Românii servesc masa în familie mai rar decât și-ar dori, cel mai des în weekend-studiu

Masa în familie contribuie la consolidarea familiei, oferind un

mediu în care membrii se simt protejați și mult mai deschiși spre comunicare. Conform

unui studiu desfășurat la nivel național de brandul Delikat, românii servesc masa în

familie mai rar decât și-ar dori, cel mai des în weekend, deși sunt conștienți de beneficiile

pe care le aduce, considerând-o un aspect esențial în viața lor. De aceea, brandul crează

o platformă de comunicare prin care își propune să susțină mesele în familie și

importanța lor pentru echilibrul familial, dar și să organizeze acțiuni prin care tot mai

mulți români să fie încurajați să se reunească la masa cu familia lor.

Conștientizarea importanței meselor în familie, la nivelul întregii comunități este foarte

importantă, psihologul Ștefania Dumitrescu întârind de asemenea, necesitatea de a ne reuni

cât mai des cu familia la masă:

“Hrana cea mai importantă pe care ne-o oferim prin luatul mesei în familie constă în

consolidarea sentimentului de împreună, (re)confirmarea sentimentului de apartenență și nu în

ultimul rând, stabilizarea unei identități familiale care ne este punct de sprijin în construirea mai

departe, a unei noi matrici familiale. Pe de o parte, masa în familie este un obicei care dezvoltă o

obișnuință de care, de cele mai multe ori, odată ajunși la adolescență și mai apoi în primii ani de

tinerețe, simțim nevoia să ne îndepărtăm – ca reacție firească de autonomizare. Pe de altă parte

însă, la interiorul fiecărei familii, masa în familie reprezintă un ritual. Pregătirea mâncării,

așezatul mesei, poziționarea la masă a membrilor, discuțiile (uneori cu teme repetitive),

întâmpinatul celor ce vin și luatul la revedere din finalul întâlnirii, toate aceste aspecte ritualice

ce aparțin în mod particularizat fiecărei familii, fac parte din ceea ce înseamnă masa în familie.

Prin urmare, masa în familie nu este doar despre mâncare, ci mai ales despre hrana afectivă și

mentală pe care o furnizează prin setul de ritualuri transmise din generație în generație,

contribuind astfel la întregirea unei identității familiale cu implicații directe în construirea

identității personale. “a completat Ștefania Dumitrescu, Psiholog, Psihanalist, Membru asociat

Societatea Română de Psihanaliză (SRP), Președinte Asociația Română de Psihanaliză de

Cuplu și Familie (ARPCF).

„Servitul mesei acasă, împreună cu cei dragi, înseamnă mai mult decât modul în care pregătim

rețetele și aranjăm masa, reprezintă o adevărată experiență de familie. Mai mult, mesele în

familie au o semnificație aparte întrucât reprezintă o oportunitate de a ne reconecta și comunica

cu cei dragi. De aceea, odată cu noua platformă Delikat, ne-am propus să lansăm o campanie

manifest, prin intermediul căreia din ce în ce mai mulți români să conștientizeze importanța

meselor în familie și să se folosească de orice oportunitate pentru a se reuni cu familia la masă.

Pentru a atrage atenția asupra contextului social actual și pentru a promova la nivelul întregii țări

beneficiile meselor în familie, ne propunem să marcăm pentru români, Ziua Națională a Meselor

în Familie.” a declarat Andreea Bobeș, Category Manager Savoury & Dressings (Unilever).

Studiul realizat de brandul Delikat la nivel național relevă o serie de aspecte importante cu

privire la comportamentul și obiceiurile românilor în ceea ce privește masa în familie.

 

 67% dintre români iau mesele în familie, în fiecare zi.

Conform studiului, în medie, românii iau masa în famile de 6 ori pe săptămână. Pentru cuplurile

cu copii, o masă în familie este considerată un moment la care participă membrii familiei nucleu:

cuplul efectiv și copilul/copiii. Părinții cuplului participă de asemenea la mesele în familie sau la

întâlnirile de weekend, mai ales dacă locuiesc cu aceștia sau dacă au grijă de copii.

Cei mai des întâlniți participanți la mesele în familie sunt partenerii (soț/soție, iubit/iubită) în

proporție de 50%, copiii 43% și părinții 44%. O frecvență mai redusă la mesele în familie

înregistrează surorile/frații, în proporție de 25%, socrii cu 11%, bunicii 10%, unchi/mătuși 8%,

noră/ginere 6%. Interesant este că în zona urbană, la mesele în familie participă și prietenii, în

proporție de 20%.

