Spectacolul „Întoarcerea acasă” de Matei Vișniec în regia lui Botond Nagy va avea premiera în prima zi a festivalului „Zilele Teatrului Matei Vișniec 2022”


Intră acum și în grupul de

Teatrul Municipal Matei Vișniec a anunțat, miercuri, că pregătește o nouă producție, „Întoarcerea acasă”, de Matei Vișniec, care va avea premiera în data de 20 mai, la ora 19:00, chiar în prima zi a festivalului „Zilele Teatrului Matei Vișniec 2022”.

Plecând de la textul dramaturgului Matei Vișniec, „Întoarcerea acasă”, cel mai nou proiect al teatrului sucevean este realizat de Botond Nagy care a ales să lucreze pentru acest spectacol cu artiști puternici și creativi, apreciați de critica de specialitate dar și de public: Kali Ágnes – dramaturg, Andreea Săndulescu – scenograf, Claudiu Urse – compozitor și George Pop – coregraf.

Poet, dramaturg, romancier, jurnalist, Matei Vişniec s-a născut pe 29 ianuarie 1956 la Rădăuţi, în nordul României. A debutat cu poezie în revista Luceafărul în 1972. Mai târziu, stabilit la Bucureşti unde a făcut studii de filozofie, s-a numărat printre fondatorii „Cenaclului de luni” condus de criticul Nicolae Manolescu. A debutat în 1980, la editura Albatros, cu o culegere intitulată La noapte va ninge.

Matei Vişniec este autorul a şapte volume de poezie, șapte romane dintre care menționăm: „Sindromul de panică în orașul luminilor”, „Iubirile de tip pantof, iubirile de tip umbrelă” și „Un secol de ceață”; o carte de nuvele şi peste 50 de piese de teatru. Din 1987 trăieşte în Franţa unde lucrează ca jurnalist la Radio France Internationale. După căderea comunismului în 1989, activitatea lui Matei Vişniec s-a derulat între Franţa şi România, între două culturi şi două limbi, între Vest şi Est. Piesele sale sunt traduse în peste 30 de limbi şi s-au aflat pe afiş în peste 30 de ţări. Numeroase premii i-au răsplătit actvitatea, începând cu Premiul pentru poezie acordat de Uniunea Scriitorilor din România în 1984 pentru volumul Înţeleptul la ora de ceai. El a mai obţinut Premiul Academiei Române şi Premiul UNITER (Uniunea teatrală din România) pentru întreaga activitate. În Franţa i s-a decernat Premiul presei la Festivalul Internaţional de Teatru de la Avignon, Premiul european al Societăţii Autorilor şi Compozitorilor Dramatici (SACD), precum şi Premiul de literatură europeană Jean Monnet.

Botond Nagy este unul dintre cei mai profunzi și incitanți tineri creatori de teatru din România. Născut la Brașov, el a urmat cursurile Universității de Arte din Târgu Mureș, secția regie de teatru, clasa Bocsárdi László. Botond Nagy a lucrat cu regizori precum Tompa Gábor (la spectacolul „Sfârșit de partidă” – Compania Tompa Miklós, Târgu Mureș) sau Radu Afrim („AKÁRKI” – Teatrul Tamási Áron, Sfântu Gheorghe).  Cu o bogată experiență în teatru Botond Nagy semnează regia unor spectacole atât în teatrele de stat, cât și în cele independente, cum ar fi: Teatrul Maghiar de Stat Cluj, REACTOR de Creație și Experiment, Teatrul Figura Studio, Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, Teatrul „Andrei Mureșanu” și Teatrul „Tamási Áron” ambele din Sfântu Gheorghe.

Mereu conectat la evenimentele teatrale de marcă, Botond Nagy participă în 2018 la un Masterclass Shakespeare, condus de renumitul Andrew Visnevski la Teatrul Național din Atena. Deloc întâmplător, unul dintre spectacolele sale, Nora, de Henrik Ibsen, montat la Teatrul Maghiar de Stat Cluj, este prezentat în cadrul ediției 2019 a Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa (UTE-FEST) – prestigioasa grupare teatrală europeană, fondată de Giorgio Strehler și Jack Lang în 1990.

A fost nominalizat la premiile UNITER pentru „Cea mai bună regie” cu spectacolul „Nora”, apoi pentru același spectacol primește Premiul pentru cea mai bună regie acordat de Ministerul pentru Resurse Umane al Ungariei. Botond Nagy este un regizor cu un univers propriu, marcant, uşor de recunoscut. Are o atmosferă specifică, ba chiar şi soluţii tehnice concrete emblematice, o ambianţă audiovizuală şi o atitudine care îi sunt caracteristice.

Spectacolele lui Botond Nagy sunt denumite instalații techno-poetice, care reinterpretează formele teatrale binecunoscute și prezintă în modul cel mai crud, realitatea zilelor în care trăim. Este un tip de teatru radical, ostentativ, care l-a și impus pe Botond Nagy ca un regizor a cărui paradigmă e recitirea clasicilor în canoanele începutului de secol XXI.


Intră acum și în grupul de