Spiritualitatea profundă surprinsă în expoziţia „Bucovina – Mănăstirile trăiesc” a artistului fotograf Oliver Mark, vernisată la Muzeul de Istorie din Suceava în prezența autorului

Expoziţia „Bucovina – Mănăstirile trăiesc” a artistului fotograf german Oliver Mark a fost vernisată sâmbătă seara, la Muzeul de Istorie din Suceava, în cadrul colaborării dintre Muzeul Bucovinei şi Muzeul Național Liechtenstein, la eveniment participând un public numeros, dar şi un grup de ziariști străini.

Directorul Muzeului Bucovinei, Emil Constantin Ursu, a declarat că această expoziţie

este “un experiment” datorat colaborării pe care Muzeul Bucovinei o are cu Muzeul Naţional Liechtenstein şi care se bazează pe eforturile unui artist fotograf german important, cunoscut, Oliver Mark, aflat la a doua prezenţă expoziţională la Suceava.

Ursu a mulţumit atât Arhiepiscopiei Sucevei şi Rădăuţilor pentru binecuvântarea realizării acestui demers artistic, stareţului Mănăstirii Sf. Ioan Iacob Corlăţeni de la Pojorâta, părintele Varlaam, maicii stareţe Benedicta de la Mănăstirea Moldoviţa, preotului Teodor Brădăţan, directorul Muzeului “Ion Irimescu” din Fălticeni pentru implicarea, încă de la început, în proiect, dar şi Consiliului Judeţean Suceava care a asigurat viabilitatea proiectului.

El a subliniat că Mănăstirea Corlăţeni reprezintă un model de “rezistenţă creştină” în perioada comunismului.

Ursu a spus că artistul fotograf german Mark Oliver a fotografiat pe parcursul a opt zile în cele două mănăstiri, fiind însoţit în acest periplu de directorul Muzeului Naţional Liechtenstein, Rainer Vollkommer.

“Oliver Mark, de-a lungul celor opt zile cât a fotografiat în mănăstirile noastre, nu a fost singur, ci a fost însoţit de domnul Rainer Vollkommer, cel căruia îi datorăm prima expoziţie a lui Oliver Mark la Suceava, este unul din cei mai buni parteneri externi, poate cel mai important în acest moment, cel căruia îi datorăm două importante expoziţii şi aş aminti de expoziţia “Oul de Paşte, de la cult la artă””, a menţionat Ursu adăugând un alt proiect care deja se conturează ar fi o expoziţie “Ion Irimescu”, care să aibă în preambul fotografii semnate de Oliver Mark.

Prezent la vernisaj, preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Gheorghe Flutur, s-a declarat “fascinat” de lucrările din expoziţie şi l-a felicitat pe artistul fotograf german Oliver Mark.

El a spus că seria de proiecte culturale începute nu se va opri aici, că sunt încă multe provocări, dar şi teme care ar putea fi abordate în viitor, dând ca exemplu meseriile vechi din Bucovina, aflate pe cale de dispariţie, civilizaţia lemnului, de la “sămânţa de brad până la pădurea virgină de la Slătioara” sau moştenirea etnică şi religioasă din Bucovina.

“Eu cred că expoziţia vorbeşte singură, nu trebuie să spun eu multe lucruri, vă salut pe toţi invitaţii, salut, în special, presa germană prezentă aici şi mă gândesc la ce teme să vă propunem pentru viitor, pentru că dumneavoastră, ce aţi făcut aici, aţi surprins nişte lucruri care te lasă fără cuvinte”, a subliniat Flutur.

El a mulţumit Bisericii, părintelui stareţ şi întregii comunităţi de vieţuitori de la Mănăstirea Sf Ioan Iacob Corlăţeni şi maicilor de la Mănăstirea Moldoviţa, apreciind totodată “deschiderea şi acceptarea pentru ca aceste lucruri să fie văzute astăzi, aici”, dar şi artistului fotograf german Oliver Mark.

La rândul său, directorul Muzeului Naţional Liechtenstein, Rainer Vollkommer, a declarat că expoziţia vernisată la Muzeul de Istorie din Suceava s-a putut realiza graţie sprijinului acordat de directorul Muzeului Bucovinei, Emil Constantin Ursu, de preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Gheorghe Flutur, dar şi cel al obştilor de călugări şi măicuţe de la Mănăstirile Corlăţeni şi Moldoviţa, care i-au primit cu inima deschisă.

“Pe de o parte m-am bucurat foarte mult, dar mi-a fost şi un pic teamă să vin, pentru că nu am ştiut că ajung într-o altă lume şi că aş putea deranja. Trebuia să deranjez, cu Oliver Mark, pentru că el trebuia să facă nişte fotografii, dar am fost primiţi din toată inima, atât de grozav am fost primiţi şi întâmpinaţi, încât am pornit practic într-o călătorie  de a descoperi”, a spus Rainer Vollkommer.

