Flutur: Gara Ițcani este monument istoric, inclus de PSD în lunga Listă a monumentelor neglijenței, indiferenţei şi neputinţei Guvernului


Intră acum și în grupul de

Preşedintele PNL Suceava, senatorul Gheorghe Flutur, cere Guvernului să finanţeze reabilitarea Gării Iţcani, monument istoric, care a început să se degradeze şi a devenit o clădire insalubră şi periculoasă pentru călători şi angajaţi.

Într-o interpelare, Gheorghe Flutur arată că Gara Ițcani din municipiul Suceava este înscrisă în nomenclatorul CFR sub denumirea de Stația C.F.R. Suceava-Nord și deservește traficul de călători și mărfuri spre Bucuresti, Iasi si Cluj-Napoca, precum și cel internațional spre Ucraina și Rusia.

Clădirea gării este un monument de arhitectură fiind înscrisă în Lista monumentelor istorice sub numele Gara Suceava Nord-Iţcani, unde apare ca fiind datată din anul 1876. Judeţul Suceava mai are alte patru gări incluse în Lista monumentelor istorice din România actualizată prin Ordinul Ministrului Culturii, nr. 2.361 din 1 octombrie 2010: Gara Suceava-Burdujeni, datată 1869, Gara C.F.R. din Rădăuți, datată 1889, Gara Băi din Vatra Dornei, datată 1910 și Gara oraș din Vatra Dornei, datată 1902.

Senatorul liberal explică în interpelare că Gara Ițcani a fost construită în ideea de a fi și o carte de vizită a Austro-Ungariei pe frontiera austro-română şi este o construcție cu două niveluri realizată după modelul unor gări din zona central-europeană.

Flutur menţionează că în apropierea Gării Ițcani a fost construit și un depou de locomotive, care era unul dintre cele mai mari din zona Bucovinei precum și locuințe pentru personalului feroviar.

Trenul de epoca5

„Suceava a fost legată de alte centre importante din Bucovina prin linia de cale ferată Cernăuți – Ițcani, în lungime de 89 km inaugurată la 28 octombrie 1869, iar la 25 decembrie 1869, a fost deschis traseul Suceava – Roman. Gara Ițcani a fost gară de frontieră austriacă, până în anul 1918. Până de curând în Gara Iţcani lucrau peste 150 de ceferişti. Din păcate, în ultimii ani Gara Ițcani a ajuns într-o avansată stare de degradare, devenind o clădire insalubră și periculoasă atât pentru călători cât și pentru angajați, cu o imagine dezolantă, nepermisă pentru o clădire de patrimoniu. Ploile și vântul puternic au smuls bucăți din acoperiș însă de aproape trei ani nimeni nu a intervenit eficient iar apa se infiltrează în pereţi; ca urmare a apărut igrasia și cade tencuiala la interior și de pe zidurile exteriore. Sala de aşteptare ca și majoritatea spaţiilor interioare sunt în stare avansată de degradare. Spațiile dezafectate au fost invadate de gunoaie și de câini vagabonzi, geamurile au început să fie sparte. Peronul a ajuns, de asemenea, într-o stare deplorabilă. Situaţia Gării Suceava Nord reprezintă o dramă și pentru cele 20 de familii de ceferişti care locuiesc la etajele superioare ale imobilului şi care au fost somaţi să îl părăsească fără a li se oferi o alternativă”, arată senatorul Gheorghe Flutur.

El atrage atenţia foarte serios cu privire la starea deplorabilă în care se găseşte Gara Ițcani și insistă asupra necesității restaurării clădirii monument prin lucrări ample de reparaţii și consolidare la exteriorul şi interiorul gării, inclusiv reabilitarea peronului.

„Am sesizat în repetate rânduri starea clădirii, iar împreună cu deputaţii PNL de Suceava, Sanda-Maria Ardeleanu și Ioan Balan am solicitat alocare de fonduri, inclusiv prin depunerea unui Amendament la Proiectului Legii bugetului de stat pe anul 2015 pentru reabilitarea clădirii Gării Iţcani”, adaugă senatorul liberal.

Gheorghe Flutur subliniază că situaţia este foarte gravă, iar starea dezastruoasă a Gării Ițcani este consecința neglijenței, indiferenţei şi neputinţei celor obligați să o întrețină precizând că soluția o reprezintă realizarea investiţiilor în infrastructura clădirii, în baza unui proiect coerent de refacere.

Flutur tren epoca

„Din păcate, tot ce s-a “mișcat” în legătură cu reabilitarea Gării Ițcani este mai degrabă o palmă dată Sucevei. În noiembrie 2014, în plină iarnă, câţiva muncitori au putut fi văzuți la peronul gării, spunând că vor să înceapă pregătirile pentru refacerea acestuia. Evident că totul a fost abandonat în câteva zile din cauza frigului și a ninsorii. Practic nu s-a mişcat mai nimic în zonă, nu a fost ridicată nicio schelă, semn că nu s-a făcut nici măcar organizarea de şantier”, a menţionat Flutur.

El a interpelat Guvernul asupra intențiilor pe care le are privind salvarea clădirii Gării Ițcani.

„În ce stadiu se află “discuţiile” privind realizarea lucrărilor de reparaţii capitale la staţia CFR de călători Suceava Nord, cunoscută publicului sub numele de Gara Iţcani? Sunt prevăzute fonduri pentru reabilitare și dacă există un grafic de lucrări ?

Solicit responsabilitate maximă în ceea ce privește administrarea clădirilor de patrimoniu și astept precizări concrete privind situația documentelor și avizelor necesare obținerii unei autorizații de construire fără de care nu se pot face lucrări la clădirea Gării Ițcani, având în vedere și faptul că este inclusă în Lista monumentelor istorice”, se arată în finalul interpelării.


Intră acum și în grupul de