Intră acum și în grupul de
Selecţia şcolilor şi a elevilor a fost aleatorie, în strictă conformitate cu procedurile de eşantionare impuse de regulile acestui studiu comparativ internaţional.
La pretestare, elevii primesc o broşură de test care conţine itemi de investigare a competenţelor de matematică şi rezolvare de probleme întâlnite în situaţii reale, autentice, cu mare probabilitate de a fi întâlnite în viaţa adultă. Sunt prezentate sarcini de lucru pornind de la o varietate de „stimuli”: texte, grafice, diagrame, hărţi etc. Durata acestui test este de două ore. De asemenea, elevii vor completa şi un chestionar de mediu socio-educaţional, cu durata de 40 de minute.
Scopul principal al pretestării PISA 2012 de la mijlocul săptămânii, l-a reprezentat identificarea deficienţelor de funcţionare a instrumentelor de evaluare: probleme de traducere şi de adaptare culturală, de funcţionare a itemilor în contextul naţional, eventuali itemi care discriminează negativ între băieţi şi fete, între elevi provenind din mediul rural / urban, cu un conţinut religios sau etnic ofensator etc. Pretestarea nu urmăreşte ierarhizarea şcolilor şi a elevilor.
La PISA 2012 participă aproximativ 70 de ţări OECD şi ţări partenere. Derularea proiectului implică două etape obligatorii: pre-testarea (în anul 2011) şi testarea propriu-zisă (în 2012), ambele alcătuind un ciclu de testare.
Standardele PISA cer ca administrarea instrumentelor de evaluare să fie complet externă, realizată de administratori de test formaţi la nivel naţional, pe baza unui manual specific de proceduri. Informaţii suplimentare despre proiectul PISA în România pot fi consultate pe http://www.rocnee.eu/.