De ce este dificilă transformarea digitală?


Intră acum și în grupul de
transformarea digitala (foto: pixabay.com)

Trăim în secolul vitezei și al digitalizării. Astăzi ne bucurăm de diferite tehnologii în majoritatea activităților cotidiene pe care le desfășurăm acasă sau la muncă. Într-o eră marcată de progrese tehnologice rapide, transformarea digitală a devenit o prioritate strategică cheie pentru afaceri. Pe măsură ce organizațiile se străduiesc să se adapteze și să prospere în această era digitală, acestea se vor confrunta cu diverse provocări care trebuie abordate eficient.

În următorii ani, se preconizează că transformarea digitală va fi principala prioritate strategică de afaceri a întreprinderilor din aproape toate industriile. Inclusiv instituțiile guvernamentale vor trebui să se digitalizeze. În România, încă mai avem nevoie de dosar cu șină când interacționăm cu o instituție a statului, în timp ce în alte țări digitalizarea a dus la eficientizarea proceselor, la economisirea timpului și la reducerea cantității de maculatură necesară în astfel de acțiuni.

De ce sunt aceste diferențe atât de mari între firme, companii sau instituții când vine vorba de tehnologie și digitalizare? Pentru că, nu de puține ori, progresul aceste tehnologic s-a lovit de reticența oamenilor, în special al celor ce ar trebui să beneficieze după urma acestui progres.

Ca lider în afacerea voastră, indiferent că vorbim de un magazin online, o companie de producție, casino online, prestator de servicii sau livrator, trebuie să înțelegeți că provocările transformării digitale nu sunt întotdeauna direct legate de preocupările tehnologice sau barierele tehnice.

Acestea includ, de asemenea, probleme centrate pe oameni, structuri organizaționale și alți factori non-tehnologici. Cel mai bun mod de a le depăși este să identificați și să evaluați care sunt acele probleme ce vă afectează business-ul, evoluția și care sunt temerile oamenilor.

Managementul schimbării este o componentă crucială a unei transformări digitale de succes. Aceasta implică pregătirea, sprijinirea și ajutarea persoanelor și echipelor din cadrul unei organizații să adopte și să se adapteze la schimbări. Este o sarcină complexă întâlnită adesea cu rezistență, neînțelegere și frică. Odată cu transformarea digitală, amploarea schimbărilor este adesea mare și în ritm rapid, făcând managementul schimbării și mai provocator și chiar mai important pentru companii și instituții.

Provocările companiilor în amplul proces de modernizare și digitalizare

Au fost identificate șapte mari probleme și provocări cu care se confruntă companiile și instituțiile în procesul de digitalizare.

  1. Departamentele nu comună între ele, având tendința de a dezvolta și implementa noile tehnologii în ritm individual și pentru a acoperi unele probleme punctuale. Problema este agravată de lipsa viziunii unificate care propulsează fiecare echipă către un obiectiv comun de afaceri. Acest lucru limitează apoi eficiența și împiedică inovația în cadrul organizației.
  2. Cu toate că echipamentele sunt vechi și greu de utilizat, oamenii s-au obișnuit cu ele și sunt reticienți la noile tehnologii. Din comoditate, preferă să nu facă pasul spre eficiență și modernizare digitală. Programele învechite și calculatoarele demodate reprezintă un obstacol în procesul de digitalizare modernă. Totodată, sistemele vechi pot reprezenta un pericol pentru companie prin prisma breșelor de securitate. Cu toate acestea, uneori oamenii refuză să lucreze pe calculatoare moderne.
  3. O cultură de afaceri care rezistă schimbării împiedică creșterea și dezvoltarea. Cu toate acestea, vedem această cultură de aversiune față de risc în multe întreprinderi când vine vorba de transformarea digitală. De la directori la angajați, există o anumită formă de rezistență la adoptarea noilor tehnologii. Unii lideri de afaceri nu văd niciun beneficiu în a-și schimba practicile testate și adevărate, mai ales dacă obțin rezultate pozitive. Angajații se pot simți nesiguri cu privire la noile roluri și responsabilități care vin odată cu transformarea digitală. Dacă nu abordează aceste probleme, companiile riscă să piardă oportunități cruciale de creștere. Un exemplu concret aici avem Nokia, un puternic producător de telefoane mobile care nu a știut să se adapteze la noile tehnologii.
  4. Sunt companii sau instituții care refuză să facă pasul spre noile tehnologii și modernizare din teama costurilor prea mari. Este adevărat că unele progrese tehnologice vin la pachet cu investiții costisitoare, dar pe termen lung există doar avantajele progresului, iar investiția poate fi amortizată într-un timp rezonabil.
  5. Lipsa personalului calificat împiedică multe companii  să facă pasul spre tehnologizare și digitalizare.

Depășirea problemelor în progresul tehnologic

Însă toate aceste provocări pot fi depășite în câțiva pași simpli, iar rezultatul poate fi uimitor.

  • Unul dintre primii pași către o schimbare digitală de succes este alinierea inițiativelor cu rezultatele afacerii. Prioritizați investițiile digitale care au impact asupra unor obiective specifice. Utilizați criterii bazate pe rezultate pentru a determina unde să vă alocați bugetul și pe ce programe să vă concentrați. Creați o viziune unificată care să reflecte prioritățile de afaceri.
  • Pentru a permite luarea deciziilor corecte, trebuie să mențineți o comunicare transparentă și să solicitați feedback de al toate părțile interesate.
  • Bugetele pot fi gestionate intern, dar lipsa altor resurse este adesea în afara controlului dumneavoastră. Pentru a reduce blocajele în timpul tranziției, planificați o strategie bine definită pentru achiziția de tehnologie. Efectuați o evaluare a tehnologiei pentru a vă evalua tehnologia existentă și pentru a determina noi soluții vitale pentru schimbarea digitală. Căutați soluții alternative ori de câte ori este posibil. Includeți deficitul de resurse tehnologice în planul de gestionare a riscurilor pentru a atenua riscurile potențiale.
  • Realizarea transformării digitale securizate necesită îmbunătățirea continuă a capacităților dumneavoastră de securitate cibernetică. Asigurați-vă că aveți o strategie de monitorizare proactivă pentru a rezolva problemele înainte ca acestea să se transforme într-o problemă de securitate. Identificați vulnerabilitățile și faceți investiții în sisteme de protecție și securitate cibernetică.
transformarea digitala (foto: pixabay.com)
  • Concluzii
  • Transformarea digitală de succes nu înseamnă doar implementarea tehnologiilor digitale. Doar adoptarea celei mai noi tehnologii de ultimă oră nu garantează succesul. Veți întâlni câteva provocări interne și externe care pot împiedica transformarea. Adoptarea soluțiilor digitale este un proces costisitor și necesită investiții considerabile.
  • Totodată, companiile trebuie să țină cont de angajați, de abilitățile acestora și de clienții finali, de oamenii ce interacționează cu produsele și serviciile companiilor. Nu de puține ori, unele firme au avut probleme după tehnologizare, dar nu din cauza tehnologiei, ci pentru că odată cu evoluția tehnologică s-a schimbat și categoria de oameni cărora se adresau serviciile și produsele lor.

Intră acum și în grupul de