Locurile speciale pentru romi, rămase libere în liceele sucevene

Comunităţile de romi din judeţ accentuează rata abandonului şcolar, iar din cele 270 de locuri speciale pentru elevii din această minoritate scoase la admitere, numai 36 au fost ocupate în urma repartizărilor computerizate.

Cele mai multe locuri pentru romi, în planul de şcolarizare 2009-2010, se găsesc la Grupul Şcolar „Ion Nistor” Vicovu de Sus, cu 22 locuri speciale, Colegiul Economic „Dimitrie Cantemir” Suceava, cu 18 locuri, Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului, Colegiul „Andronic Motrescu” Rădăuţi şi Colegiul Tehnic „Al. I. Cuza” Suceava, cu câte 16 locuri, Colegiul Agricol Fălticeni şi Colegiul Tehnic Rădăuţi, cu câte 14 locuri, Grupul Şcolar „Laţcu Vodă” Siret şi Colegiul Tehnic „Mihai Băcescu” Fălticeni, cu câte 13 locuri.

Colegiul Silvic „Bucovina” Câmpulung Moldovenesc are pentru romi 12 locuri speciale, Colegiul Tehnic „Petru Muşat” Suceava 11 locuri, Liceul Teoretic „Ion Luca” Vatra Dornei a pus la dispoziţia elevilor romi zece locuri, iar Grupul Şcolar „Oltea Doamna” Dolhasca, Grupul Şcolar „I.V. Liteanul” Liteni şi Şcoala de Arte şi Meserii Marginea au oferit câte opt locuri speciale pentru elevii romi.

Colegiul Naţional „Eudoxiu Hurmuzachi” Rădăuţi şi Grupul Şcolar Nr.1 Câmpulung Moldovenesc au câte şapte locuri pentru romi, Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Suceava, Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava, Colegiul Tehnic „Samuil Isopescu” Suceava, Grupul Şcolar „Vasile Deac” Vatra Dornei, câte şase locuri, Grupul Şcolar Dumbrăveni – cinci locuri, Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava, Liceul cu Program Sportiv Suceava şi Grupul Şcolar „Nicanor Moroşan” Pârteştii de Jos, câte patru locuri, Grupul Şcolar „Tomşa Vodă” Solca, Colegiul Naţional „Dragoş Vodă” Câmpulung Moldovenesc, Colegiul Naţional „Nicu Gane” Fălticeni şi Colegiul Naţional „Ştefan cel Mare” Suceava, câte trei locuri, Colegiul Naţional de Informatică „Spiru Haret” Suceava şi Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Mitropolitul Dosoftei” Suceava, câte două locuri.

Reprezentanţii IŞJ susţin că interesul scăzut al elevilor romi faţă de acest proiect de incluziune socială este o urmare a faptului că o parte dintre absolvenţii de gimnaziu aparţinând acestei etnii aleg să se înscrie în competiţia repartizării computerizate destinate tuturor elevilor, pentru că doresc să urmeze un anume liceu şi nu cele care le oferă locuri speciale. O altă cauză este aceea că nu vor să declare că sunt romi.

În ceea ce priveşte abandonul şcolar cauzat de prejudecăţile etnice, profesorii spun că acestea afectează romii care ajung la clasa a VI-a, în special fetele. Statisticile arată că, odată intraţi la liceu, majoritatea elevilor romi termină şcoala, iar un lucru interesant este că unii dintre ei ajung la facultate, pe locurile speciale, iar în acest caz este vorba în special de fete.