Vicepremierul Viorel Ștefan anunță că Autostrada A 8 se va face în parteneriat public-privat: Această autostradă va contribui la reducerea decalajelor de dezvoltare care există mai ales în partea de nord a Moldovei față de restul ţării

Vicepremierul Viorel Ștefan a anunțat, marți, că autostrada A 8 pentru care, sâmbătă, a fost organizat primul marș motorizat spre București va fi realizată prin parteneriat public-privat. El nu a făcut referire și la Autostrada A 7 Suceava-București, care, potrivit anunțului premierului Viorica Dăncilă, ar urma să înceapă în acest an.  

Într-o declarație de presă de la Palatul Victoria, vicepremierul a spus că accentul major al guvernării va fi pe domeniul investițiilor.

„ Venim cu un model nou de dezvoltare economică adaptat contextului economic. Ne propunem să susținem investițiile prin angrenarea de resurse şi stimularea mediului de afaceri, fără a pune presiune asupra bugetului de stat”, a spus oficialul.

El a adăugat că de aceea a fost adoptată, recent, ordonanța de urgență a guvernului care modifică Legea parteneriatului public privat și că, astăzi, anunță prima listă cu proiectele strategice care vor fi demarate în scurt timp pe noua legislație a parteneriatului public privat.

„Guvernul are această ambiție de a recupera întârzierile de decenii privind investițiile în infrastructură și a pregătit un plan operativ care să comprime toate termenele de execuție. Luptăm nu numai cu birocrația și cu legislația stufoasă, dar și cu timpul. Este esențial pentru întreaga economie și pentru întreaga societate ca lucrările să înceapă imediat, iar prin imediat înțelegem un interval de timp dacă s-ar putea de zece ori mai scurt decât s-a întâmplat până acum”, a spus Viorel Ștefan.

El a arătat că se vorbește despre realizarea unor lucrări de infrastructură la standarde europene și asigurarea unor servicii publice la standarde moderne, realizate cu investiții private, cu investitori privați.

„Aceste proiecte vor avea un impact extrem de important social, dar mai ales economic, atât prin atragerea de noi investiții și dezvoltarea celor existente, cât și prin efectul de angrenare și de multiplicare a activităților economice pe orizontală”, a spus vicepremierul.

El a anunțat că unul dintre proiectele de autostrăzi vizează autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni, în lungime de 100 km, și va include și un pod peste Prut, astfel încât autostrada să se descarce în rețeaua rutieră a Republicii Moldova.

„Despre Moldova, atât de neglijată de infrastructura rutieră în deceniile trecute, am ajuns la concluzia că trebuie reintrodusă în circuitul de investiții. Practic, acest proiect va lega Moldova la rețeaua de transport a Europei, iar acest lucru va reprezenta un argument foarte important pentru atragerea investițiilor private în această zonă a ţării. Implicit, această autostradă va contribui la reducerea decalajelor de dezvoltare care există mai ales în partea de nord a Moldovei față de restul ţării”, a spus Viorel Ștefan.

El a mai anunțat că un alt segment îl reprezintă Autostrada Ploiești – Brașov care va fi poate cel mai râvnit proiect care va fi lansat în parteneriat public-privat.

„Nu avem nicio îndoială că potențialii parteneri privați vor fi foarte interesați să investească alături de stat în această autostradă, care va fi probabil una dintre cele mai circulate din România, având în vedere potențialul turistic al zonei pe care o străbate și proximitatea față de Capitală. De asemenea, va lega trei mari centre economice, respectiv București, Ploiești şi Brașov, ceea ce va reprezenta și un interes deosebit pentru transportul de mărfuri. Este în mod cert o investiție sigură, cu un termen foarte rezonabil de recuperare a banilor de investiții, iar din aceste motive suntem convinși că va fi un interes ridicat pentru potențialii parteneri privați”, a spus Ștefan.

Un al treilea segment de autostradă, denumit Autostrada Sudului, în lungime de 550 km, are de asemenea un potențial economic uriaș, susține vicepremierul care consideră că este un proiect important pentru foarte mulți investitori care deja au investiții mari în zonă.

Totodată, el a anunțat proiectul “Operarea rețelei de spitale CFR în parteneriat public-privat” pentru cele 15 spitale în rețeaua gestionată de Ministerul Transporturilor, care nu arată în cea mai bună stare și a căror potențial poate fi valorificat prin această metodă.

„Elementul de noutate de aici constă în abordarea parteneriatului public-privat din noua legislație, care tocmai a fost adoptată, în sensul că legea prevede că parteneriatul public-privat nu se aplică doar în domeniul de investiții în construcții şi infrastructură, ci și în domeniul operării serviciilor publice. Este ceva asemănător cu încredințarea managementului unor unități de stat, dar e mai mult decât atât, pentru că partenerul privat, în afară de asigurarea managementului, a operării serviciului public, va participa cu fonduri proprii pentru dezvoltarea, modernizarea sau eficientizarea unităților pe care le va administra”, a spus Viorel Ștefan.

Totodată, un alt proiect se referă la construcţia Complexului Medical “Carol Davila”, fiind vorba, în principal, de Spitalul Republican, care a fost prezentat şi asumat în campania electorală și pentru care se va aloca o suprafaţă de 300 de hectare, în incinta căreia se va afla spitalul propriu-zis, cu o capacitate de 3.000 de paturi, 37 săli de operaţie.

„Toate aceste cinci proiecte vor mobiliza resurse financiare pe care noi le estimăm undeva între 15 şi 20 de miliarde de euro, dar pe lângă sumele importante pe care le putem atrage sub formă de investiţii în economie, un alt avantaj major, poate la fel de important ca miliardele de euro, va fi scurtarea semnificativă a termenelor de implementare a proiectelor. Va exista un singur studiu de fundamentare realizat de Consiliul de Programare Economică, iar apoi licitaţia pentru realizarea parteneriatului, după care proiectul se va derula mult mai rapid decât în cazul derulării proiectelor pe procedurile obişnuite atât de cunoscute şi atât de greoaie”, a spus Ștefan.

El susține că potrivit evaluării toate proiectele anunțate vor putea începe efectiv în anul viitor, iar finalizarea va fi de cel mult cinci ani în cazul autostrăzilor, de circa trei ani în cazul Spitalului Republican şi de cel mult şapte ani până la finalizarea integrală a Complexului Medical cu toate facilităţile despre care am făcut vorbire.(N.B.)