Dramaturgul Matei Vişniec:Bucovina face parte din constelaţia de regiuni unde încă există pasiune, umanitate, unde totul nu s-a globalizat, nu s-a mondializat, nu s-a planetarizat, nu s-a turistizat, nu s-a mecanizat, nu s-a automatizat. Este echivalentul Provenţei, Toscanei, Andaluziei.


Intră acum și în grupul de

Zilele Teatrului „Matei Vişniec” Suceava, manifestare aflată la prima ediţie, debutează, luni, cu premiera spectacolului „Fernando Krapp mi-a scris această scrisoare”, în regia lui Alexander Hausvater, iar pe parcursul unei săptămâni sunt prevăzute 12 spectacole ce se vor desfăşura în Suceava, Rădăuţi şi Gura Humorului.

Directorul Teatrului municipal “Matei Vişniec” Suceava, Carmen Veronica Steiciuc a declarat, luni, într-o conferinţă de presă că prima ediţie a manifestării Zilele Teatrului “Matei Vişniec” Suceava se desfăşoară sub patronajul Ministerului Culturii, în cadrul programului “Oraşe europene”, iar spectacolele propuse în program se adresează tuturor categoriilor de public, unele dintre acestea urmând să se desfăşoare şi în spaţii neconvenţionale.

Steiciuc a spus că la Zilele Teatrului “Matei Vişniec” şi-au anunţat participarea numeroşi regizori şi critici de teatru din ţară, iar printre teatrele şi companiile teatrale care vor fi prezente cu spectacole la Suceava se numără Teatrul Naţional Satiricus “I.L. Caragiale” din Chişinău, Teatrul “Regina Maria” Oradea, Teatrul de Artă Deva, Teatrul “Andrei Mureşanu” Sf. Gheorghe, 8pt performance theatre Bucureşti şi Teatrul municipal “Matei Vişniec” Suceava.

Ea a mai spus că evenimentul, care se va derula în perioada 15-21 mai, debutează cu premiera spectacolului “Fernando Krapp mi-a scris această scrisoare”, în regia lui Alexander Hausevater.

Secretarul de stat în Ministerul Culturii, regizorul Erwin Simsensohn, a spus că evenimentul se desfăşoară şi sub patronajul acestui minister în baza protocolului semnat anul trecut între Ministerul Culturii şi Primăria Suceava în cadrul programului “Oraşe europene”, subliniind că Suceava a fost unul dintre oraşele care a candidat pentru titlul de Capitală culturală europeană pentru anul 2021.

“Pentru că în multe dintre aceste localităţi s-au depus eforturi considerabile, pregătiri intense, s-au făcut investiţii în instituţiile culturale care promovează cultura la nivelul municipiului şi judeţului, Ministerul Culturii a decis să creeze acest program pentru a nu lăsa să se piardă lucrurile bune care s-au câştigat în perioada de pregătire a candidaturii şi a încercat să capitalizeze de pe urma eforturilor autorităţilor locale şi ale societăţii civile, ale organizaţiilor care s-au implicat în pregătirea programului”, a spus Simsensohn.

El a spus că înfiinţarea Teatrului municipal “Matei Vişniec” la Suceava, într-o perioadă grea, în care în multe locuri din România se desfiinţează teatre sau sunt instituţii de cultură subfinanţate de autorităţile locale, reprezintă un lucru extraordinar, întrucât cultura constituie un factor de dezvoltare durabilă.

Simsensohn a subliniat că teatrul sucevean, care poartă numele lui Matei Vişniec, una dintre personalităţile de vârf ale teatrului românesc, european şi mondial, figură emblematică a culturii române, a invitat, încă din primele stagiuni de deschidere, regizori de marcă atât din generaţia tânără, cât şi din generaţia deja consacrată în ţară şi străinătate, precum regizorul canadian Alexander Hausvater.

