Ioan Bălan explică ministrului Transporturilor de ce proiectul prin care TIR-urile pot fi transportate cu trenul de la Siret la Giurgiu nu este atractiv: E o cale ferată învechită ce nu permite o viteză mai mare de 50 km/h și nu se întrevăd investiții pentru modernizare

Deputatul PNL de Suceava, Ioan Bălan, a explicat ministrului Transporturilor, Lucian Șova, motivul pentru care tranzitul de tip  modern al camioanelor cu trenul nu este atractiv pentru transportatori, arătând că viteza cu care se poate circula pe ruta Siret-Giurgiu nu poate depăși 50 km/h din cauză că infrastructura feroviară pe acest traseu este învechită și nu se prevăd proiecte de modernizare.

Bălan arată că în anul 2018, s-a înregistrat o premieră în ceea ce privește transportul de marfă și că din stația de cale ferată Dornești a pornit primul tren de marfă încărcat cu autotractoare de transport marfă, în sistemul Rollende-Landstrassen (RO-LA), care a traversat România, de la Nord la Sud, până în vama de la Giurgiu, cu destinația Bulgaria.

„Acest tip de transport reprezintă o modalitate extrem de eficientă economic: costurile de transport sunt mult mai reduse decât în situația în care autotractoarele de marfă ar rula pe drumurile naționale; se reduce puternic poluarea; se compensează în mare parte absența unui drum rapid sau a unei autostrăzi care să lege Capitala de Nord-Estul țării; se descongestionează în mod semnificativ traficul rutier pe drumurile naționale; reprezintă un stimul financiar suplimentar pentru revigorarea Companiei CFR Marfă”, a spus Bălan.

El arată că în condițiile în care lucrările de infrastructură din România nu înregistrează niciun progres de ani de zile, a apreciat extrem de puternic demararea acestui tip de transport.

„Din păcate, însă, calea de rulare feroviară de la Siret și până la Giurgiu este extrem de învechită, nepermițând o viteză de transport a mărfurilor și călătorilor mai mare de 50Km/h. În majoritatea statelor europene unde transportul de tipul RO-LA funcționează, trenurile au o viteză medie de deplasare de peste 100Km/h. Astfel, distanța de la frontiera cu Ucraina și până la Giurgiu s-ar putea parcurge în maximum 6 ore”, a precizat Bălan.

El menționează că după ce a analizat anexele MasterPlanului General pentru Transporturi, a fost surprins să constate că între obiectivele prioritare de investiții pentru sistemul de transport feroviar, una dintre cele mai învechite secțiuni din Magistrala 500 (București-Suceava-Siret), cuprinsă între Pașcani și Siret, nu există nici măcar ca obiectiv prioritrar pentru reabilitarea căii de rulare.

În aceste condiții, pentru ca o acțiune favorabilă, cum este transportul de tipul RO-LA, să poată deveni principala modalitate de transport marfă (intern și internațional), el îi cere ministrului să precizeze  dacă, pentru a dezvolta puternic acest tip de transport, anticipează un sistem de stimulente financiare pentru transportatorii care se vor adresa transportului de tipul RO-LA și vor dirija autotractoarele către facilitatea oferită de CFR Marfă?

El îi sugerează că un astfel de stimulent ar putea fi exceptarea de la plata taxei de utilizare a drumurilor (vigneta) pentru transportatorii care folosesc sistemul RO-LA cel puțin o dată pe lună.

„În condițiile în care Magistrala 500 (București-Suceava-Siret) este una dintre cele mai degradate rute de transport feroviar, iar de calitatea căii de rulare depinde succesul sistemului de transport RO-LA, vă solicit să prezentați calendarul de investiții pe care îl propuneți, precum și sursele de finanțare pentru această magistrală de cale ferată”, mai cere Ioan Bălan.(T.B.)