Peste sase tone de material radioactiv cu destinatia Turcia au stat zece zile in Vama Siret. Transportul a fost apoi condus cu jandarmii la Vama Giurgiu

O cantitate de 6250 de kilograme de silicat de zirconiu a fost depistată în Vama Siret cu ajutorul aparaturii de specializate, iar transportul a fost ţinut zece zile în vamă până când s-a obţinut avizul de tranzitare, marfa fiind dusă în Vama Giurgiu însoţită de echipaje ale Jandarmeriei.

Punct frontiera Siret

Într-o informare a Biroului Vamal de Frontieră Siret prezentată în cadrul Colegiului Prefectural Suceava se arată că în data de 19 mai 2014,la B.V.F.Siret, la intrarea în ţară a fost descoperit, în urma semnalării portalului de detecţie al radiaţiilor aflat în dotare ,un automarfar înmatriculat în Turcia, care transporta printre alte mărfuri şi cantitatea de 6250 kg. silicat de zirconiu. În urma măsurătorilor preliminarii ,efectuate de către lucrătorii vamali de serviciu şi desemnaţi ca responsabili cu securitatea radiologică, cu ajutorul aparatului Identifinder, s-a constatat un nivel mare al radiaţiilor emise ,de circa 1,6 – 1,7 microsievert/oră.

Automarfarul a fost izolat şi au fost anunţate instituţiile mai sus menţionate care aveau dreptul legal de a lua deciziile ulterioare şi necesare, asupra acestui caz.

Măsurătorile ulterioare efectuate de către specialişti din cadrul D.S.P.Suceava, I.S.U.Suceava şi cei din cadrul I.F.I.N.Bucureşti – Măgurele au confirmat măsurătorile iniţiale efectuate de către lucrătorii vamali. Măsurătorile spectrometrice, au pus în evidenţă radionuclizii naturali din seriile uraniului şi thoriului, adică Pa-234,Ra-226 şi Ac-228, dar totodată, s-a pus în evidenţă faptul că aceşti radionuclizi sunt asociaţi în mod obişnuit cu silicatul de zirconiu.

După aceste analize s-a ajuns la concluzia că, deoarece nivelul radiaţiei care s-a semnalat era înregistrată de fapt la o distanţă mai mică de un metru de la suprafaţa mărfii ,neexistand vreun  pericol major din  punctul de vedere al sănătăţii populaţiei, dar totuşi, pentru că nivelul radioactivităţii  depăşeşte normele privind transportul pe teritoriul Romaniei, s-a luat  hotărârea ca tranzitul să se efectueze numai după ce transportatorul va fi obţinut din partea C.N.C.A.N. o autorizaţie de tranzit în acest sens.

În aceste condiţii, în data de 29 mai 2014, a fost emisă din partea C.N.C.A.N ,autorizaţia de tranzit nr. 01/2014, beneficiar fiind firma de transport Troyka cu sediul în Turcia, fiind proprietarul automarfarului care a fost depistat cu nivel înalt de radiaţii şi care a fost tranzitat către ieşirea din ţară prin punctul de frontieră Giurgiu fiind însoţit de un echipaj de jandarmi din cadrul Inspectoratului Judeţean de Jandarmi Suceava.

În informarea respectivă se menţionează că verificarea vamală se efectuează cu ajutorul echipamentelor de control nedistructiv, presupune ,în principiu, efectuarea unui control vamal fără ca spaţiul destinat mărfurilor din automarfare, coletele supuse controlului sau bagajele aparţinând călătorilor să fie deschise şi supuse controlului vizual. Avantajul constă în faptul că datorită puterii de penetrare, pe monitorul aparatului se poate obţine o imagine a interiorului compartimentului de marfă punându-se în evidenţă eventualele diferenţe de densitate care să sugereze  prezenţa altor tipuri de mărfuri decât cele declarate.

În dotarea B.V.F.Siret, pentru controlul nedistructiv al automarfarelor care se prezintă pentru intrarea în ţară se află echipamentul denumit ROBOSCAN. Acesta este prevăzut cu un braţ extensibil la capătul căruia se află o sursă de radiaţii şi cu un braţ receptor care captează radiaţiile emise.

La trecerea automarfarului prin spaţiul dintre sursă şi braţul receptor, se obţine în final o imagine a TIR-ului scanat. În funcţie de suspiciunile rezultate în urma scanării şi a imaginii obţinute,lucrătorul vamal responsabil cu analiza poate lua hotărarea privind efectuarea unui control fizic  prin descărcare şi deschiderea tuturor coletelor.

În primele şase luni s-au scanat un număr de 159 automarfare. Numărul relativ mic efectuat al acestui tip de operaţiune se datorează unei faibilităţi foarte scăzute a echipamentului în cauză şi totodată a lipsei unei asistenţe de specialitate privind mentenanţa ,actualmente prezintă o serie de defecţiuni care face imposibilă exploatarea corespunzătoare.