Deputatul PNL Ioan Bălan cere lămuriri de la ministrul Transporturilor privind nefinanțarea suficientă a dezvoltării infrastructurii rutiere a Bucovinei

Deputatul PNL de Suceava, Ioan Bălan, l-a întrebat, oficial, pe ministrul Transporturilor, Alexandru Cuc, motivele pentru care nu a asigurat finanțare suficientă pentru infrastructura rutieră din nordul țării, în principal pentru județul Suceava.

În întrebarea înregistrată la Camera Deputaților, Ioan Bălan arată că după ce a analizat prevederile bugetare pentru anul 2017, a constatat cu deosebită amărăciune faptul că cea mai mare parte a priorităților investiționale pentru transporturi, care ar fi trebuit să amelioreze calitatea infrastructurii de transport rutier și să lege Nordul Moldovei de Sudul țării au fost fie anulate, fie amânate sine die.

El adaugă că în această categorie intră și obiectivul de investiții modernizare DN 29, Suceava – Botoşani, care, în anul 2017, are o alocare bugetară de 60.000 de lei, adică o sumă programată mai mică decât cea necesară administrării/conservării șantierului, pentru a preîntâmpina degradarea lucrărilor deja efectuate.

Bălan reamintește că investiția a fost începută în anul 2012, iar finalizarea lucrărilor trebuia să aibă loc în anul 2016, termen care a fost deja depășit.

El precizează că nici pentru anii următori 2018-2020 nu sunt prevăzute sumele necesare finalizării obiectivului de investiții (adică 59.827 000 lei) și trage concluzia că acest obiectiv este abandonat fără termen.

„În aceeași categorie de proiecte de investiții demarate, dar abandonate prin finanțarea inconsistentă programărilor cuprinse în programarea bugetară se regăsesc și alte obiective: varianta de ocolire Suceava (sume necesare sunt planificate pentru anii următori, până în anul 2020), centura municipiului Rădăuți (zero credite bugetare pentru anul 2017) precum și prioritățile cuprinse în Master Planul General pentru Transporturi: drumuri expres sau autostrăzi.

Față de această situație extrem de îngrijorătoare, care va aduce grave prejudicii mediului economic și social din Regiunea de Nord-Est, cea mai săracă regiune din Uniunea Europeană, deputatul Ioan Bălan solicită ministrului Transporturilor clarificări.

„Care sunt motivele principale pentru care, programările prevăzute în legile bugetare din anii precedenți au fost modificate, în sensul rectificărilor negative și al avansării termenelor de finanțare până după anul 2020?”, întreabă deputatul de Suceava.

El mai întreabă și dacă în condițiile în care se vor înregistra economii la bugetul investițional, în prima jumătate a anului, ministrul Transporturilor poate anticipa dacă obiectivele de investiții enumerate pentru județul Suceava ar putea beneficia de o rectificare pozitivă, în sensul finanțării finalizării acestor investiții.

”Puteți explica motivul pentru care cheltuielile investiționale programate la Ministerul Transporturilor, au prevăzut pentru Moldova/Bucovina alocări nesemnificative, în raport cu celelalte provincii istorice ale României?”, mai întreabă deputatul Ioan Bălan. (Alin Dima)