Primarul si consilierii trebuie sa faca politica orasului

Reporter-Ati intrat pe ultima suta de metri a mandatului de consilier local. Practic mai aveti de onorat doua sedinte ordinare ale deliberativului local. Cum e la sfirsit de mandat?

Elena Oanea-Cind am devenit consilier local, mai exact la inceputul anului 2002, Suceava arata exact ca acum: un oras lipsit de culoare, cu gropi la tot pasul, gunoaie, cuiburi de ciori in arborii din parcuri. Noroc cu acest inceput de primavara atit de frumos care mai atenueaza din aspectul dezolant al orasului. In toata aceasta perioada, din anul 2000 si pina acum, Suceava nu a avut parte de un proiect adevarat, problemele oarsului si implicit ale cetatenilor nu au fost intelese, iar rezultatele se vad la tot pasul.

R-Credeti ca actuala administratie s-a implicat suficient in rezolvarea problemelor muncipiului? Ce mai era de facut?

E.O.-Multe,dar in primul rind problemele orasului trebuiau analizate profesionist si conceput un program de perspectiva. Una din cauzele esecului administrarii municipiului Suceava in acesti ultimi ani consta in faptul ca s-a insistat pe o serie investitii imediate si destul de haotic stabilite si nu pe stabilirea clara a prioritatilor adevarate ale orasului. In acest fel s-au irosit importante resurse financiare. Sintem prea saraci ca sa ne putem permite sa cheltuim banii pe orice: excursii peste mari si tari platite din banul public, echipe de fotbal neperformante, consumabile in valoare anuala mai mare decit sumele alocate repararii strazilor si exempelele ar putea continua.

R-Intotdeauna se reclama faptul ca nu sint fonduri suficiente. Considerati ca aceasta scuza sta in picioare?

E.O.-Resursele financiare trebuie cautate si identificate si dincolo de taxele si impozitele locale. Trebuie sa stiti ca in Suceava acestea sint la nivelul maxim admis de lege si printre cele mai mari din tara. Cu ce rezltate? Eu cred in reorientarea bugetului consolidat spre venituri atrase din afaceri: concesionari, inchirieri, asocieri. Fonduri extrabugetare pot rezulta din afaceri in care sa intre primaria, bineinteles cu respectarea legalitatii si a transparentei- caiet de sarcini, licitatie publica, contracte, urmarirea derularii contractelor, raport lunar al primarului. Sistemul de parteneriat cu capital privat poate da rezultate foarte bune. Parteneriatele publice private conduc la incurajarea implicarii sectorului privat si a finantarii intermediare.

R-Cum e sa fii consilier al unui partid de opozitie?

E.O.-Permiteti-mi sa remarc faptul ca in Consiliul Local eu sint de doua ori minoritara: o data fiind consilier liberal si apoi fiind una dintre cele doar patru femei, consilieri. Nu este usor. Eu sint dintre cei care considera ca politica pe care trebuie sa o faca atit primarul cit si consilierii este politica orasului, bineninteles,in spiritul doctrinei partidului pe care-l reprezinta. Din aceasta cauza am fost de foarte multe ori dezamagita cind in cadrul deliberativului nu am asistat la argumente si contraargumente, la lupta ideilor ci la atacuri la persoana, minimalizarea interventiilor celor din opozitie. Din astfel de motive, un proiect de hotarire pe care l-am promovat personal si care viza acordarea unor facilitati, respectiv reducerea cu 100% a impozitului pe cladiri, contribuabililor care executa anumite lucrari de reparatii la acestea, a fost aminat doar pentru ca provenea de la un consilier din opozitie. Afirm acest lucru pentru ca in particular mai multi dintre colegii consilieri apartinind PSD, precum si specialisti din primarie au apreciat ca fiind un proiect oportun si corect. A fost aminat suficient pentru ca actul normativ pe care se baza sa fie abrogat. Voi relua problema in conformitate cu prevederile noului Cod Fiscal.

R-Care ar fi modalitatea prin care cetatenii ar putea fi atrasi sa colaboreze cu Primaria?

E.O.-Pentru ca acest lucru sa se intimple trebuie ca, mai intii, cetateanului sa i se creeze posibilitatea sa participe activ la deciziile administratiei prin institutionalizarea formelor de consultare a cetatenilor cu privire la proiectele municipale importante, educarea si stimularea spiritului civic. Educatia urbana nu se invata din manuale, iar unul dintre rolurile cele mai importante ale alesului local este acela de a intari spiritul comunitar pe deasupra ciondanelilor politice. Iar constientizarea nu se face prin sanctiuni ci prin exemplu personal. Fiecare vrea ca la poarta lui soseaua sa fie asfaltata, sa fie curat, sa functioneze iluminatul public. Primarul trebuie sa treaca peste acest individualism si sa rezolve problemele prioritare astfel incit de aceste masuri sa beneficieze cit mai multi oameni. De fiecare data cind faci un lucru trebuie sa creezi modele care sa genereze sperante. Si cind spun modele ma refer la : blocuri curate, sosele fara gropi, spatii verzi. Daca realizezi aceste lucruri pe o strada, intr-un cartier, oamenii trebuie sa aiba incredere ca acestea sint posibile si pentru ei.

R-Veti candida pentru un nou mandat de consilier local la alegerile din iunie. Cum veti aborda campania electorala?

Cu incredere in mine si in colegii mei liberali, promitind numai ce putem face si facind ceea ce promitem. De fapt adevarata problema nu este ca in campania electorala se recurge la promisiuni, ci ca unele dintre ele sint iluzorii, altele chiar ridicole, dar nu vreau sa insist. Intre dezirabil si realizabil este o diferenta uneori recuperabila, dar alteori de netrecut. Promisiunile facute in programe de 100 de puncte, fara nici o acoperire,alimentarea oamenilor cu sperante dasarte inseamna demagogie. Si realitatea dupa cum vedeti, nu iarta. Etica fata de tine si de ceilalti incepe de la spunerea adevarului.