Primul laborator de biologie moleculară şi metagenomică al USV, dezvoltat în cadrul unui proiect co-finanţat de Fondul European de Dezvoltare Regională, în valoare de peste 9,3 milioane de lei

Intră acum și în grupul de

Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava (USV) a început implementarea proiectului „Analiza interrelației dintre microbiota intestinală și gazdă cu aplicații în prevenția și controlul diabetului de tip 2” (microDIAB), co-finanțat de Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020, perioada de implementare fiind de 48 de luni.

Mihai Dimian

Potrivit unui comunicat de presă, valoarea totală a proiectului este de 9.331.538 de lei, din care asistența financiară nerambursabilă este de 8.377.220,16 lei, 7.073.724,70 lei reprezentând co-finanțarea Fondului European de Dezvoltare Regională, iar 1.303.495,46 lei reprezentând co-finanțarea Guvernului României, în baza contractului de finanțare nr. 120 din 16.09.2016 încheiat cu Autoritatea Națională pentru Cercetare Științifică și Inovare în calitate de Organism Intermediar, în numele și pentru Ministerul Fondurilor Europene în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operațional Competitivitate.

“Investiția este menită să contribuie la dezvoltarea unui nou Laborator de biologie moleculară și metagenomică, susținerea unui număr de 6 noi cercetători în cadrul USV, publicarea a 2 cereri de brevete și a 11 articole științifice, dezvoltarea a 6 parteneriate și depunerea a 4 propuneri de proiecte pentru Competiția Orizont 2020”, se precizează în comunicatul de presă al USV.

Printre obiectivele ştiinţifice principale ale proiectului se numără determinarea profilului microbiotei pacienților cu diabet tip 2 folosind tehnicile moderne si inovatoare de metagenomică cantitativă, testarea de microorganisme probiotice specifice în prevenirea și controlul diabetului de tip 2, folosind studii clinice dublu-orb, randomizate, controlate cu placebo, investigarea mecanismelor fiziologice, metabolice, celulare și moleculare prin care probioticele acționează pentru a preveni și ameliora diabetul de tip 2, elaborarea protocolului și a unui prototip de produs probiotic (alimentar sau capsule), care va fi utilizat în prevenirea și controlul diabetului de tip 2, precum şi dezvoltarea şi elaborarea unui protocolul clinic pentru transplant de microbiotă intestinală (FMT) în gestionarea / controlul diabetului de tip 2, precizează sursa citată.

Echipa care a lucrat la elaborarea propunerii de proiect este fomată din prof.univ.dr. Mihai Covaşa, prof.univ.dr. Mihai Dimian, lector univ.dr. Magdalena Lungu, conf.univ.dr. Oana Geman şi Luciana Nimigean.

Prorectorul USV, responsabil cu activitatea ştiinţifică, prof.univ.dr. Mihai Dimian, a declarat, marţi, pentru NewsBucovina că acest proiect conferă o nouă direcţie de cercetare în cadrul universităţii sucevene.

El a spus că programul de studii în domeniul medicinei a început în urmă cu câţiva ani precizând că au fost derulate  mai multe proiecte de cercetare în acest domeniu, dar nu de anvergura noului proiect implementat de USV.

“Pe lângă obiectivele de cercetare fundamentală şi aplicată, proiectul prevede şi achiziţia de echipamente de cercetare şi consumabile în valoare de peste 3.500.000 lei şi dezvoltarea primului laborator de metagenomică şi biologie moleculară din zonă. Deşi aflată la inceput de drum, cercetarea medicală din universitate înregistrează un succes major ce sperăm că va determina dezvoltarea unui grup de referinţă pe plan naţional şi internaţional”, a subliniat prof.univ.dr. Mihai Dimian.

(Liliana Bujdei)