DSP Suceava va iniţia consultări cu reprezentanţii administraţiilor locale privind înfiinţarea unor centre comunitare integrate


Intră acum și în grupul de

Direcţia de Sănătate Publică Suceava va iniţia activităţi de consultare cu administraţiile publice locale din judeţul Suceava cu privire la înfiinţarea centrelor comunitare integrate, după ce Guvernul a adoptat printr-o ordonanţă de urgenţă mai multe măsuri privind dezvoltarea asistenţei comunitare şi pentru asigurarea accesului persoanelor din categorii vulnerabule la servicii medico-sociale.

Directorul adjunct al DSP Suceava, medicul epidemiolog Cătălina Zorescu, a declarat, marţi, pentru NewsBucovina că după adoptarea de către Guvern, în data de 27 februarie 2017, a Ordonanţei de Urgenţă care stabileşte noi măsuri de dezvoltare a asistenței comunitare, urmează să fie elaborate şi normele de aplicare a acestui act normativ, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei.

Zorescu a spus că se aşteaptă elaborarea acestor norme, iar atunci când vor intra în vigoare, DSP Suceava va iniţia activităţi de consultare cu reprezentanţii administraţiilor publice locale din judeţul Suceava în vederea înfiinţării, acolo unde este nevoie, a centrelor comunitare integrate.

Ea a mai spus că în această perioadă primăriile din judeţ pot face solicitări de înfiinţare a unor posturi de asistenţi medicali comunitari şi mediatori sanitari pentru a le include în organigramă, în situaţiile în care se apreciază că există persoane vulnerabile, ce ar avea nevoie de asistenţă medicală sau de suport din partea mediatorilor sanitari.

Directorul adjunct al DSP Suceava a precizat că, potrivit normativelor Ministerului Sănătăţii, un asistent medical comunitar are arondată o comunitate formată, în medie,  din 500 de persoane, iar un mediator sanitar o comunitate de 700 de persoane.

Ea a menţionat că în judeţul Suceava sunt 64 de asistenţi medicali comunitari şi 6 mediatori sanitari, iar de curând Primăria Vereşti a solicitat înfiinţarea unui post de asistent medical comunitar şi Primăria Liteni a solicitat înfiinţarea celui de-al doilea post de asistent medical comunitar.

“Sunt autorităţi locale care apreciază activitatea lucrătorilor comunitari şi solicită înfiinţarea unor noi astfel de posturi, cu atât mai mult cu cât salarizarea asistenţilor medicali comunitari şi a mediatorilor sanitari este asigurată de Ministerul Sănătăţii”, a spus Zorescu.

Potrivit unei statistici a DSP Suceava, în cursul lunii ianuarie 2017, populaţia deservită de asistenţii medicali comunitari din judeţul Suceava a însumat 4287 de persoane, din care 2134 de beneficiari erau deja monitorizaţi de aceştia, iar 2154 sunt beneficiari noi, peste 1500 dintre ei fiind persoane cu vârste de peste 65 de ani.

În cursul lunii ianuarie, asistenţii medicali comunitari au consiliat 27 de gravide, 16 dintre gravide fiind înscrise la medicul de familie cu sprijinul asistenţilor medicali comunitari.

Tot în cursul lunii ianuarie, au fost monitorizaţi 945 de copii, din care 102 copii cu vârste de până la un an şi 182 de copii cu vârste cuprinse între 1 şi 5 ani.

De precizat este că noi măsuri privind dezvoltarea asistenţei comunitare şi pentru asigurarea accesului persoanelor din categorii vulnerabile la servicii medico-sociale au fost stabilite, în data de 27 februarie 2017, printr-o Ordonanță de Urgență adoptată de Guvernul României.

Conform unui comunicat de presă al Guvernului României, aceste măsuri au ca scop “asigurarea unui cadru coerent de dezvoltare a serviciilor medico-sociale orientate pe nevoile comunității și profilul demografic al acesteia, pentru creșterea accesului la servicii medicale, la programe, servicii și acțiuni de sănătate publică, furnizate la nivelul comunităților, în special, persoanelor ce aparțin grupurilor vulnerabile”.

Respectivul act normativ reglementează organizarea, funcționarea și finanțarea asistenței medicale comunitare la nivelul comunelor, orașelor și sectoarelor municipiului București și prevede înființarea, organizarea și funcționarea centrelor comunitare integrate.

Printre activitățile desfășurate în domeniul asistenței medicale comunitare se numără furnizarea de servicii medicale de profilaxie către membrii comunității, servicii de promovare a sănătății în comunitate prin educație pentru sănătate în legătură cu cei mai importanți determinanți ai sănătății (stil de viață sănătos, atitudine față de sănătate și față de de serviciile medicale, planificare familială și sănătatea reproducerii, nutriție, asigurarea unui mediu sănătos), identificarea riscurilor pentru sănătate și a persoanelor și grupurilor vulnerabile din punct de vedere medical sau social, consilierea medicală și socială, în limita competențelor profesionale, direcționarea și monitorizarea accesului persoanelor vulnerabile către serviciile medico-socio-educaționale, precum şi asistența la domiciliu a gravidei, nou-născutului și mamei, a pacientului cronic și a vârstnicului, complementar asistenței medicale primare, secundare și terțiare, dar şi asistența medicală de urgență în limita competenței profesionale.

Beneficiarii acestor servicii sunt, cu precădere, persoanele vulnerabile din punct de vedere medical sau social, respectiv persoane cu nivel economic sub pragul sărăciei, aflate în șomaj, cu afecțiuni cronice, cu risc de excluziune socială, etc .

Potrivit actului normativ adoptat de Guvern, centrele comunitare integrate vor fi înfiinţate  în funcție de nevoile privind furnizarea integrată de servicii medico-socio-educaționale, în subordinea autorităților administrației publice locale şi în locaţiile puse la dispoziţie de acestea, urmând să fie finanțate integral din bugetele locale, iar finanțarea cheltuielilor de personal pentru asistenții medicali comunitari și mediatorii sanitari, precum și cheltuielile determinate de aplicarea standardelor minime de dotare va fi asigurată din bugetul Ministerului Sănătății.

(Liliana Bujdei)


Intră acum și în grupul de