Explozia de la Mihailesti – echivalentul a 6-8 tone de trotil

El a declarat, citat de BBC, ca expertii in explozibile au stabilit ca incarcatura de azotat de amoniu explodata la Mihailesti ar fi echivalentul a sase-opt tone de trotil, adica mult mai mare fata decit s-a apreciat initial.

Seful Ministerului Public a adaugat ca puterea mare a exploziei se explica prin faptul ca incarcatura era si in saci, si in vrac (desi transportul substantei in astfel de conditii este ilegal). „Va fi luat in calcul acest aspect, in momentul declansarii urmaririi penale”, a spus Botos, referindu-se la firma de la care a fost incarcat azotatul de amoniu.

Procurorul general Botos a avansat doua posibile scenarii pentru accident.

Primul ar fi ca, in momentul in care camionul a intrat cu partea dreapta in sant, tirul s-a inclinat la 45 de grade, astfel ca rezervorul s-a frecat de sol si s-ar fi lovit de un cap de pod, spargindu-se. Este posibil ca un scurtcircuit la bateria camionului sa fi aprins invelisul de plastic al acesteia. Plasticul care a luat foc ar fi putut aprinde motorina scursa din rezervorul autotrenului, provocind explozia. Circulatia in zona a fost intrerupta timp de o ora si jumatate, fiind reluata in momentul in care s-a considerat ca cercetarile legate de locul din Drumul European 85 in care a avut loc explozia s-au incheiat.

In dimineata de 24 mai, la intrarea in localitatea buzoiana Mihailesti, s-a rasturant un autotren cu prelata, avind o incarcatura de 20 de tone de azotat de amoniu. La aproximativ 40 de minute de la rasturnare, incarcatura a explodat, pompierii ajungind la locul accidentului cu doua minute inainte de producerea deflagratiei. Tot atunci a ajuns si echipa postului Antena 1-Buzau, reporterul si cameramanul fiind ucisi in explozie.

La Mihailesti au murit 18 persoane (15 corpuri fiind redate familiei, iar specialistii incearca sa identifice dupa ADN doua persoane care au fost pulverizate, precum si cine este clar cea de a treia, in conditiile in care fragmentele ramase din corpul ei sint foarte mici), iar altele 13 au fost ranite.

Presedintele Iliescu a spus la randul sau ca sunt foarte clare cauzele accidentului. „Soferul a dus camionul in sant” a spus seful statului. In opinia sa, „asfaltarea trebuia facuta” fiind vorba despre „o sosea nationala”.

„Este mult prea multa emotie in acest caz. In asemenea momente, factorii emotionali risca sa deformeze tabloul si judecata obiectiva”, a opinat Ion Iliescu.

„Resturile umane descoperite erau la distanta. In groapa n-avea cum sa ramina. Poate ca s-a grabit acoperirea restului gropii, din zona adiacenta”, a mai spus Iliescu.