Facultatea de Științe ale Educației din cadrul USV a desfășurat un proiect pentru promovarea rezilienței prin educație

Facultatea de Științe ale Educației din cadrul  Universității „Ștefan cel Mare”  din Suceava a derulat, în perioada 2016 – 2018, un proiect ERASMUS+ de tip parteneriat strategic pentru educație universitară, având ca obiectiv principal promovarea rezilienței prin educație.

Potrivit unui comunicat al USV, proiectul a urmărit optimizarea calității și relevanței studiilor universitare prin focalizarea pe dezvoltarea unei curricule inovative, relevantă pentru contextul socio-economic european.

„În general, proiectul a propus construirea de medii de învățare prin formarea profesorilor care să promoveze reziliența și dezvoltarea armonioasă a copiilor marginalizați, oferindu-le instrumente, resurse și contexte de învățare care să faciliteze învățarea academică și socio-emoțională și, prin urmare, să faciliteze incluziunea socială și practicarea cetățeniei active”, a menționat conf. univ. dr. Aurora Adina Colomeischi.

Ea a arătat că proiectul a întâlnit șase universități partenere din Europa, sub coordonarea Universității din Malta, alaturi de USV fiind implicate Universitatea Rijeka, Croația, Universitatea Lisabona, Portugalia, Universitatea Pavia, Italia și Universitatea Creta, Grecia.

„Ideea generoasă a proiectului a urmărit dezvoltarea unui program de formare de studii de masterat în domeniul promovării rezilienței în școală, prin formarea profesorilor, astfel că, în perspectivă, Facultatea de Științe ale Educației urmărește continuarea parteneriatului prin propunerea unui program de master internațional”, a precizat Colomeischi.

Universitarul sucevean a explicat că reziliența, definită ca o capacitate psihologică de face față adversității, presupune o serie de abilități ce pot fi formate și dezvoltate prin educație.

În acest sens, proiectul vine în întâmpinarea nevoilor de formare a educatorilor interesați să ofere sprijin adecvat, profesionist, copiilor și tinerilor care se confruntă cu situații dificile de viață

Rezultatul proiectului constă în elaborarea unei curricule de formare în domeniul rezilienței, program de formare ce poate fi livrat atât prin cursuri desfășurate în mod direct, față în față, cât și în manieră mediată, prin intermediul platformei de învățare Moodle.

Pe parcursul derulării proiectului, materialul curricular elaborat a fost testat prin organizarea de workshop-uri de pilotare în toate țările participante la proiect, astfel încât, pe baza feedback-urilor obținute, programul de formare să fie revizuit și evaluat pentru a atinge standardele de calitate propuse.

Conf. univ. dr. Aurora Adina Colomeischi a mai spus că în perioada 12-13 iulie 2018, la Universitatea Malta, în campusul Valletta, a avut loc un eveniment de multiplicare, conferința de încheiere a proiectului, European Conference on Resilience in Education, la care Universitatea Suceava a participat cu cinci prezentari în domeniul rezilienței în educație.

Astfel, conferința a creat oportunitatea întâlnirilor dintre cercetători, decidenți în domeniul politicilor educaționale, practicieni din Europa, dar și din alte spații culturale, pentru a examina teorii, cercetări și practici din domeniul rezilienței în educație, dintr-o perspectivă europeană. Un subiect important a fost reprezentat de problematica formării profesorilor pentru dezvoltarea și promovarea rezilienței în școală, precum și cel referitor la propria reziliență și stare de bine a practicianului.

„Proiectul ENRETE a adus un plus de cunoaștere și inovare în domeniul educației și cercetării dezvoltate de comunitatea academică suceveană și va deschide noi oportunități pentru comunitatea educatorilor  prin organizarea de cursuri de formare continuă sau prin propunerea unui program de studiu de masterat în domeniul educației pentru reziliență”, a conchis conf. univ. dr. Aurora Adina Colomeischi.

(M.T.)