O nouă premieră la Teatrul Municipal „Matei Vișniec”. Spectacolul „Trei Surori”, de A. P. Cehov, în regia Catincăi Drăgănescu, propune publicului sucevean o experiență nouă, în care limbajul scenic integrează noile tehnologii


Intră acum și în grupul de

Premiera spectacolului „Trei Surori” de A. P. Cehov, în regia Catincăi Drăgănescu, va avea loc marți, pe 14 noiembrie, de la ora 19:00, la Teatrul Municipal „Matei Vişniec” Suceava.

Directorul instituției teatrale, Carmen Veronica Steiciuc, a precizat, joi, într-o conferință de presă, că actorii suceveni se află la cea de-a treia premieră din această stagiune, spectacolul „Trei Surori” fiind o producție Asociației culturale Punctart în parteneriat cu Teatrul Municipal „Matei Vișniec” Suceava.

„Teatrul <<Matei Vișniec>> și-a propus, în urma unor discuții pe care le-am avut și la Ministerul Culturii anul trecut, să promoveze foarte mult companiile independente”, a spus directorul Teatrului Municipal.

Steiciuc a arătat că spectacolul durează două ore și 40 de minute, cu o pauză de 15 minute, fiind prima producție care se montează pe scena teatrului sucevean de o asemenea anvergură.

Coordonatoarea proiectului, Catrinel Bejenariu, cofondatoare Punctart, a explicat că proiectele teatrale ale asociației au început în urmă cu doi ani și că colaborarea cu teatrul sucevean este una benefică, apreciind că echipa de tineri actori suceveni este una proaspătă, cu care se pot adapta piesele clasice pentru publicul tânăr și nu numai.

„Totul a pornit în 2015, când am început efectiv un experiment, o instalație performativ-experimentală în care ne-am dat seama de direcția în care dorim să mergem, abordând noile tehnologii, ca un limbaj comun cu publicul tânăr, identificând nevoi artistice comune, noi moduri de dramaturgie de spectacol, noi metode, moduri artistice în care noi să ne simțim bine și să explorăm ceva dincolo de ce trebuie făcut sau cum trebuie făcut”, a spus Catrinel Bejenariu.

Ea a menționat că spectacolul „Trei Surori” este o reușită, în care se poate vorbi de performanță.

La rândul său, regizorul Catinca Drăgănescu a spus că prin intermediul unor astfel de spectacole se poate clădi un „pod” între teatrul independent și mediul instituțional și a apreciat că spectacolul ce va fi pus în scenă la Suceava este unul reușit pentru că „întâlnește undeva la mijloc ce este mai bun din fiecare parte”.

„Am venit cu o echipă sudată în timp, am venit cu o echipă care este în contact cu ceea se întâmplă în mediul performativ, de la noi și din afară. Cred că ar fi fost dificil pentru un teatru să coaguleze o astfel de echipă. Pe de altă parte, și pentru noi ar fi fost dificil să găsim un teatru partener care să fie dispus să se riște într-o producție atipică din toate punctele de vedere. Ceea ce propunem noi sunt niște structuri orizontale, în care capacităm echipa teatrului, de la artistic la tehnic, în măsură egală. Cred că acest proces a adus trupei o provocare și niște experiențe noi, am propus niște limbaje, am venit cu niște oameni care sunt specialiști în domeniul lor. Cred că am făcut mai mult decât un spectacol, acesta e vârful icebergului”, a precizat Catinca Drăgănescu.

Ea a mai arătat că sucevenii vor avea ocazia de a vedea un spectacol despre modelele falimentare cu care au fost educate generațiile actuale și falimentul acestor modele în societatea contemporană, despre blocajul și debusolarea acestora.

Totodată, regizorul spectacolului a menționat că această producție conține foarte multe mijloace multimedia pentru a oferi o experiență diferită spectatorilor.

