„Noaptea bibliotecilor” la Liceul Tehnologic Cajvana


Intră acum și în grupul de

În fiecare an, la data de 23 aprilie, bibliotecile din toată ţara îmbracă haină de sărbătoare. Începând cu 14 aprilie 2005, prin hotărâre de guvern, ziua de 23 aprilie a fost declarată Ziua Bibliotecarului din România, iar de atunci, la 23 aprilie se sărbătoreşte Ziua Bibliotecarului, concomitent cu Ziua Internaţională a cărţii şi a drepturilor de autor.

Astfel, începând cu ora 18:00, elevii Liceului Tehnologic Cajvana au marcat aceste evenimente printr-o noapte albă de lectură. Cuvântul de deschidere i-a aparţinut profesorului Nicolae Robu, directorul Liceului Tehnologic Cajvana, după care bibliotecara Mîțan Rodica a prezentat referatul cu tema „Importanţa lecturii în viaţa elevului” .

noaptea bibliotecilor la liceul cajvana (7)

„Biblioteca şcolară constituie un bun câştigat, de multe decenii, în viaţa şcolii româneşti, încât nimeni nu mai concepe absenţa ei dintr-o instituţie de învăţământ. Biblioteca şcolară are o sarcină educativă de mare răspundere. Pe lângă rolul de sprijinire a elevului, în scopul adâncirii activităţii la învăţătură, biblioteca şcolară îi formează elevului deprinderi temeinice de lectură, îl învaţă cum să folosească informaţiile primite, îl deprinde cu tehnica muncii intelectuale. De exemplu, tehnica extragerii datelor din lucrările citite reprezintă o componentă a muncii cu cartea. Cartea trebuie să devină prietena copilului de la cea mai fragedă vârstă. Ea îl ajută să parcurgă căile cunoaşterii, de la concret la abstract, de la intuiţie la reprezentare şi fantezie. Cu ajutorul ei, copilul intră în posesia numeroaselor instrumente care îi pot satisface dorinţa de a descoperi realitatea înconjurătoare, ea însăşi fiind o lume. Şcoala joacă un rol important în apropierea copilului de lumea cărţii şi implicit, de lectură. „ a precizat în discursul ei bibliotecara.

De la ora 18.30 elevii clasei a V-a A, coordonați de doamna Senciuc Daniela, profesoară de limba franceză, au demarat proiectul „Să învăţăm franceza cu ajutorul personajelor de poveste”, proiect care include citirea și interpretarea de povești din literatura franceză.

Printre obiectivele urmărite s-au numărat dezvoltarea curiozităţii și interesului pentru limba franceză, dezvoltarea abilităţii de a comunica în limba franceză, formarea obişnuinţei de a merge la bibliotecă şi de a se comporta adecvat; încurajarea şi stimularea interesului elevilor pentru literatura franceză; stimularea imaginaţiei şi a creativităţii elevilor; utilizarea resurselor de carte ale bibliotecii în activitatea de învăţare; îmbunătăţirea abilităţii de a lucra cu cartea; îmbogăţirea orizontului cultural şi spiritual al elevilor.

Şcolarul trebuie ajutat să descopere valoarea gestului de a se împrieteni cu o poveste. Interesul pentru citit nu vine de la sine, ci se formează printr-o muncă a factorilor educaţionali (familia şi şcoala), o muncă ce presupune răbdare, perseverenţă, voinţă”,  a specificat profesoara Senciuc Daniela.

Activitatea a fost continuată de elevii clasei a XI-a A în cadrul dezbaterii „Carte sau film?”, coordonată de doamna Tcaciuc Ionela, profesoară de limba și literatura română. Elevii prezenți au putut afla ca filmele nu sunt ca și cărțile. „Cu toții știm că pentru multe cărți care ni s-au dat de citit la școală, sau tot felul de alte cărți, a apărut și câte un film. De cele mai multe ori, mulți dintre noi preferăm să vedem filmul și să ignorăm cartea spunându-i profesorului că am citit-o. Filmele nu sunt ca și cărțile… Adică…acțiunea e aceeași, majoritatea scenelor sunt la fel, dar există și fragmente esențiale care lipsesc din film sau sunt înlocuite de altele. Aceste chestii sunt de cele mai multe ori date la un examen, lucrare sau la orice altceva pentru a-l convinge pe profesor de faptul ca tu ai citit cu adevarat cartea si nu te-ai rezumat la vizionarea filmului.”, a povestit în discursul său doamna Tcaciuc.

Participanții la manifestare au putut viziona în continuare filmul The Kings Speech”-  “Discursul Regelui”.

E povestea bâlbâielii Regelui George al VI-lea, mai corect a Prințului Albert, vindecat până a urcat pe tronul Marii Britanii, de Lionel Logue, un logoped australian dotat cu multă carismă și pricepere. Cartea ”Discursul Regelui” e scrisă de Mark Logue, nepotul logopedului. El a fost abordat de Iain Canning, producătorul filmului, care i-a dat de înțeles ce importanță a jucat logopedul în viața Regelui și prin extrapolare în întreaga istorie a celui de-al Doilea Război Mondial.

Cartea urmărește un fir narativ bazat pe documente, scrisori, însemnări, jurnale și presa vremii, o muncă extrem de dificilă și minuțioasă, mai ales că ele se găseau pe întreg tertoriul Imperiului Britanic de dinainte de Razboi, plus presa americană. Logue e portretizat destul de obiectiv, chiar daca e bunicul autorului și e ușor mai formal decât în film, dar în continuare lasă impresia de neconvenționalitate. Faptul că și-a urmat cariera înainte de toate, fără să îl menajeze cu formalisme sau tratament preferențial pe prințul Bertie și că s-a purtat absolut natural în preajma lui, a sporit încrederea pe care acesta i-a acordat-o și, cel mai probabil, a ajutat la progresele rapide ale viitorului Rege în a-și învinge bâlbâiala.

noaptea bibliotecilor la liceul cajvana (1)

Efectul acestei activități se putea citi pe chipurile tuturor celor prezenți … “dacă măcar un sfert dintre cei care au călcat o dată printr-o bibliotecă în ultimii 10 ani ar reveni cel puțin o dată pe an într-o sală de lectură, starea de spirit în bibliotecile României s-ar schimba seminificativ”, au concluzionat organizatorii.

Profesor învățământ primar

SESERMAN LIDIA LOREDANA

Responsabilă cu promovarea imaginii Liceului Tehnologic Cajvana

 

 


Intră acum și în grupul de