El a sublinit că în perioada în care au fost găzduiţi în cele două mănăstiri a văzut foarte multă credinţă, fiind în acelaşi timp impresionat de cât de mult muncesc maicile şi călugării, de bucuria şi intensitatea cu care fac aceste lucruri, dar şi de spiritualitatea profundă a slujbelor religioase.

“Ce ne-a fost foarte clar este că am văzut foarte multă credinţă, dar ce n-am înţeles este cum pot călugării şi maicile să muncească atât de mult, nu doar să se roage, dar şi să muncească şi să reuşească acest lucru independent şi, bineînţeles, că există acea libertate să te apropii de Dumnezeu. Tocmai acest lucru prezintă aceste fotografii, foarte multă muncă, ce m-a frapat e cu câtă intensitate şi bucurie aceşti oameni făceau aceste lucruri şi m-au frapat în acelaşi timp şi slujbele religioase, de unde se putea observa o spiritualitate profundă. E foarte greu să oferi această imagine prin fotografie, foarte important era şi mirosul de tămâie, lucru care nu poate fi simţit într-o fotografie, în acelaşi timp rugăciunea, rugăciunea era foarte pregnantă. Am crescut, practic, spiritual vorbind şi, în acelaşi timp, am rămas gânditor la munca intensă din aceste mănăstiri”, a mai spus directorul Muzeului Naţional Liechtenstein.

El a arătat că deşi perioada petrecută la mănăstiri a fost foarte scurtă, atât el, cât şi Oliver Mark s-au împrietenit foarte repede cu cei de acolo, iar atmosfera extraordinară şi experienţa trăită în mănăstire vor rămâne mult timp în mintea lor.

Directorul Muzeului Naţional Liechtenstein şi-a exprimat convingerea că în viitor vor mai fi şi alte proiecte comune cu Muzeul Bucovinei anunţând că expoziţia „Bucovina – Mănăstirile trăiesc” a artistului fotograf Oliver Mark va fi vernisată şi la Vaduz anul viitor.

Aflat pentru prima dată la o expoziţie, aşa cum însuşi mărturisea stareţul Mănăstirii Corlăţeni, părintele Varlaam, acesta a spus că a făcut acest „pogorământ” cu binecuvântarea IPS Pimen.

“Faptul că a fost binecuvântarea IPS, noi am făcut acest pogorământ, pentru că orice faptă care iese la iveală, cum spune unul dintre sfinţii părinţi, că nu întotdeauna fapta trebuie să fie în taină, trebuie să o vadă şi alţii, socotesc că o să aducă rod. Domnul director Rainer a dorit ca să ducă la Lichtenstein imaginile şi cred că şi trăirea de aici, de la noi, pe care a simţit-o dumnealui. Cred că a fost cu inima curată ca să vină să vadă şi Dumnezeu i-a povăţuit paşii acolo unde a ştiut că este de folos. Ceea ce au făcut dânşii este o lucrare exterioară, dar neapărat trebuie să fie şi una interioară. Ceea ce vedeţi dumneavoastră, că noi lucrăm la mănăstire, este o lucrare exterioară. Lucrarea interioară este prezenţa pe care trebuie să o trăim în fiecare moment în faţa lui Dumnezeu. Şi dacă domnul director s-a întrebat de ce noi rezistăm să facem lucrul acesta, nu e nimic al nostru, ci este darul lui Dumnezeu. Aş dori să fie o provocare pentru domnul director, să pătrundă cât mai adânc, ca să găsească şi izvorul”, a mai spus părintele Varlaam.

Artistul fotograf Oliver Mark a declarat că se află pentru a doua oară la Suceava cu o expoziţie personală arătând că în catalogul uneia dintre expoziţiile sale, intitulat Natura Morta, scrie pe ultima pagină că “nimeni nu trăieşte singur”.

El şi-a exprimat mulţumirea că a putut experimenta acest lucru la mănăstirea Corlăţeni datorită stareţului acestui lăcaş de cult şi a călugărilor de acolo, dar şi a celor care au sprijinit realizarea acestui proiect artistic.

Artistul german a mai spus că este catolic şi a studiat temeinic religia în şcoală, iar pe măsură ce înaintează în vârstă, devine tot mai preocupat de sentimentul religios, fără a fi mistic, subliniind că a început să se reorienteze spre înţelesul şi profunzimea religioasă, iar de cinci-şase ani încearcă să facă doar fapte bune.

Vorbind despre experienţa sa în cele două mănăstiri din Bucovina, Oliver Mark a arătat că de multe ori a lăsat camera deoparte şi doar a intrat în biserică pentru a simţi atmosfera de acolo şi mirosul de tămâie.

El a subliniat că a fost impresionat de natura şi de locul în care sunt amplasate cele două mănăstiri, de lumina şi de liniştea care învăluie bisericile, de nopţile în mănăstire, dar şi de stările trăite atunci când te afli acolo.

(L.B)