Taxa de înmatriculare ar putea fi redusă

Taxa auto ar putea fi redusă ca valoare la momentul înmatriculării și inclusă ulterior în impozitul plătit anual de către proprietarul vehiculului, la un nivel calculat în raport cu gradul de poluare, aceasta fiind una dintre variantele analizate de Guvern pentru modificarea regimului de taxare auto
Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a menționat mai multe variante de modificare a taxei de poluare auto, precizând că o decizie va fi luată după ce propunerile vor fi analizate la nivelul Guvernului și după consultarea instituțiilor europene.

El a arătat că una dintre variante este ca ordonanța de urgență privind taxa auto aprobată de fostul Guvern în luna decembrie să fie suspendată, astfel încât să se revină la valorile din luna iulie.
Ministrul Mediului a vorbit însă și de posibilitatea ca taxa de înmatriculare să fie micșorată, iar posesorii de vehicule să plătească anual o sumă calculată în raport cu gradul de poluare.

Nemirschi a precizat că o decizie va fi luată după o serie de discuții și analize în Executiv.
„Este important răspunsul Ministerului Finanțelor. Este importantă o analiză în ședința de Guvern și nu mai puțin important este modelul european care va fi decis”, a spus Nemirschi, precizând că instituțiile europene au elaborat un proiect de unificare a principiilor de aplicare a taxei auto din toate cele 16 state membre UE, care au adoptat o astfel de măsură.
Ministrul Nemirschi nu a putut preciza, în conferința de presă de ieri, care este varianta pe care o propune și pe care o susține, precizând că decizia trebuie să aparțină întregului Cabinet și nu doar ministerului pe care îl conduce.

Executivul a decis, în luna aprilie, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon și de noxe, aceasta înlocuind, la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare aflată atunci în vigoare.
Pe baza acestei grile, taxa a crescut în cazul mașinilor noi vândute în România, în timp ce valorile au scăzut la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimetri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
După modificarea taxei auto, vânzările de mașini noi au început să scadă, iar cele de autoturisme second-hand de import să crească.

Pe fondul creșterii numărului de mașini second-hand importate, Guvernul a decis, în luna decembrie, prin ordonanță de urgență, ca taxa de poluare auto percepută la achiziția mașinilor noi să fie suspendată începând cu 1 decembrie 2008, până la sfârșitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România și în Uniunea Europeană.
Simultan, taxa auto pentru achiziția vehiculelor second-hand a fost triplată comparativ cu valorile din luna iulie.