Regizorul Alexandru Hausvater: Dacă nu respecţi cultura, nu ai dreptul să fii politician în oraşul Suceava


Intră acum și în grupul de

Regizorul canadian Alexander Hausvater, cu origini bucovinene, care a regizat spectacolul “Fernando Krapp mi-a dat această scrisoare” ce va avea premiera în prima zi a Festivalului Zilelor Teatrului “Matei Vişniec”, a declarat, joi, într-o conferință de presă că Suceava înseamnă foarte mult pentru el, întrucât este oraşul în care s-au născut bunicul şi tatăl lui, arătând că de fiecare dată când ajunge aici, simte „o nostalgie teribilă” pentru timpul copilăriei sale petrecute în acest oraş.

El a subliniat importanţa existenţei unui teatru într-o comunitate, întrucât reprezintă oglinda unui oraş, oglinda primarului, a politicienilor, a doctorilor, a pedagogilor, a tuturor locuitorilor, arătând că a trecut mult prea mult timp până ca Suceava să aibă o instituţie teatrală.

“Suceava a trăit fără teatru şi e ruşinos ca voi, cei din media, voi, din politică, din educaţie, să fi trăit fără teatru. Ieri am fost confruntat cu un incident care mi-a arătat de ce nu era teatru. Preşedintele României a venit în vizită la Suceava, invitat nu ştiu de cine, de politicieni din Suceava. Eu am venit să-l întâlnesc, să-i ofer primul exemplar al cărţii mele, unde am observat un fenomen foarte interesant: directoarea teatrului era în afara sălii. Va să zică, aceşti politicieni, cine or fi ei din Suceava, au uitat lucrul cel mai important care trebuia să fie într-o sală: cultura. Şi cine era pe scenă? Preşedintele României care, ca primar în oraşul Sibiu, e responsabil pentru crearea unui teatru şi a unui festival de teatru extraordinar şi pentru Sibiu- Capitală culturală europeană. Un om de cultură, iar aceşti oameni, nu ştiu cine sunt, nu respectă cultura şi dacă nu respecţi cultura, nu ai dreptul să fii politician în oraşul Suceava. Existenţa unui teatru este îmbinarea forţelor politice şi a tuturor forţelor oraşului, ca să facă astfel ca acest teatru să trăiască. În momentul de faţă, în România sunt anulate teatre, sunt închise teatre şi numai la Suceava, din cauza asta sunt aici, se iveşte un teatru, un fenomen de primăvară într-o iarnă teribilă. Aşa că încerc să vă spun că dacă nu aveţi grijă de acest teatru, dacă nu vă daţi seama că teatrul sunteţi voi, nu spectacolele alea, sunteţi voi, vă reprezintă pe voi, pe copiii voştri, şi nu înţelegeţi fenomenul, iarăşi pierdem o ocazie teribilă”, a spus Hausvater.

El a mai spus că în jurul unui teatru se concentrează toate “forţele dinamice şi enegetice” ale oraşului, iar “politicienii care nu suportă teatrul, nu merită să fie politicieni în Suceava”.

Referindu-se la spectacolul “Fernando Krapp mi-a scris această scrisoare”, regizorul Alexander Hausvater a precizat că acesta se bazează pe o nuvelă a unui mare romancier spaniol, iar pentru realizarea acestui proiect lucrează cu un grup de tineri actori ai teatrului sucevean,  “care sunt efervescenţi şi foarte entuziasmaţi şi vor să facă ceva important”.

“Teatrul, pentru mine, este un eveniment, nu este o piesă, e un eveniment.  Adică, prin prisma teatrului, ne gândim la structura socio-politică, la necesitatea individului să se lege cu alt individ şi încerc, prin prisma teatralităţii, să mă gândesc că teatrul meu poate să facă o schimbare.  Nu sunt un clovn, nu vreau să amuz, nu sunt un plângăcios şi nu vreau să fac oamenii să plângă, vreau să fac oamenii să se schimbe, să îşi ia responsabilitatea socială şi să facă ceva pentru oraş, pentru alţii”, a explicat Alexander Hausvater.

Hausvater a subliniat că spectacolul regizat de el este unul de dragoste, realizat prin metode diferite care îmbină poezia, muzica, dinamica dansului flamenco, proiecţia video, corala, etc.

“Fără nici o discuţie, nu ştiu dacă vom ajunge la nivelul necesar al spectacolului, dar cred că spectacolul va fi apreciat şi va face turnee. E un spectacol care poate să fie un semn de întrebare. Nu aş vrea ca la premieră să văd că există un loc liber în sală. Dacă este, nu este numai responsabilitatea celor din teatru, care nu ştiu cum să găsească oamenii, ci şi a populaţiei”, a spus Hausvater adăugând că, din păcate, în perioada pregătirii acestui spectacol, a întâlnit oameni în oraş care nu ştiau că Suceava are un teatru.

El a arătat că teatrul educă şi oferă posibilitatea oamenilor de “a voiaja” în istorie, în alte epoci, în zone geografice şi de aceea le-a transmis părinţilor să vină la teatru cu copiii, pentru că altfel aceştia ar putea fi tentaţi să meargă spre alte direcţii, precum drogurile sau violenţa.

Întrebat cum a colaborat cu trupa de actori a Teatrului municipal “Matei Vişniec” Suceava, regizorul canadian a răspuns că în spectacol au fost cooptaţi toţi tinerii actori suceveni care, deşi “nu erau foarte pregătiţi” pentru un spectacol ce îmbină mai multe stiluri, totuşi, prin entuziasmul şi dăruirea lor pentru realizarea acestui lucru, au arătat că s-a făcut un pas important.

Hausvater a explicat că, din păcate, şcolile româneşti nu pregătesc actorul pentru o varietate de stil, ci “pentru realism”, pentru “un fel de firesc”, care este în “contradicţie totală” cu ceea ce face el.

“Pe scenă, nu este adevărul pentru mine, adevărul pe care-l întâlnim în birouri, la şcoală, pe stradă, la mall, este un adevăr pe care nu l-am cunoscut, este un adevăr pe care-l visăm în visurile noastre, un adevăr alternativ la existenţa noastră. E altceva şi acel altceva trebuie vorbit altfel, trebuie compus altfel, aşa că lucrul pedagogic e o parte primordială din ce se întâmplă. Cu timpul, vor fi şi colaboratori care trebuie să vină aici  şi  prin faptul că au mai multă experienţă sau că au făcut mai mult Shakespeare, mai mult Cehov, Ibsen, ei pot deveni un model pentru cei tineri. În educaţia românească există o eroare în toate zonele posibile, este o eroare teribilă în care pedagogul încearcă să se uite la un grup de oameni şi să-i vadă ca un singur om, ca nişte roboţi. Teatrul implică, fiecare om care face teatru, un actor, are o personalitate diferită. Un actor bun e un om obraznic, un om revoltat, un om care nu acceptă, un om care e plin de contradicţii. El trebuie încurajat ca personalitate”, a mai spus regizorul Alexander Hausvater.

Premiera spectacolului “Fernando Krapp mi-a dat această scrisoare” va avea loc în data de 15 mai, în prima zi a manifestării “Zilele Teatrului „Matei Vişniec”.(Liliana Bujdei)

 


Intră acum și în grupul de