Reprezentantii Institutului ASPEN s-au intalnit cu elevii Colegiului “Alexandru cel Bun” din Humor

Un grup de tineri entuziaşti, atât membri cât şi voluntari în cadrul programului Institutului ASPEN “Young Leaders” au poposit pe meleagurile Bucovinei pentru a parcurge modulul III al instruirii lor, oprindu-se la Gura Humorului, la Colegiul “Alexandru cel Bun”.

Programul ASPEN are ca obiective principale promovarea şi afirmarea capacităţii de lider („leadership”) în societatea românească şi în cea europeană şi crearea unei reţele regionale a viitorilor tineri lideri, bazată pe valori şi interese comune. Modulul III le dă ocazia de a se confrunta cu situaţii din viaţa reală, le dă prilejul să conceapă proiecte care le scot în evidenţă viziunea şi abilităţile de lideri, inventivitatea şi capacitatea de a fi un bun co-echipier.

„Ca aplicaţie la proiectul în desfăşurare menţionat, un grup de 10 tineri, împărţiţi în 5 echipe, s-au întâlnit şi au stat de vorbă cu elevi de la colegiul nostru, elevi din clasele terminale, a 12-a şi a 13-a, dar şi cu elevi din câteva clase a 11-a. Fiind tineri care au absolvit cu succes diferite facultăţi şi au reuşit să se afirme pe piaţa muncii din România, intenţia lor a fost aceea de a le vorbi elevilor despre experienţa personală, de a ajuta viitorii absolvenţi în orientarea lor viitoare, nu doar spre facultăţi care să le valorifice potenţialul ci şi să-i încurajeze să devină cetăţeni activi, implicaţi în viaţa comunităţii, capabili să colaboreze sau chiar să pună bazele unui ONG şi să participe ca voluntari la schimbarea în bine a societăţii contemporane”, a precizat prof. Profira Cristina Tudor.

Această experienţă inedită “a adăugat un plus de ambiţie la realizarea unui vis personal”, a spus elevul Valentin Corleciuc din clasa a 12-a F, specializarea Filologie. Eleva Diana Prostire din clasa a 12-a A, specializarea Matematică- informatică – intensiv engleză a declarat că “întâlnirea cu tinerii de la institutul Aspen a fost binevenită deoarece am avut ocazia să aflu despre oportunităţile pe care le am atât în Romania, cât şi în străinătate şi despre beneficiile obţinute în urma implicării în acţiuni de voluntariat, în ONG-uri sau în alte organizaţii de genul acesta. Pot spune că, în câteva ore, aceşti oameni care s-au realizat în România au reuşit să îmi schimbe complet viziunea pe care o aveam în ceea ce priveşte situaţia din ţara noastră, căile pe care te poţi dezvolta din punct de vedere profesional şi social şi m-au asigurat că şi în România se pot realiza multe lucruri, dacă există oameni care vor să o facă.”

“Scopul acestei vizite a fost de a deschide minţile celor mai mulţi dintre noi. Majoritatea din clasă îşi doresc un viitor prosper, o familie şi o viaţă normală. Aceşti tineri ne-au deschis ochii în privinţa multor oportunităţi în viaţă. Ne-au explicat că nu suntem siliţi să facem ce nu ne face plăcere. Fiecare meserie trebuie aleasă cu grijă, cu atenţie. Ideea este să vrei, nu doar să îţi doreşti. Tinerii au avut un impact foarte puternic asupra mentalităţii unora dintre noi, printre care mă regăsesc”, a afirmat elevul Sebastian Adumitroaie din clasa a 12-a H – specializarea Tehnician în activităţi economice.

O părere interesantă despre activitate este cea exprimată de eleva Raluca Bianca Ursaciuc din clasa a 11-a A – Specializarea Matematică – informatică – intensiv engleză: “Ce a însemnat pentru mine întâlnirea de vineri cu cei de la ASPEN? A fost în primul rând o dovadă a faptului că se poate! Se poate să ajungi oriunde îţi propui, se poate să ai o funcţie de conducere importantă la mai puţin de 30 de ani, se poate să îţi depăşeşti condiţia. Pe scurt, am învăţat că noi stabilim limitele. După cele două ore petrecute cu ei, eu mă simt mult mai puternică. Mi-au dat un plus de curaj. Acum mă simt în stare să schimb lumea pentru că am aflat secretul: schimbarea trebuie să înceapă de la mine.”

Conform spuselor elevei Bernadeta Simona Zuz din clasa a 12-a F – specializarea Filologie, “fiecare novice care păşeşte reţinut spre formarea carierei a putut să înţeleagă că pentru a reuşi ai nevoie de experienţă practică pe care ţi-o poţi forma doar prin lucrul în echipă, printr-o permanentă relaţie cu ceilalţi, persoane pe care trebuie să le înţelegi şi să le ajuţi fără să aştepţi ceva în schimb. Voluntariatul îţi dă şansa de a te cunoaşte, de a-ţi dezvolta abilităţile, siguranţa de sine. Întâlnirea a avut un impact deosebit asupra mea datorită faptului că am înţeles în mare parte spre ce vreau să mă îndrept şi şansele pe care le am pentru a-mi schimba viaţa radical. Cred că fiecare tânăr elev ar trebui să-şi analizeze perspectivele, să-şi formeze un plan pe care să-l respecte, siguranţa de sine fiind decisivă în ceea ce priveşte cariera sa. Sper să se mai organizeze astfel de activităţi care să îndrume elevii.

Eleva Anuţa Ghiaţă din clasa a 12-a F – specializarea Filologie a menţionat:“ne-a propus şi un mic concurs, redactarea unui eseu în care să ne prezentăm planurile de viitor, urmând ca acelea care vor fi considerate mai reuşite să fie premiate cu o excursie la Bucuresti, la Casa Poporului. În concluzie, ne-am convins încă o dată şi de importanţa limbii engleze, esenţială pentru cariera în Uniunea Europeană şi nu numai.”

De la Gabriel Moroşan, elev în clasa a 12-a A – specializarea Matematică – informatică – intensiv engleză am aflat că “motivul pentru care au venit în şcoală a fost să ne împărtăşească din cheia succesului şi să ne răspundă “ca nişte fraţi mai mari” la anumite posibile întrebări. Toată discuţia s-a purtat în limba engleză pentru ca toţi să înţeleagă (erau şi tineri voluntari din alte ţări ca : Georgia, Bulgaria).

“Ce i-a încântat pe elevii noştri a fost optimismul celor de la ASPEN, dorinţa de a convinge că orice se poate clădi şi în România şi că fiecare este capabil să îşi depăşească limitele la orice vârstă. Proiectul va continua cu deplasarea elevilor câştigători la Bucureşti şi cu alte iniţiative la care sperăm să participăm”, au declarat Brînduşa Luminiţa Cîmpan şi Adriana Alina Mihorianu, profesoare în cadrul colegiului humorean.