Master Plan Transporturi: Centura Sucevei finalizata in noiembrie 2015, centura Radauti in mai 2018. Planul de autostrazi exclude Suceava

Master Planul de Transporturi prezentat, marţi, de ministrul Transporturilor, Ioan Rus, arată priorităţile actualului guvern în perioada următoare, iar Suceava este exclusă şi în acest proiect de autostradă.

În acest proiect se arată însă că Suceava are două zone critice importante: centura ocolitoare a municipiului Suceava şi DN 18,  Moisei–Iacobeni pe o lungime de 88,46 km.

Totodată, potrivit hărţilor prezentate de Ioan Rus, se preconizează că şoseaua de ocolire a municipiului Suceava, care trebuia să fie dată în folosinţă în 2012, ar urma să fie funcţională în noiembrie 2015.

Mai mult, în plan este inclusă centura ocolitoare a municipiului Rădăuţi, care ar urma să fie finalizată în mai 2018, dar sunt excluse centuri ocolitoare pentru Fălticeni, Câmpulung Moldovenesc sau Vatra Dornei.

Spre Suceava ar urma să se construiască, până în 2030, un drum expres dinspre Paşcani.

Drumuri expres 2015

Potrivit unui comunicat oficial, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a prezentat azi, 13.01.2014, în cadrul unei conferințe de presă, prioritățile infrastructurii rutiere pentru perioada 2015-2016.

I Situația infrastructurii rutiere se prezintă astfel:

  1. în operare (existentă) :

– 695 km autostrăzi

– 17.000 km drumuri naționale (DN)

  1. în execuție :

– 245 km autostrăzi – în diferite etape, de la proiectare la execuție lucrări

– 912 km drumuri naționale – reabilitări de drumuri existente și construcții noi

 

La sfârșitul anului 2016 se vor finaliza :

  • 245 km autostrăzi
  • 895 km DN- uri

 

Ca urmare a identificării unor puncte critice în desfășurarea traficului, Ministerul Transporturilor are în vedere pentru perioada 2015-2016 urmatoarele :

  • execuția unor benzi suplimentare reversibile pe anumite sectoare în vederea creșterii capacității de circulație și a sporirii fluenței traficului:

 pe DN1, între Comarnic și Bușteni

 Pe DN7 – Valea Oltului, între Râmnicu Vâlcea și Sibiu

  • reluarea licitația pentru construcția și reabilitarea drumului național 67 C – Transalpina
  • implementarea sistemului electronic de taxare de la Fetești, care va asigura creșterea fluenței traficului pe autostrada A2
  • realizarea Pasajului de la Domnești, în vederea decongestionării traficului la intersecția str. Prelungirea Ghencea și Centura București.

 

  1. În vederea implementării Master Planului General de Transport, sunt programate noi discuții cu comisiile de specialitate din Parlament. În urma dezbaterilor publice din toamna anului 2014, Ministerul Transporturilor propune realizarea a :
  • 725 km autostrăzi (inclusiv autostrăzi fazate)
  • 1809 km drumuri expres
  • 2932 km drumuri Transregio
  • 293 km Transeuro

 

III. Față de Master Planul General de Transport prezentat în dezbatere publică în cursul anului trecut , au rezultat proiecte noi, după cum urmează :

  1. Extinderea sistemului de monitorizare a traficului rutier prin suplimentare numărului de camere video pe drumuri naționale ( 60 de noi camere vor fi montate în 2015)
  2. Contracte pe baza indicatorilor de performanță privind operarea și întreținerea unor sectoare de autostrăzi și de drumuri naționale (A3: București – Ploiești, DN1: Ploiești – Comarnic, DN1A : Ploiești – Brașov). Este vorba de proiecte pilot prin care se stabilesc indicatori de performanță ce vizează, spre exemplu, timpii de reacție în caz de accident sau lucrări de dezăpezire, semnalizarea și alte elemente de siguranță în trafic.
  3. Concesionarea spațiilor de servicii de pe coridorul IV și de pe autostrada A3, Câmpia Turzii – Gilău și dotarea acestora cu facilități pentru utilizatori (benzinării, spații de odihnă, toalete, etc.)
  4. Realizarea variantei de ocolire pentru stațiunile Eforie Nord și Eforie Sud pentru fluidizarea traficului pe DN39, înspre și dinspre sudul litoralului
  5. Preluarea DJ 102 I, Câmpina – Săcele (Valea Doftanei) de la CJ Prahova și încadrarea lui ca DN 1V (ca alternativă spre Brașov).

 

  1. Costurile estimate pentru implementarea MPGT sunt de aproximativ 28 mld. Euro. Surse de finanțare :
  • aprox. 1 mld Euro fonduri europene, din exercițiul bugetar 2007-2013
  • aprox. 5 mld Euro fonduri europene, din exercițiul bugetar 2014-2020
  • 1,5 mld Euro în 2015 de la bugetul de stat prin CNADNR
  • 2 mld Euro în 2016 de la bugetul de stat prin CNADNR

Suma totală este de 9,5 mld euro la care se vor adăuga finanțări prin

  • concesiuni – Parteneriate Public/Privat
  • credite/ împrumuturi BEI, BERD și de la alte instituții financiare

 

  1. Priorități infrastructură rutieră 2015:
  2. Finalizarea sectoarelor de autostrăzi începute pe coridorul IV (Nădlac – Arad lot 2 -16,6 km și Timișoara – Lugoj 25,7 km. )și a celor de pe autostrada Transilvania ( Gilău – Nădășelu 8,7 km ).
  3. Demararea lucrărilor pe sectorul Câmpia Turzii – Ogra- Târgu Mureș – 56,5 km ( autostrada Transilvania)
  4. Pentru autostrada Sibiu – Pitești se va desemna câștigătorul licitație care va realiza studiul de fezabilitate până în februarie 2015
  5. Decizie autostrada Comarnic – Brașov – concesiune
  6. Pentru dezvoltarea echilibrată a infrastructurii de transport în toate zonele țării:
  7. Au fost demarate procedurile de licitație pentru studiile de fezabilitate la:
  8. autostrada Ungheni – Iași – Pașcani – Târgu Neamț și autostrada fazată Târgu Neamț – Târgu Mureș
  9. autostrada fazată Pașcani – Bacău
  10. autostrada Suplacu de Barcău – Nădășelu
  11. autostrada Sibiu – Brașov
  12. autostrada Brașov – Bacău
  13. drumul expres Constanța – Tulcea – Brăila (inclusiv podul de la Brăila)
  14. Sunt în derulare procedurile de licitație pentru lucrări de execuție la autostrada Craiova – Pitești ( concesiune – dialog competitiv)

 

  1. Pentru fiecare proiect din MPGT, după discuțiile cu membrii Comisiilor pentru Transport și Infrastructură din Parlament, se va prezenta strategia de implementare cu termene de execuție și finalizare.