Copilul tău ce face în vacanţa de vară? (I)

 

Vacanța de vară este un prilej de bucurie pentru toți copiii, însă pentru părinți acest lucru poate fi și un motiv de îngrijorare și chiar stres dacă nu au în grija cui să lase prichindeii atunci când se află la serviciu.

Pentru ca vacanța de vară să fie una de poveste, iar micuții să rămână cu amintiri frumoase și să își aducă aminte cu drag atunci când revin la școală de activitățile realizate pe timpul verii, NewsBucovina vine în sprijinul părinților cu sfaturi și idei de petrecere a vacanței, în municipiul Suceava.

Alături de binemeritatele concedii alături de familie, la mare, la munte sau de ce nu la țară, la bunici sau străbunici, copiii au nevoie și de alte activități recreative, dar care să fie și educative, pentru a se dezvolta armonios.

copii gradinita

În acest sens, am apelat la psihologul Universității „Ștefan cel Mare” Suceava, Liliana Bujor, care a oferit sfaturi prețioase părinților preocupați de activitățile copiilor lor în vacanța de vară.

Potrivit psihologului, este foarte importantă o conștientizare a faptului că vacanța are un timp diferit de timpul perioadei școlare, iar acesta trebuie organizat într-o manieră cât mai constructivă și eficientă.

„Fiind vacanță, e clar și e important ca părintele să se gândească la o altă manieră de organizare a timpului în sensul că ar trebui evitate exagerările gen „hai să faci temele de vacanță”, „cu asta începem” și un program la fel de intens ca în perioada anului școlar, dar și cealaltă extremă în care copilul este lăsat să facă tot ce dorește pentru că e vacanță și lucrurile ar trebui să se desfășoare după alte cutume decât în perioada școlii”, a declarat Liliana Bujor.

 

Ea a explicat că ambele exagerări sunt la fel de neeficiente pentru că în primul caz copilul nu va reuși să se deconecteze și să se relaxeze, iar în cel de-al doilea caz se va deconecta atât de mult încât atunci când el va reveni pe băncile școlii se va adapta mai greu la noul program.

În acest sens, psihologul a recomandat ca pe perioada vacanței să existe o manieră de mijloc în care să nu fie uitate nici activitățile școlare, nici odihna, mișcarea și lectura.

„E indicat ca în activitățile acestea să fie solicitate cât mai multe dimensiuni ale personalității copilului, și dimensiunea cognitivă, și partea fizică-motrică, emoțională, socială, de interacțiune cu familia și cu alți copii de vârsta lui”, a mai arătat psihologul.

Cât privește fobiile copiilor în vacanță, psihologul recomandă ca părinții să țină cont de acestea, să nu le trateze cu prea mare insistență sau cu atitudine directivă, dar nici să excludă activitățile care ar putea avea legătură cu temerile lor.

Liliana Bujor 1

„Dacă copilului îi este frică de apă, nu înseamnă că îi exclud din activitățile lui tot ceea ce are legătură cu apa sau înotul. Încet, această problemă se poate rezolva și prin joc”, a menționat Liliana Bujor.

Ea subliniat faptul că jocul și joaca sunt soluții la foarte multe probleme ale copiilor.

În acest sens, și lecțiile se pot efectua, atât în vacanță, cât și în perioada școlii, prin joc și joacă.

„O atitudine a părinților gen „gata, ești școlar de acum, trebuie să terminăm cu joaca” este o atitudine distructivă pentru copil. Joaca nu se termină niciodată. Deci putem să ne jucăm și în momentul în care începe școala și în momentul în care copilul devine adolescent”, a mai spus psihologul.

Totodată, după cum a mai arătat Liliana Bujor, jocul nu trebuie exclus din viața copiilor, acesta fiind „portița de comunicare cea mai autentică între copil și părinte”.

Trebuie menționat faptul că jocul dintre cei doi, părinte și copil, își va dovedi utilitatea dacă părintele alege să intre în joc, să fie un partener activ și nu doar un observator al jocului copilului.

De asemenea, psihologul a mai explicat că atunci când apare o barieră de comunicare între părinte și copil responsabilitatea copilului este foarte redusă.

„Părintele este confruntat cu o realitate pe care el o simte, dar nu și-o asumă. E greu ca părinte să recunoști că din cauza ta sau poate că neștiind sau făcând niște lucruri pe care nu le-ai gândit foarte profund, au apărut probleme de comunicare cu copilul. Atunci când ceva nu merge bine între părinte și copil, copil însemnând orice etapă de vârstă, inclusiv adolescența, cel care poate să rezolve această problemă este părintele. El este cel ce trebuie să facă primul pas. Dacă el va face o schimbare, schimbarea va fi percepută și de copil și va introduce și el schimbarea. Dacă părintele se blochează și crede că doar copilul are o problemă și nu știe de ce al lui copil nu ascultă, nu e obedient sau nu colaborează, nu face decât să blocheze și mai tare această relație”, a precizat psihologul Liliana Bujor.

Dacă în vacanța de vară programul copiilor este gestionat de o bonă sau de bunici, psihologul recomandă ca părinții să fie cei care iau deciziile de petrecere a timpului.

Liliana Bujor a menționat că părinții trebuie să stabilească împreună cu copiii câteva activități, iar bona sau bunicii să fie supraveghetori care să asigure securitatea. Mesajul părinților trebuie să fie unul clar, ferm, care să aducă și niște limite copilului.

Vacanța de vară le dă o libertate destul de mare copiilor, iar mulți și-ar dori să petreacă timpul în fața calculatorului, a televizorului sau a altor dispozitive electronice, ceea ce ar putea da mari bătăi de cap părinților.

Liliana Bujor 2

Recomandarea psihologului este ca în funcție de vârsta copilului, timpul petrecut în fața calculatorului sau a televizorului să varieze de la jumătate de oră până la maximum o oră jumătate, două, pe zi, cu pauze între.

Totodată, Liliana Bujor a explicat că până la vârsta de zece ani copilul nici nu ar trebui să intre în contact cu astfel de aparate pentru că nu are nevoie.

El are nevoie de mișcare, de activitate care să-l stimuleze cu adevărat cognitiv. O bună modalitate de a stimula cognitiv copilul și de a-l ajuta să-și dezvolte gândirea logică, raționamentul, capacitatea de rezolvare a problemelor sunt problemele și exercițiile matematice. La acestea ar trebui adăugate o activitate de mișcare și o activitate care să stimuleze și partea de creație, dimensiunea artistică. Sunt trei ingrediente care ar trebui să fie în atenția părintelui: motricitate, cogniție și dimensiunea artistică, emoțională până la urmă”, a menționat psihologul.

Liliana Bujor mai recomandă părinților ca în această vară să discute cu copiii lor, să vadă care sunt activitățile pe care le-ar putea face împreună, să petreacă un timp adevărat cu cei mici și să-și dea voie să se joace cu copiii lor.