Părinții și profesorii suceveni, nemulțumiți de noul plan-cadru pentru învăţământul gimnazial


Intră acum și în grupul de

Sala Mică a Casei de Cultură Suceava a fost luni seara gazda unei dezbateri publice organizate de Asociația Părinți pentru Ora de Religie (APOR) privind noul plan-cadru pentru învăţământul gimnazial.

dezbatere (8)

 

La dezbaterea moderată de medicul chirurg Valeriu Gavrilovici, de la Spitalul Județean Suceava, președintele filialei locale a organizației APOR, au participat părinți, preoți, profesori, dar și foste cadre didactice.

dezbatere (4)

Cu toții s-au arătat îngrijorați de propunerile de reducere a numărului de ore la discipline fundamentale de studiu, de comasarea unor materii, dar și de introducerea unor altor obiecte de studiu, total nepotrivite în opinia reprezentanților APOR.

Valeriu Gavrilovici

„Nu există o revoluție în propunerile Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, nu sunt modificări de fond, ci de formă”, a susținut Valeriu Gavrilovici.

El a subliniat că principalele nemulțumiri în privința noului plan-cadru pentru învăţământul gimnazial sunt diminuarea numărului de ore de limba română și istorie, comasarea orelor de matematică cu cele de informatică, dar și a celor de chimie și fizică, precum și renunțarea la limba latină.

„Numărul de ore în Curriculumul la Dispoziția Școlii propus, 1-2 ore, este inacceptabil de mic, propunerea din Legea Educației Naționale, bazată pe studii și analize, era de 25% la gimnaziu. Un minim de 4-6 ore ar fi obligatoriu, dacă dorim să lăsăm școlilor adaptarea curriculei și a proceselor didactice la specificul local, la tipul de comunitate școlară, pe care o deservește școala, la personalitatea elevilor din școala respectivă”, a spus Valeriu Gavrilovici.

El a mai arătat că numărul de discipline, 14-15, este prea mic și păstrează viitoarea curriculă în tiparele anterioare, nu există discipline agregat, care să asigure învățare integrată a cunoștințelor din discipline diferite, iar disciplinele socio-umane sunt mult prea limitative, cu cele patru module propuse.

De asemenea, președintele filialei locale a organizației APOR a susținut că la educație fizică, sport și sănătate sunt prea puține două ore pe săptămână, având în vedere nevoia de mișcare în dezvoltarea armonioasă a elevilor, la educație tehnologică nu sunt ore la clasele a V-a și a VI-a, iar la clasele a VII-a și a VIII-a nu există TIC, la variantele 1 și 3 de plan cadru.

La rândul său, decanul Facultății de Științe ale Educației din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” Suceava, Otilia Clipa, a precizat faptul că noul plan-cadru a venit dintr-odată, fără un diagnostic clar al problemelor din sistemul de învățământ.

Otilia Clipa a arătat că mai întâi ar fi trebuit analizate problemele cu care se confruntă actualul sistem și abia după aceea să se intervină și să se elaboreze reforme.

Otilia Clipa

De asemenea, decanul Facultății de Științe ale Educației a opinat că ar trebui o schimbare la nivel sistemic, în așa fel încât dacă se fac modificări la nivel de gimnaziu să existe continuitate și la nivel liceal.

Mai mult decât atât, universitarul sucevean a amintit faptul că nu trebuie neglijată nici formarea cadrelor didactice și a tras un semnal de alarmă cu privire la o criză a acestora.

„Va fi o criză a cadrelor didactice în Europa și în România. Sunt zone în care profesorii de matematică, de exemplu, sunt chemați înapoi la catedră, după ce s-au pensionat, pentru că nu există astfel de profesori”, a subliniat Otilia Clipa.

Un alt cadru didactic, Oltea Preluca, profesor de istorie la Școala „Ion Creangă” din municipiul Suceava a evidențiat că noul plan-cadru pentru învăţământul gimnazial a fost lansat într-un moment nepotrivit, la data de 23 decembrie, înaintea sărbătorilor de iarnă.

Oltea Preluca

„Din punctul meu de vedere, cele trei propuneri de plan-cadru ale Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei a fost o joacă de-a v-ați ascunselea, o joacă cu cifrele. La istorie, noi suntem văduviți de o oră săptămânală de studiu încă din 2001. De atunci, noi, profesorii de istorie, încercăm să convingem Ministerul să ne acorde încă o oră sau măcar să decongestioneze programa. Nu am avut norocul să ni se întâmple nimic din ce ne-am dorit”, a declarat Oltea Preluca.

Ea a făcut o pledoarie pentru studiul istoriei, limbii române și latine în gimnaziu, arătând că aceste discipline fac parte din identitatea națională, iar a șterge isoria, înseamnă a șterge identitatea.

Mai mult decât atât, Oltea Preluca s-a arătat nemulțumită de faptul că discipline precum educația antreprenorială sau dezvoltatea pentru cariera personală nu au ce căuta în programă, dată fiind vârsta fragedă a elevilor.

Un alt cadru didactic, Lenuța Tomasciuc, profesor de matematică la Colegiul Național „Petru Rareș” Suceava a susținut în cadrul dezbaterii faptul că noul cadru nu este altceva decât un nou experiment nociv.

Lenuta Tomasciuc

„Acest sistem de învățământ este un sistem cu școli prost dotate, un sistem care nu a fost la fel măcar doi ani. Suntem în fața unui nou experiment care mi se pare nociv”, a declarat Lenuța Tomasciuc.

Organizatorii dezbaterii publice consideră că vârsta gimnazială, cuprinsă între 10-15 ani, este cea mai propice dezvoltării unei personalități armonioase, deopotrivă sensibilă, rațională şi creativă.

În acest sens, opiniile părinților și profesorilor susținute în cadrul dezbaterii au fost înaintate Ministerului Educației sub forma unui memoriu, pentru a putea fi aduse la cunoștința Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, respectiv grupului de experți care a lucrat la proiect.

dezbatere (10)

În cursul acestei zile, marți, 16 februarie, la Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” din Bucureşti va avea loc o dezbatere privind noul plan-cadru pentru învăţământul gimnazial, iar cu acest prilej vor fi discutate concluziile consultărilor desfăşurate până acum.

Precizăm că la finalul anului trecut, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a lansat în dezbatere publică trei propuneri de plan-cadru pentru clasele V-VIII. Timp de o lună, toţi cei interesaţi – cadre didactice, specialişti în curriculum, elevi, părinţi sau reprezentanţi ai societăţii civile – au avut posibilitatea de a participa la această consultare şi de a-şi exprima punctele de vedere şi sugestiile pe acest subiect. Decizia privitoare la noul plan cadru pentru gimnaziu va fi luată la sfârşitul lunii februarie. (Mihaela Tcaciuc)

 


Intră acum și în grupul de