Schimbarea dinamicii societății influențează și tabloul meselor în familie. Deși în proporție

redusă, la mesele în familie participă și colegi de birou/școală (6%), veri (5%), chiar și vecini

(4%).

83% dintre români iau mesele în familie cel mai des în weekend, în timp ce 17% dintre

români iau mesele în timpul săptămânii, cel mai des.

Tinerii și adulții cu vârste între 18 și 45 ani servesc mai des decât media, masa în familie, în

timpul săptămânii (24% vs.17%), la fel și familiile care au copii (22% vs. 17%). Weekend-ul este

în continuare dedicat meselor în familie, însă au loc mai des în zilele de duminică, decât în cele

de sâmbătă, 53% vs. 31%.

Studiul demarat de Delikat a scos în evidență și faptul că masa principală în familie, din timpul

unei săptămâni, este cina, care, în comparație cu micul dejun și masa de prânz, este o masă

proaspăt gătită, ce conține tipuri mai grele de alimente (cum ar fi carne și cartofi prăjiți).

Programul încărcat al românilor își pune amprenta și pe tipul meselor în familie. Majoritatea

românilor servesc cel mai des cina în familie, în timpul săptămânii (80%), iar în weekend,

servesc prânzul în familie cu o preponderență mai mare (88%). În timpul zilei, membrii familiei

servesc mesele separat, la serviciu, la școală, la domiciliu, la restaurante, fiind caracterizate de

grabă, presiune temporală (oamenii trebuie să ajungă sau să revină la locul de muncă, la școală

etc.).

4 din 10 români servesc mesele în familie mai rar decât și-ar dori.

Deși frecvența meselor în familie este semnificativă, 40% dintre români și-ar dori să se

reunească mai des cu familia la masă. Printre barierele identificate în luarea mesei în familie se

numără: dificultatea în a reuni membrii familiei (55%), lipsa de timp (39%), programul lung de

lucru (38%), lipsa unui program regulat / comun de masă pentru toți membrii familiei (35%).

Barierele sunt legate în principal de programul diferit al membrilor familiei: părinții lucrează în

schimburi, fac ore suplimentare, copiii merg la școală/grădiniță, sunt implicați în activități extracurriculare,

iar dacă există mai mulți copii în gospodărie de vârste diferite, aceștia de regulă au

program școlar diferit.

Cum se simt românii când iau masa în familie?

Conform studiului național, când românii servesc masa în familie se simt împliniți (73%), fericiți

(72%), încrezători (61%), liniștiți (58%). Pe de cealaltă parte, când românii servesc masa

singuri, se simt grăbiți (59%), neliniștiți (32%), stresați (28%), tensionați (26%).

Poate cel mai important rezultat al studiului este faptul că 83% dintre români consideră că

mesele în familie sunt importante, iar printre cele mai des menționate beneficii ale acestora se

numără: îmbunătățirea comunicării între membrii familiei (94%), reprezintă o oportunitate de a

petrece timpul cu familia (94%), oferă un sentiment de siguranță și unitate 91%.

Metodologie Studiu Național al Meselor în Familie:

Studiul a fost desfășurat cu sprijinul agenției ISense Solutions în două etape: cantitativă și

calitativă. Componenta cantitativă a cuprins un eșantion de 640 respondenți cu

reprezentativitate națională (urban 67% & rural 33%), cu vârste cuprinse între 18 și 65 ani (50%

bărbați & 50% femei). Numărul mediu al membrilor din familie a fost de 3 persoane, iar numărul

mediu al copiilor din familie este 1. În cadrul componentei calitative a fost realizat un jurnal

pentru a documenta online timp de 7 zile, mesele a 6 familii (3 familii din mediul urban și 3 familii

din mediul rural), utilizând o aplicație mobilă – Indeemo – pentru a explora și înțelege prin imagini

și clipuri video cum se desfășoară mesele lor în familie.

Despre Unilever

Unilever este unul dintre cei mai importanți furnizori mondiali de alimente și produse de îngrijire

personală, prezent în peste 190 de țări, ajungând la 2,5 miliarde de consumatori în fiecare zi.

Unilever are mai mult de 400 de branduri ce pot fi găsite în casele din întreaga lume, inclusiv

Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Ben & Jerry’s, Magnum și Axe.