Calea ferată de mare viteză Suceava-București. Deputatul liberal Ioan Bălan îl întreabă pe ministrul Transporturilor dacă va începe lucrările și care sunt costurile estimate astfel încât viteza trenurilor de călători să fie de peste 160Km/h

Deputatul PNL de Suceava Ioan Bălan a solicitat, miercuri, ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, să precizeze dacă intenționează să lanseze procedura pentru modernizarea căii ferate Suceava-București pentru circulația trenurilor de mare viteză așa cum susțin parlamentari din majoritatea de guvernare.

„În majoritatea statelor dezvoltate din Uniunea Europeană, transportul pe calea ferată reprezintă mijlocul cel mai rapid, cel mai sigur și cel mai ieftin de deplasare, atât pentru călători, cât și pentru mărfuri. Din păcate, de aproape 30 de ani, în România nu se realizează investiții în infrastructura de transport feroviar, motiv pentru care traficul s-a mutat, în mod natural, pe cale rutieră. De exemplu, dacă între Suceava și București ar fi existat o cale ferată de mare viteză, care ar fi permis circulația trenurilor cu viteze de peste 160Km/h, atunci distanța dintre Cetatea de scaun a Moldovei și Capitala țării s-ar fi putut parcurge chiar în mai puțin de 3 ore, avantajele fiind net superioare (prin costuri, siguranță și timp) transportului rutier și celui aerian”, a spus Bălan.

El arată că chiar dacă în Master Planul General pentru Transporturi s-a specificat că pe ruta Suceava-București există un număr consistent de pasageri, de câteva mii  care ar călători cu trenul zilnic și ar justifica pe deplin investiția, Ministerul nu a întreprins demersuri concrete pentru a obține finanțare din fonduri europene nerambursabile pentru a moderniza acestă cale de rulare.

„Recent, unii reprezentanți ai majorității parlamentare au declarat că Guvernul urmează să se dea hotărârea de guvern pentru demararea licitației pentru proiectul tehnic și de execuție în vederea demarării lucrărilor de modernizare a rutei CF Suceava-București, în vederea creșterii vitezei de deplasare la peste 160Km/h”, a spus Bălan.

 Având în vedere importanța deosebită a acestei căi ferate pentru întreaga Regiune de Nord-Est și faptul că un asemenea proiect nu implică exproprieri sau despăgubiri suplimentare, ci doar modernizarea căii ferate existente, el cere ministrului să confirme dacă la Ministerul Transporturilor s-a elaborat hotărârea de guvern pentru demararea licitației pentru proiectul tehnic și execuția căii ferate de mare viteză Suceava-București.

Totodată, el îi cere, dacă răspunsul este afirmativ, să precizeze termenul la care estimează că ar putea începe lucrările, precum și durata modernizării CF Suceava-București, dar și costurile estimate pentru modernizarea acestei rute, astfel încât viteza trenurilor de călători că fie de peste 160Km/h?

El mai vrea să afle dacă ministerul a solicitat Comisiei Europene ca acest obiectiv de investiții să fie finanțat din fonduri europene nerambursabile disponibile în cadrul financiar 2014-2020.