Bucovina a demonstrat ca poate reuni talente autentice

Toate lucrările prezentate în cadrul expoziţiilor de pictură, sculptură şi artă fotografică ale participanţilor la Taberele de Creaţie de la Stupca şi care au fost vernisate, sâmbătă, în cea de a doua zi a Festivalului European al Artelor, l-au făcut pe preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Gheorghe Flutur, să afirme fără reţinere că „românii au talent şi în Bucovina”.

Gheorghe Flutur a declarat la vernisajul celor trei expoziţii că speră ca la ediţiile viitoare ale Festivalului European al Artelor, pe lângă taberele de creaţie pentru pictură, sculptură şi fotografie, să fie organizată o secţiune şi pentru confecţionarea instrumentelor populare muzicale. “Aş vrea să văd aici şi oameni care mai fac viori, care fac fluiere, buciume sau alte instrumente din lemn, acasă la Ciprian Porumbescu”, a precizat Gheorghe Flutur care a ţinut să sublineze că cea de a doua zi a Festivalului European al Artelor “Ciprian Porumbescu” întregeşte paleta de evenimente cu vernisajul celor trei expoziţii, cu lansări de carte şi spectacole susţinute de copii şi artişti amatori.

“Cred că trebuie să chemăm aici creaţia, pe cei care pot să creeze ceva. Suntem sătui de venin, de răutăţi, de nu se poate şi cred ca românii au talent şi în Bucovina, poate că în primul rând în Bucovina şi acest lucru putem să-l dovedim prin fapte. Felicitări celor care şi-au pus amprenta în aceste frumoase expoziţii de sculptură, pictură şi fotografie”, a mai spus Flutur.

Criticul de artă ieşean, Valentin Ciucă, prezent la vernisarea celor trei expoziţii, este de părere că Ciprian Porumbescu a devenit un nume pentru românitatea de pretutindeni şi din toate timpurile. “Eu cred ca asistăm la un ceremonial care nu are nici un fel de conotaţii dubioase, ci dimpotrivă, totul este la vedere, cu sentimentul că trebuie în fiecare an şi pretutindeni, să vorbim de acest spaţiu miraculos care a dat culturii româneşti şi europene nume care au trecut demult în veşnicie şi în neuitare”, a spus Ciucă, în cuvântul său.

Tot el a remarcat felul în care lemnul şi bronzul “se înfrăţesc” arătând că statuia de bronz care-l reprezintă majestos pe Ciprian Porumbescu alături de miraculoasa lui vioară şi celelalte obiecte simbolice, lucrări de artă, au “semnificaţii corelative” care pot pune în evidenţă şi mai mult dimensiunea eterică a lui Ciprian Porumbescu.

“Toate aceste lucrări simbolice, care au trecut dincolo de figurativ, pentru că trebuie să ştim că, lucrurile care încearcă să definească o personalitate în valoarea lui interioară, cât şi în expresia exterioară a fiinţei sale, vedem alături modul de a gândi modern, în sinteze plastice, în care forma este, evident, foarte importantă, dar mai important este înţelesul, sensul acestor lucruri. Ori aşa cum vedeţi, lemnul parcă poate fi în intimitatea lui visându-se o vioară, şi a reuşit să fie doar un diapazon, o poartă sau o structură platică în care ritmul interior al formelor este muzical”, a mai spus Ciucă.

Lucrările de sculptură realizate de studenţi ai Universităţii de Arte „George Enescu” din Iaşi sunt expuse în parcul Muzeului Ciprian Porumbescu şi vor rămâne în custodia muzeului.

De remarcat este că la intrarea în Muzeul Ciprian Porumbescu a fost expusă o grindă din lemn datând din anul 1841 şi care conţine înscrisuri despre familia lui Ciprian Porumbescu ce a fost găsită recent într-o casă veche din comuna suceveană Breaza şi a fost achiziţionată de preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Suceava, Gheorghe Flutur, cu 3000 de lei şi a fost donată muzeului.

Pe aleile din parcul muzeului mai mulţi meşteri populari au expus diverse obiecte artizanale realizate din lemn.

Festivalul European al Artelor “Ciprian Porumbescu” a debutat, vineri, la Suceava, cu cea de a 32-a ediţie a Concursului Internaţional de Interpretare Instrumentală “Lira de Aur”, unde s-au intrecut 137 de elevi din 13 judeţe şi din Republica Moldova.

Manifestările celei de-a doua zile a festivalului au continuat la Stupca cu lansări de carte, dar şi cu un spectacol folcloric susţinut de artişti amatori.