Ramona Manescu ii raspunde lui Ioan Balan: Decizia Tarom de a sista operarea pe Suceava a fost luata in urma unei analize riguroase

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a răspuns deputatului PDL Ioan Bălan, că decizia Tarom de sistare a operării curselor pe Aeroportul Suceava a fost luată în urma unei analize riguroase.

Ioan Bălan a cerut ministrului Transporturilor să explice motivele pentru care compania naţională Tarom a scos Aeroportul Suceava din programul de operare a acestei companii.

În răspuns, Ramona Mănescu arată că în cazul companiei TAROM a fost desemnat management privat conform OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice şi menţionează că Ministerul Transporturilor nu poate interveni în activitatea de administrare şi a deciziilor de conducere a întreprinderii publice iar răspunderea, în condiţiile legii, pentru efectele acestora revine Consiliului de Administraţie şi directorilor.

„Prin urmare, Ministerul Transporturilor nu se poate implica legal în politica comercială a companiei TAROM care este atributul conducerii acesteia”, arată Mănescu.

Ministrul arată că programul de operare al Companiei TAROM a fost aprobat sub formă de draft în data de 12.07.2013 şi în forma sa finală în data de 11.10.13 şi distribuit către toate sectoarele de activitate ale companiei, dar şi către partenerii acesteia, inclusiv către aeroporturile interne.

Documentele amintite prevăd, printre altele, şi decizia conducerii TAROM de a suspenda trei dintre destinaţiile interne pe perioada sezonului de iarna. Suceava, Sibiu şi Târgu – Mureş.

„Menţionăm faptul ca decizia TAROM de a suspenda cursele pe rutele interne amintite a fost luată după îndelungi analize şi dezbateri interne, punând în balanţă deopotrivă considerente economice, operaţionale, demografice şi de imagine a comipaniei, şi a fost comunicată oficial aeroporturilor implicate încă din luna iulie a acestui an”, se mai arată în document.

Totodată, se precizează că Tarom a operat la Suceava cu aeronave de tip ATR, un număr de şapte frecvenţe săptămânale, iar în sezoanele de vară 2010, 2011 şi 2012 au fost operate şi frecvenţe suplimentare cu program de după amiază.

„În legătură cu afirmaţia privind programul inadecvat al acestei curse dorim să vă precizăm faptul că ruta a avut şi are, în principal, un trafic de conexiune de peste 40%, către destinaţiile Paris, Madrid, Londra, Istanbul, Viena, Frankfurt, Munchen, Barcelona, Amsterdanri, Roma şi, nu în ultimul rând, Larnaca. Programul de operare cu înnoptare pe aeroportul din Suceava (ca dealtfel pe toate aeroporturile interne) este singurul ce poate răspunde pozitiv acestui tip de trafic, dar şi traficului de afaceri în acelaşi timp.

Dorim să precizăm, o dată în plus faptul că decizia de suspendare a operării pe acest

aeroport a fost luată şi comunicată încă din timpul sezonului de vară al acestui an, şi s-a bazat pe analiza profundă şi detaliată a considerentelor de ordin operaţional şi economic, evidenţiate îndeosebi pe durata sezoanelor de iarnă 2010-2013”, se mai arată în răspunsul ministrului Transporturilor.

Mănescu arată că suspendarea pe timpul sezoanelor de iarnă a avut în vedere şi cadrul legislativ european ce reglementează relaţiile dintre pasageri şi transportatorii aerieni şi mai ales obligaţiile acestora din urmă (şi nu ale aeroporturilor) faţă de pasageri în condiţiile de neregularităţi de operare.

Astfel, în ceea ce priveşte operarea pe aeroportul din Suceava ministrul arată că în iarna anului 2012-2013 nu mai puţin de 42% din cursele planificate să aterizeze pe acest aeroport au fost anulate sau redirecţionate către laşi, în principal datorită condiţiilor meteo nefavorabile dublate de inexistenţa facilităţilor aeroportuare corespunzătoare pentru asigurarea operării în condiţii de siguranţă, dintre care calitatea pistei de aterizare/decolare, aflată în exploatare fără reparaţii majore în ultimii 25 de ani, lipsa unui degivror performant, echipamentul actual deţinut fiind produs în anul 1989, instalaţii de iluminare şi navigaţie ce nu permit aterizarea şi/sau decolarea în condiţii de vizibilitate redusă, dificultăţi apărute în alimentarea cu petrol de aviaţie pe acest aeroport, situaţie ce obligă compania TAROM la operarea cu capacitate comercială redusă cu 4 locuri pe sens, sau lipsa unor echipamente adecvate de curăţare a pistei, a căilor de rulare şi a platformei de staţionare în condiţii specifice de iarnă.

„Considerăm că toate aceste aspecte prezentate mai sus fac diferenţa dintre operarea pe timp de iarnă pe aeroporturile London Heathrow sau Milan Malpensa şi aeroportul Suceava. În aceste condiţii, Compania TAROM a fost obligată de prevederile legislaţiei Europene în vigoare (EC261/2004) să asigure servicii la sol, transportul pasagerilor la destinaţia finală, asigurarea conexiunilor, cazare şi servicii de comunicare, servicii de masă etc, toate acestea reprezentând cheltuieli suplimentare importante pentru companie. Cât despre profiturile încasate de Compania TAROM din operarea acestei rute putem să vă asigurăm doar de faptul că acestea nu au existat niciodată, cursele reuşind să îşi acopere doar cheltuielile directe de operare”, se mai arată în răspuns.

Totodată se subliniază că pentru ruta Bucureşti – Suceava a fost propusă ca soluţie reluarea operării cu maxim cinci curse pe săptămână cu aeronave de tip ATR şi program modificat cu plecare de la Bucureşti la ora 12.50, aterizare pe Suceava la 14, decolare de pe Suceava la ora 14.25 şi aterizare la Bucureşti la ora 15.40

„Având în vedere considerentele preponderent operaţionale ce au stat la baza deciziei de suspendare a acestei rute, ne aşteptăm ca acest program de zi va fi de natură a reduce pe cât de mult posibil riscul neregularităţilor de zbor generate de motive meteo specifice acestui sezon. Pe de altă parte dorim să subliniem faptul ca programul de mai sus, singurul posibil a fi implementat din punct de vedere disponibil aeronave, nu va mai asigura toate conexiunile cu rutele externe ceea ce va însemna cu siguranţă o reducere a traficului pe rută”, precizează Mănescu.

Ea subliniază că pentru susţinerea deciziei de reintroducere a acestor curse, a fost propusă Consiliului Judeţean Suceava încheierea unui parteneriat cu TAROM de natură a atrage atenţia şi a impulsiona traficul local la care se face referire în toate adresele şi interpelările primite cu privire la reintroducerea acestor curse.

„Vrem să vă asigurăm o dată în plus de faptul că decizia TAROM de suspendare a acestor curse nu a fost bazată pe rea-voinţă, dezinteres sau dorinţa de marginalizare a judeţului Suceava. Mai mult decât atât. Compania TAROM s-a arătat dispusă în continuare unui dialog atât cu reprezentanţii aeroportului cât şi cu cei ai Consiliului Judeţean Suceava pentru găsirea unor soluţii comune de redresare a situaţiei şi de revenire pe această rută în condiţii economice şi de siguranţă”, se arată în finalul scrisorii semnate de Ramona Mănescu.

loading...