Băișanu, îngrijorat că transportatorilor români li se pun piedici în state ale UE și solicită apărarea intereselor acestora: E vorba de zeci de mii de șoferi români care au nevoie de sprijin


Intră acum și în grupul de

Vicepreședintele comisiei de transporturi din Camera Deputaților, deputatul ALDE de Suceava Alexandru Băișanu, a declarat, luni, că este îngrijorat de faptul că transportatorilor români li se pun tot felul de piedici pentru a-și desfășura activitatea în țări ale UE și consideră că interesele lor trebuie apărate.

Băișanu a spus că a solicitat ministrului Muncii, Lia Olguța Vasilescu, precizări privind documentul portabil  A1 privind securitatea socială a șoferilor profesioniști, solicitat de tot mai multe țări din UE șoferilor români, respectiv care este numărul de astfel de formulare eliberate în cursul acestui an și care sunt principalele probleme întâmpinate în obținerea acestui formular necesar pentru desfășuarea activității transportatorilor.

El a arătat că mai multe state membre din UE au început să solicite transportatorilor români să prezinte documentul portabil A1 pentru șoferii români care efectuează operațiuni de transport internațional pe teritoriul respectivelor state, cerința fiind prevăzută prin legile naționale de transpunere a Directivei de detașare a lucrătorilor și dovedește că respectivul șofer își plătește taxele în țara în care firma la care lucrează are sediul.

Băișanu a spus că ministrul Muncii i-a transmis că în primele șase luni ale acestui an au fost înregistrate 1.316 de solicitări de eliberare a documentului portabil A1 în situații de pluriactivitate salarială depuse de societăți comerciale române din domeniul transportului rutier internațional, însumand 21.546 de formulare  A1 și că numai în lunile aprilie și mai au fost  cerute 12.286 de astfel de formulare.

Lia Olguța Vasilescu a mai arătat că cele mai frecvente dificultăți întâmpinate în ceea ce privește obținerea documentului portabil A1 de societățile comerciale înregistrate în România, care lucrează în domeniul transportului rutier internațional se referă la oferirea de informații referitoare la prezentarea tiparului de lucru în conformitate cu care sunt derulate  activitațile societății comerciale în cauză, respectiv modalitatea de obținere a comenzilor  de  transport, existența unor comenzi de transport obținute de la clienți români, durata estimată a transportului pe teritoriul României și pe teritoriul altor state, dacă salariații care sunt conducători auto preiau sau nu mijloacele de transport de la un partener aflat în străinatate, dar și prezentarea unor documente și informații din care să reiasă faptul că se desfășoară activitate profesionala și pe teritoriul Romaniei.

Ea i-a mai răspuns că cererile de eliberare a documentului portabil A1 se soluționează în funcție de complexitatea dosarului depus, dacă are toate documentele necesare în vederea evaluării situației companiei, de necesitatea societăților comerciale de a prezenta unor autorități de control din străinătate dovada că salariații sunt asigurați în cadrul sistemului de securitate socială din România, într-un interval de câteva zile până la 30 de zile.

Deputatul sucevean a remarcat, în urma acestui răspuns, că zeci de mii de șoferi români lucrează în domeniul transportului internațional și că prin măsuri luate de state membre față de aceștia sunt afectate interesele firmelor românești de transport internațional.

El a spus că trebuie găsite soluții pentru ca formularul A1 să fie emis cât mai repede astfel încât activitatea firmelor românești să nu fie afectată.

”E vorba de zeci de mii de lucrători. Statul român trebuie să le apere interesele lucrătorilor români și firmelor românești din domeniul transportului internațional”, consideră deputatul ALDE.(N.B.)


Intră acum și în grupul de