“Am ţinut să fiu prezent aici, la deschiderea festivalului, pentru a da acest semnal: Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale sprijină prin toate posibilităţile, prin toate formele, acest demers”, a spus Simsensohn care a adăugat că teatrul are nevoie de o finanţare “serioasă”, în creştere, iar dacă finanţarea va fi una corespunzătoare, rezultatele nu vor întârzia să apară.

El şi-a exprimat convingerea că Teatrul municipal “Matei Vişniec” Suceava va fi invitat, în curând, la festivaluri importante de teatru din România, dacă va continua să producă spectacole aşa cum a făcut-o în primele stagiuni şi că, în scurt timp, va fi în elita teatrelor din ţară, dar şi din străinătate.

Prezent la conferinţa de presă organizată la Teatrul municipal “Matei Vişniec” Suceava, primarul Sucevei, Ion Lungu, a declarat că înfiinţarea teatrului sucevean este “un vis devenit realitate”.

El a precizat că, în calitatea sa de primar, se străduieşte să asigure o finanţare corespunzătoare instituţiei teatrale arătând că bugetul alocat Teatrului Municipal “Matei Vişniec” Suceava pentru anul 2017 este de un milion de euro, urmând ca în cazul apariţiei unor proiecte noi, de anvergură, să se suplimenteze bugetul pentru activitatea teatrală în partea a doua a anului.

“Acest teatru este o mândrie a oraşului. Activitatea teatrală, activitatea culturală pot duce la o creştere a economiei, pot asigura o dezvoltare durabilă a oraşului”, a spus Lungu subliniind că la Suceava există un teatru „funcţional şi performant”.

Regizorul canadian Alexander Hausvater a declarat că spectacolul “Fernando Krapp mi-a scris această scrisoare”, ce are premiera luni seara, este un exemplu de “teatralitate complexă şi mixtă a teatrului modern”, menţionând că toţi cei 11 actori ai teatrului sucevean s-au “dedicat total”, cu entuziasm, pentru realizarea acestui proiect.

El a spus că spectacolul pe care l-a regizat la Suceava ar putea fi prezentat şi la Paris, la New York sau la Londra, deoarece este un spectacol care redă impresia generală că „teatrul ne oferă o existenţă pe care nu o vedem în realitate, e o întâlnire cu oameni pe care nu i-am întâlnit, cu locuri şi cu timpuri”.

Hausvater i-a spus dramaturgului Matei Vişniec că a avut „un curaj sinucigaş extraordinar” atunci când a decis să dea numele său teatrului din Suceava.

Regizorul canadian l-a felicitat pe primarul Sucevei pentru iniţiativa înfiinţării teatrului de la Suceava, dar i-a atras atenţia că „încă nu ştie la ce s-a înhămat”,  în condiţiile în care tot ce se întâmplă în acest teatru are ecou pe plan naţional.

El a mai spus că, în perspectivă, în patru-cinci ani, este nevoie de o clădire a teatrului de sine stătătoare, care să dispună de o acustică mai bună şi de tot ceea ce presupune o instituţie teatrală modernă şi funcţională, mai ales că teatrul, în accepţiunea sa, “reprezintă oraşul, totalitatea populaţiei, reprezintă un proces creativ şi energetic”.

În cadrul aceleiaşi conferinţe de presă, dramaturgul bucovinean Matei Vişniec declarat  că dorinţa sa de a crea în Suceava “un teatru şi modernitate” a fost una naturală, iar prin dorinţa şi pasiunea mai multor oameni s-a reuşit înfiinţarea noului teatru municipal în care, în acest moment, sunt create spectacole de nivel naţional, european şi internaţional.

“Suceava poate exporta cultură de enormă calitate, pentru că în acest moment în Europa şi în lume eu cred că se produce un fenomen extrem de interesant, acela al descentralizării culturale. Dacă să zicem, tehnologie de înaltă ţinută nu se poate face decât în Silicon Valley, asta nu înseamnă că teatru de înaltă ţinută nu se poate face la Suceava. Ori, asta este miza oraşelor şi a regiunilor: să iasă din anonimat şi să intre în circuit”, a spus Vişniec.

