Parteneriat pentru educarea consumatorului de servicii financiar – bancare

Dezvoltarea rapida din ultima perioada a sistemului financiar a produs o „explozie” de oferte pe piata bancara, gasind nepregatit consumatorul român care, cu greu poate decide ce anume sa aleaga. La rândul lor si institutiile financiar bancare sunt în plin proces de raliere la noile standarde si cerinte, fapt pentru care în acest moment se afla în derulare un program de modernizare a sistemului financiar din România –  SPI (Special Project Initiative), astfel ca acesta sa poata deveni compatibil cu cel existent în statele membre UE.

Acest program este derulat de Banca Nationala a României, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, Asociatia Româna a Bancilor si Ministerul Economiei si Finantelor. Având în vedere existenta a unei strategii nationale pentru protectia consumatorilor, aprobata prin hotarâre de guvern si publicata în Monitorul Oficial al României si ca unul dintre obiectivele acesteia este întarirea activitatilor de informare, consiliere si educare a consumatorilor, s-a propus la nivelul acestui grup de lucru (SPI) crearea unui Plan strategic de promovare a educatiei financiare a consumatorilor.  

Acest plan se va derula pe perioada 2008-2012 si va include, în afara de institutiile mai sus mentionate, asociatii neguvernamentale de consumatori, asociatii patronale din domeniul financiar bancar, societati de asigurari, societati de leasing, alte institutii cu responsabilitati în domeniu precum Ministerul Educatiei, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor etc.

Programul va urmari cresterea gradului de informare a consumatorilor, astfel încât acestia sa fie mai bine pregatiti atunci când aleg un anumit tip de serviciu financiar sau când decid în favoarea unei anume institutii bancare.

ANPC, alaturi de celelalte autoritati publice si institutii reprezentative ale mediului de afaceri, precum si cu sprijinul organizatiilor neguvernamentale de consumatori, va continua sa-si desfasoare activitatea în scopul apararii intereselor consumatorilor, inclusiv prin acest program de educatie si formare, respectând normele pietei financiare europene.