei taxe, autoturismul este scos din circuitul civil în mod indirect, având în vedere că proprietarul nu va mai fi capabil să-l vândă din cauza valorii mari reprezentată de timbrul de mediu.

„Limitele stabilite dreptului de proprietate nu înseamnă că pot să scoată un bun din circuitul civil fără a exista un motiv bine întemeiat, iar poluarea nu poate duce la scoaterea unui autovehicol din circuitul civil, ducându-se pe această cale la statica economică, astfel nerealizându-se interesele de ordin economic atât la nivel particular, dar şi la nivel naţional”, a mai spus Răzvan Viorescu.