El a mărturisit că din 1987, când a părăsit România, şi până în prezent, i s-a schimbat punctul de vedere în ceea ce priveşte “sensul plecării”.

“Când plecam în 1987 din România, plecam definitiv, pentru că sensul plecării era fuga totală de un regim, de o ţară în care oamenii erau în puşcărie, care devenea un fel de Coree de Nord, în care cuplul prezidenţial îşi pregătea feciorul pentru preluarea puterii. După 1990, după căderea comunismului, sensul plecării s-a modificat la mine, în sensul că am şimţit că, de fapt, rădăcinile sunt cu mine, că aici, în România, există un potenţial extraordinar, dar mai ales aici, în Bucovina aceasta în care m-am născut eu”, a spus Vişniec adăugând că în Rădăuţi există o cale ferată ce traversează oraşul şi care este “axa de simetrie a universului”, că această axă îl atrage înapoi, spre meleagurile natale.

Dramaturgul Matei Vişniec a menţionat că a trăit câte 30 de ani în România şi în Franţa, având două identităţi, a scris în două limbi, însă ceea ce îl atrage în mod deosebit în această regiune a Bucovinei este “frumuseţea ei extraordinară, complexitatea ei, spiritul ei multicultural, diversitatea, multiplicitatea de culturi, de sensibilităţi, este una europeană”.

Vişniec a arătat că Bucovina a fost “un embrion” al Europei  înainte să se construiască Europa.

“Ieri am avut un sentiment uluitor văzându-mi jucată o piesă în Sinagoga de la Rădăuţi. Lumea a venit la ora unu, într-o duminică ploioasă, Sinagoga era plină de oameni care au venit să descopere pentru prima dată o altă manieră de a spune cuvinte într-o Sinagogă unde se spuseseră timp de peste 180 de ani alte cuvinte”, a spus dramaturgul bucovinean, adăugând că a fost marcat “pe viaţă” de sentimentul că este pentru prima oară când în Sinagoga din Rădăuţi se joacă o piesă de teatru.

El a explicat că teatrul poate fi jucat în locuri neconvenţionale, pe stradă, în piaţă, etc, subliniind că mesajul poate fi transmis mai uşor prin intermediul teatrului.

Vorbind despre Bucovina, dramaturgul Matei Vişniec a mai spus că odată cu trecerea timpului,  această zonă i se pare „mai fabuloasă”, cu un potenţial extraordinar.

“Am vizitat toată lumea şi Europa, şi America,şi Canada. Pentru mine, Bucovina este echivalentul  Provenţei, al Toscanei, Andaluziei, adică face parte din constelaţia de regiuni unde încă există pasiune, umanitate, totul nu s-a globalizat, nu s-a mondializat, nu s-a planetarizat, nu s-a turistizat, nu s-a mecanizat, nu s-a automatizat. Există încă spirit, ospitalitate, capacitate de a improviza, cum există şi certuri, cum există şi conflice, dar cine trece o dată pe aici  rămâne îndrăgostit o viaţă de regiunea noastră. Eu am experienţa asta, de 30 de ani aduc oameni în Bucovina, aduc oameni în România, rămân oameni îndrăgostiţi şi de România, aşa cum e ea de complicată, de Bucovina în orice caz”, a explicat Vişniec.

Scriitorul şi dramaturgul Matei Vişniec a invitat publicul să vină la teatru subliniind faptul că o săptămână cu spectacole de teatru, la care intrarea este gratuită, reprezintă “un cadou” oferit sucevenilor din partea tuturor organizatorilor.

De precizat este că în cadrul evenimentului Zilele Teatrului “Matei Vişniec” poate fi vizitată şi expoziţia de fotografie, amplasată în spaţiul expoziţional al instituţiei teatrale, cu lucrări realizate de suceveanca Luana Popa, care a surprins în imagini momente inedite din timpul spectacolelor realizate în cele patru ediţii ale manifestărilor Zilele “Matei Vişniec”.

(Liliana Bujdei)


Intră acum și în grupul de