Una dintre actrițele din „Trei Surori”, Clara Popadiuc, ce joacă rolul Irinei, a explicat că pentru această producție actorii au primit ajutor din partea echipei Punctart, astfel încât să poată să-și construiască partitura.

„A fost un drum anevoios pentru că Cehov și relațiile nu sunt așa de ușoare, nu le descoperi atât de ușor. De la începutul traseului am încercat, am trecut prin foarte multe forme de a exprima aceste relații. Dacă am rămas cu ceva din această experiență este motto-ul personajului meu, că trebuie să muncim și să încercăm în continuare să facem performanță și să avem alături de noi oameni care să ne ajute să facem performanță”, a spus Clara Popadiuc.

La rândul său, actorul Horia Butnaru, în rolul lui Tuzenbah Nikolai Lvovici, arhitect, a spus că spectacolul „Trei Surori” este unul important pentru echipa teatrală suceveană și că se bucură că face parte din această piesă.

„Pentru mine a fost foarte important procesul din această experiență pentru că este mai mult decât un spectacol. Mi se pare foarte important pentru echipa noastră că avem acest proiect și putem să ne bucurăm de el. Mi-aș dori să avem mai multe proiecte în care să putem să ne ambiționăm, să ne provocăm unii pe alții și să creștem”, a spus Horia Butnaru.

Actorul Cătălin Ștefan Mîndru, ce joacă rolul lui Verșânin Aleksandr Ignatievici, arhitect, director, a apreciat că piesa „Trei Surori” i-a ajutat pe actori să se redescopere și să iasă din zona de confort.

„E o experiență care ne-a readus cu picioarele pe pământ și ne-a ajutat să ne redescoperim, să ne scoată din zona de confort, ceea ce mi se pare foarte important. Mă bucur foarte mult pentru colegele mele pentru că s-au întâlnit cu partitura aceasta din Cehov, și mai ales în genul acesta de spectacol”, a spus Cătălin Ștefan Mîndru.

„Trei Surori” este un spectacol despre oameni aflați în căutarea fericirii, blocați în reprezentarea fericirii și niciodată fericiți. Prozorovii trăiesc în trecut, în viitor, dar niciodată în prezent, iar viața trece fără menajamente pe lângă ei, la fel ca anotimpurile.

Spectacolul are ca punct de pornire piesa de teatru Trei Surori de A. P. Cehov tradusă și adaptată de Raluca Rădulescu. Regia este semnată de Catinca Drăgănescu, scenografia și costumele de Andreea Simona Negrilă, coregrafia este realizată de Simona Deaconescu și Mariana Gavriciuc, light & video design-ul sunt creația lui Dan Băsu, iar muzica e interior8. Coordonatoarea proiectului este Catrinel Bejenariu, co-fondatoare Punctart.

Spectacolul „3 Surori” este al doilea proiect din cadrul platformei „Loading Culture”, o inițiativă Punctart, un demers de familiarizare a generației tinere cu un text universal privit dintr-o perspectivă modernă, un nou limbaj scenic care integrează noile tehnologii. Primul spectacol din cadrul platformei, „iHamlet”, produs în 2016 în colaborare cu Teatrul Excelsior din București, se bucură de succes în rândul adolescenților și a fost denumit de către Cristina Modreanu în Dilema Veche „cel mai bun spectacol pentru publicul tânăr”.

Distribuția este formată din Cosmin Panaite, Delu Lucaci, Cristina Florea, Diana Lazăr, Clara Popadiuc, Sergiu Moraru, Cătălin Ștefan Mîndru, Horia Butnaru, Alexandru Marin, Sebastian Bădărău.

Partenerii acestui proiect sunt Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală, Hubrica, Redu și Asociația Mai Bine.

De asemenea, acest proiect cultural este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și UNITER. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Prețul unui bilet la premiera din 14 noiembrie, de la ora 19:00, este 25 de lei. Relații și rezervări, la numărul de telefon 0759048677.

(Mihaela Tcaciuc)

 

 


Intră acum și în grupul de