Directorii de scoli s-au intrecut in propuneri privind noua lege a invatamantului

Saptamâna trecuta Inspectoratul Scolar Suceava a continuat întâlnirile de lucru pe tema schimbarii legislatiei din învatamânt, conform Calendarului judetean, întocmit la solicitarea M.E.C.T. Potrivit purtatorului de cuvânt al ISJ Suceava, Laurenta Hacman, dezbaterile au fost organizate pe grupuri tinta, evidentiindu-se specificul unor importante domenii ale învatamântului preuniversitar, cu alte propuneri.

Astfel la învatamânt prescolar s-a propus încadrarea unui  profesor psihopedagog, logoped sau consilier în gradinite si  precizarea conditiilor degrevarii unui director de gradinita; la învatamânt primar s-a solicitat precizarea conditiilor de organizare a învatamântului simultan ( inclusiv a numarului minim de elevi într-o clasa), organizarea studiului limbilor straine pe grupe înca de la acest nivel si precizarea numarului de ore pe saptamâna a cadrului didactic învatator sau institutor; învatamânt gimnazial si liceal obligativitatea crearii în fiecare unitate a unui post de psiholog iar la învatamânt special prevederi explicite privind protectia absolventilor fara parinti sau alti sustinatori, prin organizarea „atelierelor protejat” – unitati cu personalitate juridica care sa asigure locuri de munca, hrana si locuinta, având în vedere imposibilitatea acestora de a-si asigura conditii minime de trai.

O asemenea întâlnire a avut loc si cu reprezentanti ai celor 24 de institutii de învatamânt particular. Acestia au solicitat autonomie în gestionarea resurselor umane privind numirea managerilor ( care nu sunt exclusiv cadre didactice), stabilirea structurilor de conducere si a procedurilor de ocupare a catedrelor, în sensul realizarii unei eficiente reale a serviciilor educationale si aceleasi conditii de acreditare a unitatilor ca si pentru învatamântul de stat.

„La reuniunea directorilor de licee tema cea mai interesanta a dezbaterilor a constituit-o finantarea unitatilor scolare. Participantii au argumentat în favoarea ideii unei finantari sigure, necesara aplicarii unitare a tuturor prevederilor legislative – inclusiv a hotarârilor guvernamentale si a metodologiilor, vazuta mai degraba ca sursa guvernamentala, decât locala. Atâta vreme cât exista diferente mari între bugetele unor comunitati, vor exista si diferente de neasigurare a standardelor educationale între diferite unitati scolare apartinând acestora. Prin urmare, transferul solutionarii problemelor de la o autoritate la alta, sa fie însotit si de transferul sursei de finantare, cel putin pâna când comunitatile locale vor deveni capabile sa asigure conditii egale în învatamântul obligatoriu” precizeaza inspectorul scolar pentru imagine din cadrul ISJ Suceava, Laurenta Hacman.

Aceasta mai mentioneaza ca, la finalul acestor reuniuni, ISJ Suceava apreciaza ca, pe ansamblu, propunerile legislative au fost bine primite  de cadrele didactice si managerii scolari. S-a considerat ca cele doua legi reprezinta o abordare moderna a sistemului de învatamânt si ca multe dintre noile prevederi cum ar fi de exemplu, masurile de îmbunatatire a frecventei elevilor, înfiintarea postului de director educativ în fiecare scoala, reducerea numarului de elevi într-o clasa, clasa pregatitoare la învatamântul primar, pregatirea prin învatamântul superior a cadrelor care predau în învatamântul prescolar si primar, eliminarea restrictiilor discriminatorii de mediu rural / urban sau gimnazial si liceal în transferul cadrelor didactice, vor putea determina o crestere a calitatii serviciilor de educatie.