Taxa pentru mașinile vechi, atacată în instanță

Comisariatul pentru Societatea Civilă a depus o plângere în instanță după ce organizația neguvernamentală a primit numeroase sesizări scrise și telefonice de la cetățeni nemulțumiți. Reprezentanții Comisariatului consideră că noua taxă încalcă legislația europeană cât și Constituția României. Potrivit acestora niciun stat nu poate aplica, pentru produsele din alte state membre, impozite și taxe mai mari decât cele care se aplică produselor naționale similare.

Adrian Samoil, secretarul general al  Comisariatului spune că primul termen în acest proces a fost stabilit pe 20 ianuarie. Organizația neguvernamentală a cerut însă instanței ca prima înfățișare să aibă loc mai repede în contextul în care  în mai multe orașe din țară șoferii protestează față de triplarea taxei.

Modificările taxei de poluare au fost însoțite de formulări neclare și numeroase interpretări. Taxa pentru mașinile vechi a fost triplată luna trecută. La puțin timp după aceea, taxa pentru mașinile noi a fost suspendată. Ambele decizii trebuiau să intre în vigoare în 15 decembrie, dar au fost aplicate mai vreme, după care – pe fondul protestelor șoferilor – autoritățile au anunțat că a fost o greșeală și au dat asigurări că banii vor fi dați înapoi. Totuși, șoferii protestează în continuare, nemulțumiți că în multe cazuri taxa auto e mai mare decât valoarea mașinilor second hand. Potrivit ultimelor decizii, din 15 decembrie se triplează taxa de poluare pentru mașinile vechi, iar automobilele noi Euro 4 cu motoare de sub 2.000 cmc vor fi scutite de taxe până la 31 decembrie 2009.

O notificare a Comisiei Europene recomandă României să renunțe la taxa de poluare și aplicată mașinilor vechi pentru a evita discriminarea. Analiștii auto spun însă că ar fi doar o recomandare, nu o normă obligatorie. Măsurile au fost luate pentru a susține industria auto autohtonă, afectată de criza financiară globală.