Ministrul Transporturilor îl contrazice pe premierul Florin Cîțu: Nu se știe dacă drumul Pașcani-Siret va fi autostradă și nici care este sursa de finanțare a investiției


Intră acum și în grupul de

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, arată într-un răspuns către deputatul PNL de Suceava Ioan Bălan că în ceea ce privește drumul de mare viteză Pașcani-Suceava nu s-a stabilit dacă va fi proiectat la profil de autostradă sau drum expres și nici care este sursa de finanțare a investiției, contrazicându-l astfel pe premierul Florin Cîțu, care declara, recent, la Gura Humorului, că este sigur că acest tronson va fi proiectat la nivel de autostradă și că va fi chiar primul tronson finalizat al autostrăzii A 7.

În răspunsul către deputatul Ioan Bălan, ministrul Cătălin Drulă spune că proiectul Ploiești – Pașcani – Suceava – Siret reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră din România, fiind cuprins atât în cadrul Master Planului  General de Transport al României , precum și în cadrul Planului investițional pentru Dezvoltarea infrastructurii de Transport pentru perioada 2020-2030.

„Proiectul de investiții Ploiești – Bacău – Pașcani – Suceava – Siret a fost prevăzut în Master Planul General de Transport al României (MPGT) la profit de drum expres. Conform MPGT, soluția tehnică de legătură rutieră dintre două localități poate fi schimbată printr-o fundamentare justificată de o analiză de detaliu la nivelul unui studiu de fezabilitate, daca au fost identificate schimbări majore socio-economice în aria de influență a legăturii rutiere sau modificări majore ale MZA-ului (volum de trafic – media zilnică anuală). Proiectul Ploiești – Bacău – Pașcani – Suceava – Siret aparține rețelei rutiere primare din Planul investițional însemnând proiecte de autostradă și drum expres. Astfel, în urma studiilor de fezabilitate și a analizelor de trafic se va identifica soluția tehnică optimă pentru toate sectoarele proiectului”, arată ministrul.

El amintește că în septembrie 2019, CNAIR SA a semnat contractele de prestări servicii pentru „Elaborare Studiu de Fezabilitate; Proiect Tehnic de Execuție pentru obiectivul  Drum Expres Pașcani – Suceava” și „Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic de Execuție pentru obiectivul Drum Expres Suceava- Siret” cu prestatorul Asocierea Search Corporation S.R.L. – Egis Romania S.A. – Egis International S.A.S, iar în conformitate cu prevederile contractuale, prestatorul va efectua documentația Analiza Multicriterială de Traseu pentru obiectivele de investiții „Drum Expres Pașcani – Suceava” ;”Drum Expres Suceava- Siret”.

Potrivit ministrului, aceasta documentație se va realiza în două etape, respectiv etapa 1 în care se evaluează o serie de opțiuni și combinații de variante/ alternative în Analiza Multicriterială (AMC 1), folosind criterii tehnologice, financiare, sociale și de mediu derivate din obiectivele specifice ale proiectului, iar în etapa 1 se efectuează tot o Analiză Multicriterială (AMC 2), orientată pe variantele / alternativele selectate în etapa 1 și variantele tehnologice posibile ale acestora, cu precizarea că AMC 2 include, ca principal criteriu, analiza cost-beneficiu, precum și alte criterii care nu sunt considerate punct de vedere conceptual în etapa 1.

„Ulterior finalizării documentației Analizei Multicriteriale de Traseu ( Etapa 1+ Etapa 2), se va determina /definitiva profilul transversal/ tipul de drum ce se va proiecta (drum de clasă tehnică II , respectiv Drum Expres, sau drum de clasă tehnică I, respectiv Autostradă)”, arată ministrul.

În ceea ce privește posibilitatea finanțării acestui tronson prin PNRR, Cătălin Drulă spune că la acest moment PNRR  și lista de proiecte ce vor fi finanțate prin acesta nu a fost definitivată încă fiind în curs de negociere și că nu se poate discuta de o listă finală de proiecte.

„PNRR este supus unor reguli de evaluare stricte de către Comisia Europeană ce includ: concordanța intervențiilor planificate cu recomandările specifice de țară din cadrul Semestrului  European, contribuția măsurilor , respectiv a intervențiilor la tranziția verde și digitală, impactul economic și social asupra statului membru, potențialul de creștere economică și crearea de locuri de muncă, rezonabilitatea  costurilor  și a bugetului, guvernanța internă a planului național”, adaugă Cătălin Drulă.

El subliniază că în ceea ce privește infrastructura de transport, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, va promova spre finanțare, fie din PNRR, fie din viitorul Program Operațional de Transport 2021- 2027, toate proiectele mari de infrastructură care îndeplinesc criteriile de finanțare specifice celor două instrumente.

Reamintim că în luna mai, aflat la Gura Humorului, premierul Florin Cîțu a spus că a fost stabilit traseul pentru întregul drum de mare viteză, iar că studiile de fezabilitate pentru tronsonul Pașcani-Suceava-Siret ar urma să fie finalizate până la sfârșitul acestui an.

Cîțu a precizat că a înțeles de la consultanți că acest tronson Pașcani-Siret va fi construit tot ca autostradă și nu drum expres.

În ceea ce privește finanțarea, aceasta va fi asigurată din fonduri europene, în timp ce pentru tronsoanele Ploiești-Pașcani va fi prin PNRR.

El a mai declarat că lucrările pentru tronsonul Pașcani-Suceava-Siret ar urma să se încheie în 2026.

„Până în 2026. Vorbesc pentru Pașcani-Siret, pentru că va fi mai repede”, a spus Cîțu la vremea respectivă.


Intră acum și în grupul de