De Ziua Culturii Naționale, sculptorul sucevean Ion Mândrescu va primi titlul de Cetățean de Onoare al Județului Suceava și va vernisa o expoziție la SJU Suceava


Intră acum și în grupul de

De Ziua Culturii Naționale, sâmbătă, 15 ianuarie, ora 10:00, la Muzeul Național al Bucovinei va avea loc festivitatea înmânării titlului de ”Cetățean de Onoare al Județului Suceava” sculptorului Ion Mândrescu.

Potrivit vicepreședintelui CJ Suceava Niculai Barbă, Consiliul Județean Suceava a acordat titlul de ”Cetățean de Onoare al Județului Suceava” maestrului Ion Mândrescu pentru contribuția adusă la dezvoltarea mediului artistic și cultural sucevean și la promovarea imaginii județului Suceava prin recunoașterea activității sale pe plan național și internațional.

Ion Mândrescu, unul dintre cei mai importanți sculptori români contemporani, s-a născut în 1954 la Mihoveni, comuna Șcheia, apoi a urmat Liceul de muzică și arte plastice din Botoșani și Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” București.

În 1979 a obținut premiul revistei „Amfiteatru” pentru relieful „Conflict”. În 1981 a câștigat o bursă pentru sculptură și, timp de doi ani, a avut un atelier la Muzeul Storck. Cinci ani mai târziu, a sculptat bustul lui Mihai Eminescu, care, în 1990, va fi transpus în bronz, în trei exemplare: unul a fost donat de statul român Venezuelei și se află expus în Caracas, unul se află la Chișinău și al treilea la Mănăstirea Sucevița.

În 1985 începe să modeleze seria ”Omul, Timpul, Spațiul”. Această operă consemnează nu numai una dintre cele mai importante lucrări ale artistului, dar și revenirea la sculptura figurativă. În martie 1995 o lucrare din ciclul „Omul, timpul, spațiul” va fi prezentă la „Salon International d’Art Contemporain” de la Strasbourg, alături de opere ale unor artiști celebri, Toulouse, Cesar, Picasso, Giacometti etc.

În 1993, Ion Mândrescu a participat cu 30 de lucrări la expoziția deschisă la Centrul Cultural Român la Paris. Acestea au fost admirate de un sculptor francez, care le-a recomandat galeriei Akka Valmay, de pe celebra Rue de Seine. Specialiștii galeriei i-au propus artistului român un contract de exclusivitate pe o perioadă de 10 ani, fiind practic primul și singurul român cu un astfel de contract. Acesta a fost, practic, momentul confirmării internaționale a sculptorului Ion Mândrescu. După 2013 este expus permanent în Galeria Five Art Plus din Viena.

Într-un interviu din „Tribuna” (nr. 335/2016, p. 17), Marina Nicolaev afirma că Ion Mândrescu este  „considerat în Occident un Rodin modern, dedicat ca și el, integral, principiilor dinamice ale operei în tentativa recreerii „iluziei vieții”.

În 2003 o lucrare „Omul, timpul, spațiul” a intrat în colecția Consiliului de miniștri ai Comisiei Europene.

În străinătate, Ion Mândrescu a expus, între altele, la Sofia, Budapesta, Varșovia, Berlin, Viena, Beijing, Paris, Strasbourg, Sevilla, Belgrad). Are mai multe premii și distincții, numeroase lucrări în colecții private și este prezent permanent cu opere în galerii din București, Viena și Paris. Are peste 200 de lucrări în colecții private din România, Franța, Anglia, Germania, Italia, Israel, SUA, Grecia, Austria și Serbia.

Tot sâmbătă va fi vernisată o expoziție Ion Mândrescu la Spitalul Județean de Urgență ”Sfântul Ioan cel Nou” Suceava, iar prin mesajul transmis, expoziția este mai acasă ca oriunde: „Viața este o luptă și, indiferent de micile sau marile încercări, ea merge înainte”

Sculptura maestrului Ion Mândrescu pune, indiferent că vorbim de pânza de păianjen (în fapt, o spirală), de lucrările „Omul, spațiul, timpul” sau „Murim spre a ne naște”, o problemă existențială esențială: cine suntem și care este rostul nostru? Observăm în lucrările sale încercarea zbuciumată a „Omului” de a ieși din spațiul său limitat (simbolizat de roata în spirală) și de a forța timpul indefinit (simbolizat prin spițe); nu reușește decât vertical, transcedental. În ultimul său ciclu – „Murim spre a ne naște”, sculptorul problematizează destinul uman: o înlănțuire de personaje care, bucuroase, îngrijorate, dezorientate sau liniștite, își urmează destinele. Esența ambelor cicluri este că viața își urmează cursul ei, indiferent de zbaterile, problemele, bucuriile, succesele sau dorințele noastre; sensul e unul singur: aflați într-un spațiu bine definit, folosim un timp limitat; ne stingem lăsând în urmă alte speranțe, vise, zbateri, deznădejdi și dorințe – în fapt, totul este continuitate, mai presus de destinele fiecăruia dintre noi. Astăzi, aflați în plin val pandemic, nu putem să nu ne gândim că, vrem sau nu, cu sau fără boală, cu sau fără pierderi, viața merge înainte.

Poate nu întâmplător, această expoziție, ce cuprinde opt lucrări, deschisă la Spitalul Județean de Urgență „Sf. Ion cel Nou” cu ocazia Zilei Culturii Naționale, este, simbolic vorbind, prin mesajul său, mai acasă ca nicăieri: viața este o luptă și, indiferent de micile sau marile încercări personale, ea merge înainte, nestingherită, la fel ca spiralele, spițele și înlănțuirile prezente în creația maestrului Ion Mândrescu.


Intră acum și în grupul de