Sindicatul Național Finanțe Publice: Ministerul Finanțelor Publice, prin noile modificări legislative, induce în rândul funcționarilor o stare de incertitudine și de nemulțumire


Intră acum și în grupul de

Sindicatul National Finanțe Publice (SindFISC) a emis, astăzi, un comunicat de presă în care critică măsurilor de reorganizare a Agenției Naționale de Administrare Fiscala, dar și proiectelor de acte normative apărute „pe surse” in spațiul public.

Astfel, Nicolae-Liviu Toader, Președintele SindFISC, arată că “urmare măsurilor de reorganizare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală anunțate public de Vasile-Florin Cîțu, Ministrul Finanțelor Publice, precum și a proiectelor de acte normative apărute „pe surse” in spațiul public, din cate cunoaștem, încă neconfirmate de oficialii ministerului sub forma la care facem referire, Sindicatul National Finanțe Publice-SindFISC, organizație sindicala naționala la care sunt afiliați cei mai mulți funcționari care urmează a fi afectați de modificările legislative preconizate, considera ca, Ministerul Finanțelor Publice, în calitate de principal responsabil pentru gestionarea veniturilor bugetare ale statului, poarta responsabilitatea stabilirii strategiilor, politicilor si programelor necesare funcționarii eficiente a aparatului fiscal”, susține acesta.

Redăm mai joi comunicatul integral:

Dincolo de aceste considerente, în viziunea organizației noastre, in conținutul proiectelor de acte normative la care facem referire exista o serie de neconcordante de natura să inducă în rândul funcționarilor publici o stare de incertitudine si de nemulțumire, în special privind activitatea desfășurata, dar si cu privire la siguranța locurilor de munca.

Referitor la eliminarea funcțiilor publice specifice care erau prevăzute pentru structura Directiei Generale Antifrauda Fiscala, doar prin „radierea” din conținutul HG nr.520/2013 privind organizarea şi funcționarea ANAF a sintagmelor ce fac referire la funcția specifica si translatarea managementului structurii către același vicepreședinte cu atribuții in coordonarea activitatilor de control si inspecție, fara schimbarea corespunzatoare si a atributiilor specifice prevazute in Sectiunea a 5-a din actul normativ amintit, este de natura sa atraga nemultumiri in randul lucratorilor din structura antifrauda.

Cu privire la acest aspect, precizam faptul ca, Sectiunea a 5-a din HG nr. 520/2013 cuprinde in detaliu atributiile specifice ale functionarilor antifrauda si cele ale functionarilor vamali, atributii care prin natura lor, exced cadrului general al functiei publice (ex: obligativitatea purtarii uniformei in timpul serviciului, obligativitatea de a fi in permanenta la dispozitia serviciului si, dupa caz, purtarea de armament si alte mijloace tehnice utilizate ca mijloace individuale de aparare, protectie si comunicare, etc.).

De remarcat este si faptul ca, in continutul notei de fundamentare a propunerii de act normativ, se invoca faptul ca „prevederile derogatorii stabilite de OUG nr.74/2013 au produs blocaje in ocuparea functiilor publice de inspector din cadrul Directiei Generale Antifrauda Fiscala, cu personal care sa aiba abilitatile si competentele necesare desfasurarii unui astfel de tip de activitate”, invocandu-se obligativitatea ocuparii acestor functii numai prin concurs de recrutare.

În condițiile in care, de la infiintare (anul 2013) si pana in prezent, la nivelul structurii au fost organizate numai 5 sau 6 concursuri de recrutare, ultimul in anul 2016 (initial baza fiind generoasa, atat din afara sistemului cat si din interiorul acestuia), in viziunea organizației noastre, deficitul de personal inregistrat in prezent in cadrul structurilor Directiei Generale Antifrauda Fiscala, poate fi o consecinta a lipsei de atractivitate a functiei de inspector antifrauda, care presupune atributii specifice, prevazute distinct, atat in Codul de procedura fiscala, cat si in actele normative de organizare si functionare ale institutiei.

Toate aceste aspecte s-au dovedit a fi ignorate in decursul timpului de toate echipele care s-au succedat la conducerea institutiei, in fapt, prin neaplicarea prevederilor legale in vigoare pana in ziua de astazi (lipsa unui Statut, eliminarea sporului de suprasolicitare neuropsihica, conditii de muncă deficitare, subfinantarea activitatii, etc). Acest fapt a creat in randul angajatilor o stare de nemultumire si frustare care a fost amplificata de perpetuarea unor principii de egalitarism salarial aplicat in cadrul intregului sistem institutional, raportat la competente si atributii diferite/suplimentare, cu consecinta migrarii angajatilor spre alte domenii pe functii publice generale si, deseori, plecarea celor inalt calificati in afara Ministerului Finantelor Publice.

Astfel, organizatia noastra considera ca atata timp cat anumite constrangeri ale activitatii lucratorului cu atributii de control (activitate care are la baza o anume specificitate, recunoscuta prin acte normative care de cele mai multe ori nu sunt puse in aplicare) nu sunt recompensate corespunzator, vor conduce practic, la ineficienta si in final, la autodesfiintarea institutiei, chiar si in lipsa unui act normativ formal care să ateste acest aspect.

Actualul mod de abordare a masurilor de eficientizare a anumitor cheltuieli ocazionate de functionarea institutiei, care se suprapune pe subfinantarea perpetua a activitatii institutionale, in lipsa unui dialog social coerent si transparent, determina Sindicatul National Finante Publice-SindFISC sa initieze campania de consultare a propriilor membri, cu privire la acțiunile sindicale care urmeaza a fi intreprinse, precum si modul lor de punere in practica, pentru perioada următoare.


Intră acum și în grupul de