Sociologul Adrian Botezatu: Suceava insistă prea mult în promovare pe clișee provenite din comunism, cu dans popular, mici, macrameuri și cornițe de cerb puse în balcon. Avem un turism de supraviețuire din nunți, botezuri și praznice și nu valorificăm oportunități pentru turism de mase


Intră acum și în grupul de

Sociologul sucevean Adrian Botezatu, a declarat în emisiunea Exclusiv 90 de minute că în județul Suceava nu se poate vorbi de o industrie a turismului, ci de turism ocupațional, de supraviețuire, iar în afară de câteva evenimente importante, majoritatea operatorilor din turism supraviețuiesc din nunți, botezuri și praznice.

„Media cazărilor în județul Suceava este de 2,8 zile. Asta nu înseamnă turism, ci turism de tranzit și de week-end. Dacă facem un studiu spre ce tip de turism se îndreaptă masele mari de consumatori de servicii turistice noi nu prea ne regăsim ca ofertă pe aceste trenduri internaționale”, a spus Botezatu.

El a arătat că în Ungaria, în Bulgaria, turismul este privit ca industrie și nu este turism ocupațional, unde anumite comunități care nu au din ce trăi și își caută o activitate ca să supraviețuiască.

Potrivit acestuia, turismul va trebuie să fie gândit să aducă profit și să fie turism de mase, precizând că Bulgaria are un număr de turiști anual mai mare decât propria populație, iar în Grecia numărul de turiști e de câteva ori mai mare decât propria populație.

„De acolo apare și plus valoare. Noi în județul Suceava suntem prizonierii propriilor noastre viziuni. Cea mai mare greșeală în marketing este să te îndrăgostești de propriul produs și să crezi că ceea ce îți place ție place și altora.Adică noi insistăm mult prea mult pe aceste clișee care provin, paradoxal din vremea perioadei comuniste, cu micul dans popular, cu micii, cu macrameuri, cu cornițele de cerb puse în balcon”, a menționat Botezatu.

Sociologul sucevean a explicat că în județul Suceava nu s-a reușit să fie elaborată o ofertă turistică pentru a acoperi un sejur complet și că, în afară de Vatra Dornei, unde o mare parte dintre turiști vin la tratament balnear, restul turiștilor nu vin într-un sejur complet de cinci-șapte-zece sau două săptămâni.

Din păcate  noi am pierdut oportunități care s-ar fi putut dezvolta ca și turism de masă în județul Suceava, cum este turismul taberelor școlare care ar fi putut oferi cazare pentru cel puțin 10.000 de școlari pentru sezonul vacanțelor, a spus Botezatu.

El consideră că ar exista un potențial foarte mare mai ales că județul Suceava are ce arăta într-o vară față de multe alte județe din România și are cu ce umple  timpul copiilor, școlarilor, adăugând că ar fi un potențial imens pentru așa ceva și că industria alimentară ar putea avea un volum de vânzări mare pentru furnizorii pentru aceste tabere școlare.

„Aceste locuri de cazare în potențiale tabere școlare care ar putea fi create ar putea fi folosite în extrasezon pentru diverse momente din timpul anului pentru pelerinaje de tip religios, alt segment de turism”, a spus Botezatu.

El a mai arătat că o altă nișă pe care județul Suceava nu a știut să o folosească încă în contextul Centenarului ar fi de obținere de finanțări de la Departamentul românilor de pretutindeni pentru excursii pentru etnicii români din afara granițelor României.

„Județul Suceava are ce arăta cetățenilor etnici români din statele din jur și mai ales că ar fi o lecție foarte frumoasă de apropiere de patria-mamă.Guvernul României ar putea finanța excursii pentru cetățenii de etnie română care vor să se apropie de patria-mamă”, a spus Botezatu.

Sociologul sucevean a afirmat că în schim în județ este practivat un turism de week-end axat pe trei secțiuni, Paști, Crăciun și Luna Diasporei, iar în rest, 90 la sută dintre operatorii din turism își bazează profiturile pe nunți, botezuri, praznice și alte evenimente cu caracter privat.

„Nu există oferte de all-inclusive care ar presupune o comandă constantă către producătorii locali din industria alimentară. Nu avem oferte pentru perioadele moarte comercial, astfel încât ca de luni până joi să fie la jumătate de preț camera ca să ai un flux constant”, a spus Botezatu.

El a apreciat că în județ se preferă profitul facil.

„Ai ocupate camerele în week-end, mai faci patru nunți pe lună și atunci ți-ai făcut banii ca antreprenor și nu-ți bați capul cu altceva, dar asta nu înseamnă industrie turistică”, a concluzionat Adrian Botezatu.

 


Intră acum și în grupul de