Un alt tip de admitere la liceu

Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, vrea ca admiterea să se organizeze pe baza istoricului elevului şi a unor evaluări. Pe lângă notele din gimnaziu sau media de la testarea naţională, elevul va primi şi o recomandare din partea profesorilor. În ultimii ani, aproape fiecare ministru al Educaţiei a schimbat modul în care se face repartizarea la liceu. La niciun an de la ultima schimbare, actualul ministru Daniel Funeriu vine cu o nouă variantă: elevii să meargă cu un portofoliu educaţional, direct la liceu.

Legea Educaţiei în varianta ministrului Daniel Funeriu va permite liceelor să-şi selecteze elevii, însă nu oricum. Pe lângă notele din gimnaziu sau media de la testarea naţională, elevul va primi şi o recomandare din partea profesorilor.

„Introducerea portofoliului educaţional prin care putem să avem, părinţii pot să aibă o imagine mult mai clară asupra caracteristicilor copilului şi nu doar o notă. Nota nu reprezintă ceea ce copilul este în realitate. În acest context, admiterea la liceu se va face din punctul nostru de vedere, fiecare liceu va putea organiza admiterea pe baza istoricului elevului si pe baza unor evaluări”, a precizat Daniel Funeriu.

Admiterea în licee s-a modificat în ultimii 10 ani de cel puţin 7 ori. Examenele de treaptă au fost înlocuite cu testele naţionale care ulterior s-au transformat în teze unice.

Judeţul Suceava are 8.332 de elevi de clasa a VIII-a. Anul trecut, deşi numărul candidaţilor înscrişi iniţial a fost de 8.364 elevi de clasa a VIII-a iar cifra locurilor în clasa a IX-a, curs de zi a fost de 8.344, în urma celor două repartizări computerizate circa 1.000 de locuri au rămas neocupate. La prima repartizare 7.078 absolvenţi au ocupat un loc la liceu.

Potrivit IŞJ Suceava, aproximativ o sută de candidaţi au rămas nerepartizaţi după prima etapă a admiterii, şi aceasta din cauză că, cel mai probabil, elevii nu au bifat un număr suficient de opţiuni pe fişa de înscriere, iar pentru a intra la specializările şi liceele pentru care au optat nu aveau medie corespunzătoare.

Totuşi, circa 1.300 de elevi de clasa a VIII-a nu se regăseau nici printre candidaţii primei repartizări computerizate, cu atât mai puţin a celei de-a doua, la care au participat doar 50 absolvenţi de gimnaziu.

Trecerea la acest nivel de învăţământ se face fără examen, pe baza mediei de admitere, formată din media generală de la tezele cu subiect unic şi media generală de absolvire a claselor V-VIII, ambele cu o pondere de 50%.
Excepţie fac liceele sau clasele unde sunt necesare probe de aptitudini, cele bilingve şi cele cu predare în limba minorităţilor naţionale, unde se dau probe de aptitudini.