Implicare civică prin teatru social, la Colegiul Național “Ștefan cel Mare” Suceava

Elevii Colegiului Național “Ștefan cel Mare” din Suceava vor participa marți, 2 iunie, la un spectacol de teatru pe tema implicării civice în comunitate, într-un proiect implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în parteneriat cu trupa Social Act Theatre (SAT) din Galați. Spectacolul va fi urmat de o dezbatere moderată de experții Centrului pentru Jurnalism Independent.

Potrivit unui comunicat de presă trimis de organizatori, spectacolul ACT LIKE SCHOOL s-a jucat până acum în licee din Galaţi, Brăila, Slobozia și Focșani și a fost special creat pentru a reflecta preocupările, neliniștile și așteptările adolescenților. Piesa de teatru are la bază răspunsurile tinerilor la un chestionar aplicat extensiv în orașele în care se derulează proiectul.

elevi colegiul national stefan cel mare suceava (3)

“Replicile personajelor pleacă de la răspunsurile elevilor. Uneori aceștia îşi vor auzi propriile cuvinte. Vocea personajelor este vocea lor – sinceră, îngrijorată, uneori  pesimistă, uneori rebelă. Personajele – ca și elevii – vorbesc despre cum este să te simți prea mic pentru problemele din jurul tău, despre aparenta neputință de a schimba lucrurile, despre presiunile pe care părinții, colegii, societatea le pun adeseori pe umerii tinerilor. Piesa noastră pune <<cu voce tare>> întrebări pe care tinerii și le pun în tăcere. În dezbaterile care urmează reprezentațiilor, vom aduce răspunsuri la ele – sau, mai bine zis, îi vom ajuta pe tineri să le găsească singuri”, a declarat Cristina Lupu, director de programe al CJI.

“Spectacolul ACT LIKE SCHOOL urmăreşte atitudinile elevilor, părinţilor şi profesorilor faţă de educaţie şi faţă de modul în care procesul educaţional este aplicat în România. Avem personaje care vor să acţioneze, vor să producă schimbarea necesară, dar rămân blocate într-un cerc vicios în care nu se simt unitatea sau interesele şi scopurile comune. Singura soluţie viabilă pare plecarea din spaţiul carpato-danubiano-pontic şi eliberearea sau vindecarea de virusul autohton care ne defineşte. Spaţiul scenic e construit dinamic, definit ca un spaţiu în carantină, în care actorii sunt atât în poziţia de agent patogen, cât şi de factor imunizator”, a afirmat Radu Horghidan, semnatarul textului şi regiei spectacolului.

Sursa citată a mai arătat că proiectul promovează participarea civică în rândul tinerilor și își propune dezvoltarea unui instrument atractiv pentru activitățile extra-curriculare ale elevilor de liceu.

“CJI are o experiență bogată în derularea de cursuri de educație civică destinate liceenilor. Sunt activități non-formale, care presupun creativitate, jocuri de rol, interactivitate cu colegii, iar tinerii cu care am lucrat până acum le-au apreciat foarte tare”, a mai adăugat Cristina Lupu.

Trupa Social Act Theater are experiență în realizarea de spectacole de teatru social, prin care a promovat teme de interes civic utilizând mijoace artistice. Reprezentațiile de teatru social combină spectacolul de teatru cu mici activități de advocacy (semnări de petiții, recrutări de voluntari, etc)., astfel încât spectacolele să nu fie aibă doar valoare de informare și/sau divertisment, ci și o finalitate concretă și imediată.

Proiectul “Educație civică prin teatru social” este realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program finanţat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, sponsorizat de Raiffeisen Bank, administrat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile “.