Lucrarile decontate din Fondul European de Solidaritate, de refacere a infrastructurii afectate de inundatii din judetul Suceava, selectate de Autoritatea de management

Autoritatea de management a Fondului European de Solidaritate (FES) a ales proiectele de refacere a infrastructurii afectate de inundaţii din judeţul Suceava, ce au fost decontate din Fondul European de Solidaritate, a declarat administratorul public al judeţului, Irina Vasilciuc.

Potrivit acesteia, în cazul unui singur proiect, dintre cele transmise de CJ, s-a decis respingerea de la finanţare şi înlocuirea acestuia cu un alt proiect. Ea a arătat că acest proiect, în valoare de aproximativ 50.000 de euro, a fost respins întrucât drumul comunal calamitat din comuna Putna fusese inclus doar în lista Comisiei locale de constatare a calamităţilor şi nu şi în lista judeţeană. „Ei au ales proiectele pentru decontare. Unul dintre proiecte nu a corespuns criteriilor de eligibilitate ale finanţatorului, în sensul că era doar pe lista de la Comisia locală de constatare a calamităţilor şi nu şi pe cea judeţeană. Ca atare a fost înlocuit. Nouă nu ni s-a retras nici un ban de la UE din FES ci, dimpotrivă, am primit de pe lista de proiecte în rezervă noi decontări, chiar 200.000 de lei la sfârşitul anului 2011”, a spus Vasilciuc.

Ea a arătat că CJ Suceava a prezentat reprezentanţilor UE mai multe proiecte decât suma alocată astfel încât să poată fi selectate proiectele eligibile în vederea decontării, o mare parte dintre proiecte fiind pe lista de rezervă. „Noi am făcut lucrări de refacere a infrastructurii afectate de inundaţii pe multe alte drumuri. În limita sumelor alocate de FES au fost decontate o parte dintre acestea existând şi instrumentul de proiecte aflate în rezervă”, a spus administratorul public al judeţului Suceava.

Ultimul raport al Curţii de Conturi (CC) relevă că, la finalul lucrărilor, au fost auditate cheltuieli plătite în sumă de 8,7 milioane euro, reprezentând 64,3 % din totalul plăţilor, fiind descoperite numeroase nereguli în utilizarea fondurilor.

Una dintre principalele deficienţe evidenţiate în urma auditului a fost nerespectarea prevederilor privind derularea procedurilor de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare.

Astfel, în cazul a trei contracte de achiziţii publice privind refacerea unor drumuri judeţene şi comunale încheiate prin negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare a fost decontată contravaloarea unor lucrări executate înainte de data semnării contractelor, valoarea lucrărilor fiind de 674.000 euro.

Inspectorii au constatat totodată că au fost decontate lucrări în sumă totală de 228.000 euro pentru lucrări privind protecţia şi consolidarea infrastructurii unui drum judeţean în condiţiile în care aceste lucrări nu erau însă necesare pentru înlăturarea imediată a efectelor inundaţiilor, precum şi cheltuieli pentru un obiectiv care nu figurează ca fiind afectat de inundaţii (56 mii euro).

Pentru exerciţiul financiar 2009, Uniunea Europeană a acordat României, prin Fondul European de Solidaritate, 13,5 milioane euro pentru finanţarea unor lucrări de urgenţă ca urmare a inundaţiilor din iulie 2008. Sumele primite de România au fost folosite pentru decontarea de către beneficii finali a cheltuielilor efectuate în baza contractelor încheiate în perioada 22 iulie-1 octombrie 2008 pentru refacerea infrastructurii, precum şi pentru finanţarea unor proiecte noi de prevenire a inundaţiilor după 1 octombrie 2008, cu respectarea procedurilor de licitaţie conforme normelor comunitare.

Hotărârea aprobată de Guvern în octombrie 2009 privind utilizarea acestor fonduri stabileşte că beneficiarii finali sunt consiliile judeţene din zonele direct afectate de dezastru, respectiv Maramureş, Iaşi, Suceava, Botoşani şi Neamţ, responsabile de aplicarea tehnică şi financiară a proiectelor şi de stabilirea criteriilor de selecţie şi prioritizare a contractelor înaintate spre decontare din Fondul European de Solidaritate.

Hotărârea de guvern nu stabilea însă şi instituţia responsabilă de recuperarea unui eventual prejudiciu rezultat din cheltuirea acestor bani, existând doar acordurile de implementare subsidiare care stabileau că orice cheltuieli declarate ulterior neeligibile, urmare a unei misiuni de control internă sau UE, vor fi restituite de către beneficiarul final.