Maestrul George Sarbu, o legenda a folclorului moldovenesc. Citeste aici povestea dirijorului perfectionist al Bucovinei


Intră acum și în grupul de

Maestrul George Sârbu, unul dintre cei mai importanţi dirijori de orchestre populare din ultimele decenii, compozitor, dar şi unul dintre cei mai autorizaţi culegători de folclor din Moldova, a împlinit la începutul lui Făurar venerabila vârstă de 75 de ani. Cu acest prilej, el a rememorat în exclusivitate pentru newsbucovina.ro momentele cheie care i-au marcat semnificativ calea spre glorie.

Originar din Botoşani, însă stabilit de mulţi ani la Suceava, George Sârbu povesteşte că dragostea şi devotamentul pentru muzică le-a avut fără studii muzicale în domeniu, încă de la vârsta de 14 ani, atunci când împreună cu fratele său lucra în diferite formaţii de amatori, iar mai târziu la Ansamblul “Garofiţa”, pe care, în timp, l-a adus la un stadiu profesionist. Armata a făcut-o la Bucureşti, la “Teatrul de Estradă al Armatei”, şi, deşi avea oferte tentante acolo, nu a vrut să rămână în capitală, ci s-a reîntors la Botoşani pentru a continua ceea ce începuse cu orchestra de muzică populară “Garofiţa”, în dorinţa acerbă de a le arăta şi celorlalţi unde se află poziţionat geografic oraşul din care provenea, prin oamenii calitativi şi prin ansamblul la care lucra.

“În judeţ, ne cunoaşteau şi pietrele din fiecare localitate”

După un an, la Suceava se forma Orchestra de Muzică Populară, o secţiune a Ansamblului “Ciprian Porumbescu” la care a fost extrem de solicitat să ia parte. “Deşi la început nu mi-a plăcut oraşul Suceava, până la urmă am acceptat propunerea şi mi-am început activitatea ca secund al dirijorului, dar şi ca solist-instrumentist. Prima dată am scris muzică uşoară, iar de la vârsta de 18 ani am început să culeg folclor mergând prin vetrele Bucovinei. Am cules folclor poetic şi coregrafic, pentru că la acel moment aveam şi un coregraf în echipă, un solist sau doi şi un instrumentist. Aşa am realizat aproape anual repertorii noi şi creaţii folclor consacrate, aproape de autentic. În ‘64, am început înregistrările la studiourile radio din Bucureşti.

Pentru marii dirijori şi oameni de cultură şi de radio de acolo a fost o revelaţie faptul că Suceava a venit cu o orchestră foarte bine pusă la punct cu folclor”, a rememorat George Sârbu.

 

Seria succeselor avea să se ţină apoi lanţ de trupa de la Suceava, care, la scurt timp, a făcut înregistrări la Casa de discuri Electrecord, dar şi filmări reprezentative pentru zona Bucovinei. “Au urmat turneele. În judeţ, ne cunoaşteau şi pietrele din fiecare localitate. În Ansamblu activa un cor de vreo 40 de persoane, de mare calitate, 10-12 perechi de dansatori, personal şi orchestra de muzică populară care număra patru solişti. Am lansat atunci şi am promovat Ansamblul << Ciprian Porumbescu >>, orchestra, dar şi formaţia corală cu orchestra simfonică, care erau cunoscute în mod special. Am pus atunci în evidenţă multe instrumente muzicale arhaice: tilincă, fluieraş, nai, cimpoi, fluier mare, dar şi intrumente moderne la vremea aceea precum: trompetă, clarinet, toba ţărănească, cobza”, a explicat maestrul.

“Am reuşit să atragem în Bucovina oameni de calitate, presonalităţi politice, împăraţi, regi”

Deşi era foarte tânăr, George Sârbu îşi aminteşte că a fost un autodidact şi că a învăţat foarte mult din emisiunile radiofonice – Orchestre de la Bacău, Iaşi, Piatra Neamţ. “Am învăţat şi din Banat, Transilvania, Oltenia, memoram chiar şi fără voia mea. Eram atent la elemente armonice, timbrale, specifice pentru fiecare zonă. Apoi am făcut făcut studii muzicale, când deja aveam primii doi copii. Am reuşit să atragem în Bucovina, prin renumele formaţiei noastre, oameni de calitate, presonalităţi politice, împăraţi, regi. Am contribuit foarte mult la dezvoltarea politicii economice şi culturale ale acestei zone”, a arătat maestrul.

Împreună cu Ansamblul “Ciprian Porumbescu” de la Suceava, George Sârbu a avut şi câteva ieşiri în străinătate, regretul său cel mai mare fiind că regimul de atunci nu i-a permis să se ducă în străinătate ori de câte ori a avut şansa, de teamă să nu se stabilească acolo. “Acest lucru m-a supărat foarte tare. Din trei oameni, doi erau securişti. Pentru mine a fost o dramă (…) Fără falsă modestie, sunt conştient de faptul că rezultatele mele profesionale au fost foarte bune. Cu toate astea, pentru că aici nu era liceu de muzică pentru copii, am plecat la Bacău, acolo unde mi-am petrecut zece ani din viaţă”, îşi reaminteşte dirijorul.

 

Devotat muncii sale şi compoziţiilor la care lucrează şi în prezent, la vârsta de 75 de ani, George Sârbu apreciază: “Sunt perfecţionist şi sunt cunoscut în domeniul prelucrărilor, al creaţiilor, ca un permanent nemulţumit. Obişnuiesc să fac corecturi chiar şi în partiturile curate de interpretare. Nici în viaţă nu mi-a plăcut să am două-trei răspunsuri la o situaţie”, a mărturisit maestrul.

George Sârbu conduce Ansamblul de Copii şi Tineri “Balada Bucovinei” din Suceava de 21 de ani şi se mândreşte cu faptul că a reuşit cu această formaţiune să scoată primul disc de colinde din România, la Suceava, la Mănăstirea “Sfântul Ioan”, acolo unde au înregistrat trei albume.

“Mă bucur de mare simpatie şi mai ales de preţuirea specialiştilor. Mi s-a spus adesea că sunt genial, însă simt că nu am fost suficient de apreciat de oficialităţile noastre”, ne-a mai spus George Sârbu, dând de înţeles că acesta este încă unul din marile sale regrete.


Intră acum și în grupul de