O echipă a Colegiului „Alexandru cel Bun” din Gura Humorului participă la concursul naţional “Nicolaus Copernic”


Intră acum și în grupul de

În perioada 19 februarie – 24 septembrie 2015 are loc concursul naţional “Nicolaus Copernic”, ce are rolul de a încuraja interesul elevilor din învăţământul preuniversitar pentru astronomie și pentru știință, de a le consolida cunoştinţele deja existente şi de a forma altele noi, precum şi de a le pune în valoare calitățile creative.

Tema ediției din acest an a competiției este „Cum a apărut și cum evoluează Universul?”, participante fiind 177 de şcoli din întreaga țară.

Printre școlile care s-au înscris la concursul naţional “Nicolaus Copernic” se află și Colegiul „Alexandru cel Bun” din Gura Humorului care participă cu o echipă de elevi din clasele a IX-a și a X-a, coordonată de profesorii Tănase Sorin-Iulian, Batîr Florin și Chichifoi Ilie Aurel.

Proiectul elevilor își propune o abordare atât cosmologică cât și una filozofică a problemei suport, dezvoltând o armonie științifică între concretul faptelor ce au declanșat Big Bang-ul și expansiunea ulterioară a Universului, dar și a misiunilor spațiale de înțelegere și cunoaștere a ceea ce se întâmplă dincolo de stele.

desen

„Proiectul se desfășoară în mai multe etape, după cum urmează: etapa I a constat în pregatirea și amenajarea spațiului unei expoziții care are ca temă Big Bang-ul. Pornind de la adevărate dezbateri, furtuni de idei mereu inovatoare, am decis ca fiecare participant al proiectului să își pună în aplicare imaginația, pentru a contribui la o diversitate atât ideologică, cât și estetică a expoziției finale. Cu toate deciziile luate în considerare, poate că cel mai greu pas a fost totuși proiectarea (deocamdată imaginară) a reprezentării marii explozii, Big Bang. Să fie un vulcan soluția? Sau mai bine un flux de imagini desprinse din diferite galaxii? Cine știe, poate un colaj de frânturi de material, nasturi și secrete din sertarele mărunte ale bunicii ar putea să cuprindă de fapt esența evoluției… Avalanșe de idei, dar nici măcar una potrivită portretului apolinic al desprinderii  particulelor spre devenire… Și astfel, rătăciți în frica de a ne impune insurmontabil un obstacol în calea realizării proiectului, cea mai tăcută umbră a ființei noastre ne-a oferit un răspuns interogațiilor retorice: TIMPUL. Trebuie să oferim timpului locul revendicat în cadrul evoluției Universului, căci orice spațiu se înscrie irevocabil într-o perioadă determinată de timp. Acest element sperăm că va surprinde ca abordare particulară a temei, și de aceea dorim să păstrăm maniera de prezentare secretă temporar.

pictura

Etapa II a presupus realizarea unui film și publicarea acestuia în media și pe rețelele de socializare, tema acestuia fiind expansiunea Universului. După aproximativ 3 săptămâni de lucru intens, filmul a fost realizat de elevul Pop Mădălin, din clasa a 10 B.

https://www.youtube.com/watch?v=vudY-DsGFv8

 

Etapa a III-a va presupune  observații în aer liber cu ajutorul unui telescop model Omegon-N-203-1000-EQ-500, identic cu unul din cele folosite la proba observațională din cadrul Olimpiadei Internaționale de Astronomie și Astrofizică 2014 (Suceava – Gura Humorului). În cadrul acestei etape a proiectului vor avea loc dezbateri pe tema concursului, dezbateri la care se preconizează participarea unor specialiști în domeniul astronomiei și astrofizicii.

univers

Astfel, știm cu certitudine că proiectul nostru va fi altfel; că va cuprinde o machetă a timpului sub forma unei explozii și că va fi coordonat cu dibăcie de mințile (și mâinile) profesorilor, mereu alături de noi în demersurile noastre educative; că va prezenta informații despre cele mai recente misiuni ESA (European Space Agency) și despre ambigua ”Teorie a Totului”; că va surprinde prin culoarea elaborată de adevărata imixtiune de candoare, dorință și imaginație din sufletele noastre cu care debutăm în desfășurarea acestui proiect; că va fi mai presus de toate o experiență memorabilă,  care ne va învăța atât pe noi, elevii participanți, cât și pe profesorii coordonatori ai colegiului nostru, ce înseamnă munca în echipă, cu scopul studierii originii evoluției Universului”, au transmis reprezentanții Colegiului „Alexandru cel Bun” Gura Humorului, eleva Amallya Istrate și prof. Sorin-Iulian Tănase.

 

 


Intră acum și în grupul de